JYRI VUORINEN:
„ESTEETIKA
KLASSIKUD.“
Jyri
Vuorinen: “Estetiikan klassikoita”.
“Suomalaisen
Kirjallisuuden Seura”. Helsinki.
ISBN
951-717-745-3
ISSN
0562-6129
WSOY:n
graafiset laitokset
Juva 1993
Sisukord
Eessõna 5
Sissejuhatus 6
Sõna “esteetika” 6
Esteetika filosoofia
haruna 6
Ilu ja kunst 8
Ilu ja kunsti mõistete
ajalugu 9
Platon 13
Enne Platonit 14
Platoni elu 15
Platoni ideedeõpetus 16
Ilu filosoofia 17
Kunsti filosoofia 21
Kokkuvõte 25
Aristoteles 27
Aristotelese elu 28
Aristotelese filosoofia 28
Ilu filosoofia 29
Kunsti filosoofia 30
Poltinos 38
Hellenism 39
Plotinose elu 43
Plotinose filosoofia 43
Ilu filosoofia 44
Kunsti filosoofia 46
Plotinose tähendus 47
Aquino Thomas 49
Keskaeg 50
Aquino Thomas
53
Thomase filosoofia
54
Ilu filosoofia
54
Kunsti filosoofia
57 Aquino Thomase tähendus 59
Tagasivaade antiikajale ja
keskajale 59
Baumgarten 62
Renessansist 18. sajandini
63
Alexander Baumgarteni elu
67
Baumgarteni filosoofia 68
Ilu filosoofia 71
Kunsti filosoofia 73
Baumgarteni tähendus 74
Hume 76
Briti esteetika 18.
sajandil 77
David Hume 81
Hume filosoofia 82
Ilu filosoofia 83
Hume tähendus 89
Kriitikat 89
Kant 91
Immanuel Kanti elu 92
Kanti filosoofiast 92
Ilu filosoofia 93
Kunsti filosoofia 111
Otsustusvõime
ühendajana 114
Kanti tähendus 114
Kriitikat 115
Järelevaade 18.
sajandile 116
Hegel
118
Kantist Hegelini 119
G. W. F. Hegeli elu 123
Hegeli filosoofiast 123
Ilu filosoofia 126
Kunsti filosoofia 133
Hegeli esteetika
tähendus 146
Kriitikat 148
Tolstoi 150
Hegelist Tolstoini 151
Lev Tolstoi ja tema
filosoofia 157
Kunsti filosoofia 158
Tolstoi teooria
tähendus 169
Kriitikat 171
Järelevaade Hegelile ja
Tolstoile 171
Kunsti väljendusteooriad peale
Tolstoid 172
Beardsley 175
20. sajandi esteetika 176
Monroe Beardsley 188
Esteetika 189
Kunsti filosoofia 190
Kriitikat 208
Järelsõna
211
Nimeregister 213
Allikteoseid 217
Esteetika
ajalugu on soome keeles käsitletud vähesel määral. George Dicki
Esteetikas
on ajalugu kolmkümmend lehekülge, Eino Krohni teoses „Esteetiline
maailm“ („Esteettinen
maailma“) umbes
50 lehekülge, ja Yrjö Hirn rääkib teemast 17 leheküljel teoses
„Esteetiline elu“ („Esteettinen
elämä“).
Ainuke raamatu mõõtu esitus on K. S. Laurila aastal 1911 avaldatud
„Sissejuhatus esteetikasse; ajalooline osa“ („Johdatus
estetiikkaan; historiallinen osa“),
millega tasub veelgi tutvuda.2
Esteetika klassikuid ei ole
esitus, mis hõlmab esteetika ajalugu. Piirdusin lääneliku
esteetikaga, keskendusin käsitlustesse kunstist ja ilust ning nende
omavahelistest suhetest ja valgustan seisukohtade muutumist ennekõike
käsitledes suuri mõjutajaid, klassiku positsiooni saavutanud
kirjutajaid. Pürgin seletama asju lihtsalt aga teisalt ka nii
üksikasjalikult, et lugeja saaks piisava ülevaate mõtlemise
tervikust ja kasutatud sõnavarast. Nõnda võib ta, kui vajab
lisateavet, hakata lugema algtekste ja kommentaare.
Suuri mõjutajaid uurides
saadakse pilt mõningatest muutustest, aga teised jäävad ka varju.
Klassikute esitlemise alguses ja lõpus valgustan veidi ajastu muud
esteetikat ja järgin vähemalt kahte varjule jäävat suundumust.
Esmalt mõeldakse tänapäeval üldiselt, et esteetiline väärtus
katab mitmeid valdkondi: kena, peen, elegantne, koomiline,
traagiline, groteskne, isegi inetu. See asjaolude olukord on vaevalt
saja aasta vanune, ja käsitlen seda selleni jõudes. Teiseks on
kunst paari viimase saja aasta vältel eristatud muudest antud
valdkonna pürgimustest põjendusel, et kunstis on eesmärgiks just
see eespool mainitud esteetiline väärtus. See eraldusviis on
püsinud jõus, kuigi sellele on ka vastu seistud selle tekkimise
ajast peale. Jälgin kuidas selleni jõuti ja kuidas seda on kaitstud
ja kritiseeritud.
Üks võimalus teha mineviku
mõtelmisviisi tänasele lugejale mõistetavaks oleks hajutada see
selle ümbrusesse: muusse mõtlemisse, majandusse, poliitikasse,
teadusesse jms. oludesse. Võidakse öelda, et siis ja siis oli
loomulik rõhutada tervikut ilu eeldusena kuivõrd ka valitsuskord
oli rangelt hierarhiline. Ma ei ole üldiselt seda teed läinud, kuna
minu eesmärgiks ei ole äratada lugejate poolehoidu mineviku
meeletuste või ühekülgsuse vastu. Üldiselt esitan käsitlused
sellistena nagu nad on ja üritan avada neis peituvat mõtet.
Eesmärgiks on et lugeja võib minu väidetega tutvudes oma isiklikku
vaateviisi edasi süvendada.
Tänusõnad
Kuna ei ole võimalik loetleda
kõiki, kelle abi on selle raamatu valmimise võimalikuks teinud,
piirdun (siinkohal) nende tänamisega, kes tutvusid käsikirjaga ja
aitasid mind oma ettepanekute ja kriitikaga: esteetika
uurimisseminaril osalejad Aarne Kinnuse juhatusel ning Timo Jeskanen,
Johanna Jutila, Oiva Kuisma, Markku Mustaranta, Matti Suurpää,
Harri ja Maila Vuorinen.
SISSEJUHATUS
Sõna ´esteetika´
Sõna ´esteetika´ kasutatakse
mitmel kombel: räägitakse romantismi esteetikast, fragmendi
esteetikast või kulla ja sära esteetikast. Mõneti selgitab seda
jaotus kolmeks:
1) ´Esteetikaga´ võidakse
mõelda teoste kogumiku ühtset loomust:
a) Väljenditega ´Hellaakoske
poeesia esteetika´, `tekstiilikunsti-esteetika´ või ´modernismi
esteetika´ tuuakse esile arusaam, et Hellaakoske luuletusi,
tekstiilikunsti tooteid või modernismi hulka kuuluvaid kunstiteoseid
midagi ühendab, kuid ei öelda mis nimelt.
b) Väljenditega
´kapriisi-esteetika´ või ´vastandite esteetika tekstiilikunsti
puhul´ räägitakse ühest selliseid teosehulki ühendavast
põhimõttest.
2) Kui öeldakse, et arhailisel
ajal valistes kulla ja sädeluse esteetika, mõeldakse et inimesed
imetlesid midagi sellist, mis särab ja kiirgab ja millede puhul on
kasutatud väärismetalle ja vääriskivisid.
3) ´Esteetika´ tähendab ka
filosooofia haru, mille tuumikala juurde kuuluvad
a) kunsti filosoofia ja
b) esteetilise väärtuse
filosoofia ehk ilu filosoofia.
Minu teoses on juttu esteetikast
selles kolmandas tähenduses.
Esteetika
filosoofia haruna
Kui rahuldutakse ebamäärse
iseloomustusega, võidakse öelda et filosoofia probleemid on oma
loomuse poolest üldised ja/või mõistelised. Filosoofiline probleem
ei ole, mis on kuu pimedal poolel, kuna sellest saadakse selgus
empiirilise teadmise kasvades: saadetakse satelliit kuu taha
pildistama. Selle asemel on filosoofiline probleem mis on teadus või
kunst või kuidas esteetiline väärtus erineb teaduslikust
väärtusest.
Üheks kesksemaks põhimõtteks
esteetikas on kunsti ja ilu (ehk esteetilise väärtuse) mõistete
kujundamine ja nendesse jäävate nähtumuste loomuse selgitamine.
Sellesse võib kuuluda vastuste leidmine nt. järgnevatele
küsimustele:
-- Kuidas esitamine,
representastioon erineb väljendusest, ekspressioonist?
-- Kuidas suureline erineb
võimsast?
-- Mis kasu on esteetilisest
kasvatusest?
-- Kas kunsti peaks tsenseerima
ja mil määral?
-- Mis positsioon on kunstil meie
kultuuris tervikuna?
Mõisted
Sageli öeldakse, et mõiste on
see mida sõna tähendab. Kunsti mõiste peaks siis olema see, mida
sõna ´kunst´tähendab. Küsimusele mida ´kunst´ tähendab,
võidakse vastata kahel viisil: võidakse üritada sõnalist
iseloomustamist või võidakse näidata kunstiteosteleja öelda:
“need on kunst”.
Küsimustest ja vastustest
ilmneb, et mõistel on
1) nimi (sõna ´kunst´),
2) sisu (mida sõnalisel
iseloomustamisel üritatakse saavutada) ja
3) valdkond (objektid mida on
õige kunstiks nimetada).
Samal mõistel võib olla
erinevaid nimetusi. Nt. eesti keele sõna ´roheline` ja inglise sõna
´green´on sama mõiste, rohelise mõiste tähistus.
Teisalt võib ka sama sõnaga
liituda erinevaid mõisteid. Nt. sõna ´jalg´ võib tähendada vaid
jalalaba või sellele lisanduvalt ka säärt ja reit.
Mõiste määratlemine
Sõna tähendus selgitatakse välja
uurides, kuidas seda kasutatakse. Aga filosoofias ei olda huvitatud
ainult sellest vaid ka sellest, kuidas tuleks sõna teatud seosteis
kasutada, mida oleks sellega kasulik või mõistlik tähistada.
Keeleteaduse ülesanne on loetleda sõnade tähendusi; filosoofiline
mõiste määratlemine on suunatud selgitamisele, mõiste
eksplitatsioonile.
Mõisteid selgitatakse ka
filosoofia väliselt. Bioloogid täpsustasid kala mõistet eristades
sellest vees elavad imetajad, nt. kašeloti ja delfiini. Piir tõmmati
paljunemisviisi järgi, kuna see vaadati olevat tähtsam kui väline
kuju.
Mõiste kujundamist võidakse
mõelda tegevusena, mis koosneb kahest etapist, eristamisest ja
ettepanekust:
1) Eristamine: selgitatakse,
milliseid mõisteid on mingi sõnaga liidetud.
2) Ettepanek: mõeldakse, mil
kombel oleks mõistet mõistlik kujundada.
See peaks üheltpoolt jääma
tavalise keelekasutusele lähedale, teisalt peaks võtma arvesse
olukorda, mille tarvis mõiste selgitamine oleks vajalik.
Oletame näiteks, et soovitakse
määratleda maine mõiste sellel eesmärgil, et eristada endisest
selgemalt teineteisest positiivne ja negatiivne kuulsus.
1) Eristamine: Üldiselt
tähistatakse sõnaga ´maine´ positiivset kuulsust (“ta on
mainekas mees”). Mõnikord kasutatakse seda sõna ka negatiivse
kuulsuse tähistamiseks (“kui au kaob, siis maine kasvab”), aga
siis kasutakse üldiselt lisamääratlust ´halb´ (“halvamaineline
mees”).
2) Ettepanek: Sõnaga ´maine´oleks
mõistlik tähistada vaid seda, et keegi on positiivses mõttes
tuntud, kuna sõna ´kuulsus´on neutraalsem ja sobib sellega
katusterminiks.
Antud näites on olnud vaja teha
liiga tavalisele keelekasutusele: uue piiritlemisega seoses on
kõnepruugis sõna ´maine´ kasutatud valesti; peaks kasutama sõna
´kuulsus´. Seda hinda on makstud selle eest, et mõistete
omavahelised suhted on selgemaks muutunud: kuulsuse mõiste sisaldab
nii positiivset kuulsust (mainet) kui ka negatiivset kuulsust.
Positiivsele kuulsusele on nüüd olemas oma termin, ja nõnda
eristatakse see selgemalt omaks valdkonnaks. Nõnda rõhutatakse
vahet positiivse ja muu kuulsuse vahel.
Mõistete määratalemisel ei ole
küsimus niivõrd sõnades, vaid selles, kuidas tegelikkust eritleda,
milliseid erisusi ja sarnasusi asjade vahel täheldatakse.
Eelneva näite kohaselt on ka
kunsti ja ilu mõistete kujundamisel teisalt küsimus ka sellest,
kuidas sõnasi nagu ´kunst´, ´kunstiteos´, ´kunstiliselt
väärtuslik´, ´esteetiliselt väärtuslik´ kasutatakse, teisalt
selles, kuidas oleks neid parem kasutada.
Ilu
ja kunst
Sõna ´ilu´
Soome
(ja eesti) keele sõna ´kaunis´on germaani laen ja selle algne kuju
on ilmselt olnud śkauniz´. Vadjas tähendab ´kauniz´ punast
värvi. Gooti keelest tähendas sõna ´skauns´ ilusat;
muinas-alamsaksi keeles ja muinas-kõrgsaksa keeles tähendas ścon`i´
hiilgavat, ilusat.3
Ka kaasaegset keeltes on veel näha sõna ilus muistne ühendus
punase ja ilusaga. Vene keeles on näha punase ja ilusa seost:
´krasnyj´ (punane) ja´krasivyj´ (ilus); saksa keeles on näha
seost ilusa ja särava vahel: `Schein´ (sära, kiirgus, valgus) –
´schön´ (ilus). Punase ja särava ühtsus seisneb selles, et
punane on värvina intensiivne.
Sõnal ´ilus´on mitmeid
kasutusviise. Kui öeldakse, et midagi on ilus, võidakse mõelda
muudki kui seda, et objekt on esteetiliselt väärtuslik:
-- “ja kas siis ühel ilusal
päeval ei juhtunud nii et...”; siin võib väljend ´ühel kaunil
päeval´ tähendada päeva, mis ei anna põhjust oodata midagi
tavalisest erinevat;
-- “viimasel laupäeval oli ilus
ilm” tähendab suvel öelduna et päike paistis, tuul oli mahe, õhk
oli küllaltki soe; täiesti teine asi on öelda “viimasel
pühapäeval oli udu väga ilus”; siin väärtustatkse ilma
esteetilisel kombel.
-- “palun tohtida öelda ilusad
tänusõnad...”; siin tähendab väljend ´ilusat tänusõnad´
suut tänulikkust.
-- “oli ilus tegu kui käisid
oma haiglas olevat tädi vaatamas”; siin on ´ilus´ moraalselt
väärtustatud sõna.
Ka
esteetilise väärtustamise puhul on sõna ´ilus´ kahetähenduslik;
võidakse rääkida ´ilusa´ kitsamast ja laiemast tähendusest. Kui
seda sõna kasutatakse piiratud tähenduses, võidakse öelda, et
mees ei pea olema ilus vaid tubli. Laiemas mõttes võidakse öelda
Milan Kundera kombel, et Kuningas
Oidipus
on Sofoklese ilusaim tragöödia. Sel juhul tähendab ´ilus´ sama
nagu ´esteetiliselt väärtuslik´.
Esteetiline väärtus
Kujutelegem et tüdruk on hankinud
prillide asemel kontaktläätsed ja põhjendab oma tegevust sõnadega,
et ta otsustas kontaktläätsede kasuks esteetilistel põhjustel või
esteetilisel põhjendusel. Ta mõteleb, et kontaktläätsedega
paistab ta oma meelest kenam, rohkem oma ideaalile vastavana. Tüdruk
soovib meelsamini paista loomulikuna ja sportlikuna kui range
õpetajannana või eduka ärinanisena.
Nõnda võidakse välja pakkuda
et esteetiline väärtus on väljanägemisega seotud väärtus,
väärtus selles mõttes, kuidas keegi välja paistab, ja hea
väljanägemine on sama kui ideaalile vastav väljanägemine. Nõnda
on esteetiline väärtus seotud teisalt ka ideaalidega, teisalt
sellega kuidas keegi välja näeb ja võiks ka lisada: kuidas miski
kõlab.
Minu meelest on selline
ilukäsitlus liiga piiratud, aga seda on kasulik meeles pidada kui
tuvume esteetika klassikutega. On valgustav jälgida, kuidas sellest
arusaamast on kinni hoitud ja kuidas sellest on lahknetud.
Kunst
Aastal
1842 moodustas Wolmar Styrbjörn Kilpinen sõna ´oskama´ (´taitaa´)
põhjal sõna ´kunst´ (´taide´) eesti k on sõna ´kunst´ tulnud
sks k vahendsel: ´der Kunst´)), samal kombel nagu ta oli
moodustanud sõna ´teadus´(´tiede´) sõnast ´teadma´ (´tietää´)
ka eesti keeles on sõna ´teadus´ tulenenud sõnast ´teadma´)).4
Sõnaga ´kunst´ (´taide´) viidatakse samale mõistele kui
rääkides kaunitest kunstidest (inglise ´fine art´, saksa ´schöne
Kunst´, prantsuse ´beaux art´). Selle mõiste sisu üle on samas
ka palju vaieldud.
Nõnda nagu sõnapaar ´kaunid
kunstid´ vihjab on kunstil oletatud olevat midagi tegemist iluga.
Mis tegemist? Kas on mõeldud et kunstiga on tegemist vaid siis kui
midagi on ilus või et kunst on alati seal, kui inimesel õnnestub
luua midagi ilusat? Kui jälgitakse kunstimõistete ajalugu, tasub
silmas pidada millisena on nähtud kunsti ja ilu omavahelist suhet.
Ilu ja kunsti mõistete ajalugu
Vaatlen tervikut, et mõningaid
järgnevaid üksikdetaile oleks lihtsam oma kohale paigutada.
Ilu mõiste ajalugu
Kui kegi ütleb et ilu on see või
see või esteetiliselt väärtuslik on see ja see, võib tapidada
silmas eri asju, nt. 1) maitse muutumist. Väitega “ilu on säravus”
võib ta üritada mõjuda teistele inimestele nõnda, et need
pööraksid enam tähelepanu just säravuse ilule. Selle asemel võiks
ta ka selgitada 2) esteetilise väärtuse ja muude väärtuste
omavahelisi erinevusi või 3) ilu ja mõningate teiste väärtuste
vahelisi kokkulangevusi. Käsitlen neid kahte võimalust täpsemini.
2) Võidakse üritada täpsustada,
kuidas esteetiline väärtus erineb teistest väärtustest, nt.
teaduslikust väärtusest, kasuväärtusest või aistingulisest
meeldivusväärtusest. Seda võidakse nimetada ilu määrtluseks,
kuna määratlus piiritleb ühe asja teistest erinevaks, et teatakse
millest on jutt. Näitlikuks määratluseks olgu tornaado eristamine
teistest tormidest võttes aluseks tuule kiiruse:
Heaks
kiidetud määratluse kohaselt on tornaado torm, mille puhul on tuule
kiiruseks vähemalt vähemalt 74 miili ehk umbes 120 km tunnis.”5
Antiigi
mõtlejad ei uurinud kuigivõrd ilu ja muude väärtuste erinevust,
aga keskajast saati on rõhutatud esteetilise väärtuse kahte
erinevat külge: selle seost meelheaga
ja
erinevate objektide vaatlemisega.
3) Võidakse ka sihtida täpsemale
seletusele; otsides vastust küsimusele, millisesse väärtuste tüüpi
ilu kuulub.
Mõnede väärtustel on täitsa
lihtsad eeldused: zilett ei saa hea olla, kui see ei ole terav ja
vastupidav. Kas ilu on selline väärtus? Kas on õige nimetada
objekti vaid siis ilusaks, kui sellel on teatud omadused? Teisalt on
olemas ka väärtusi, mis ei eelda midagi teatavalt objektilt vaid
ainult nende kogejatelt. Toidu meeldiv maitse ei eelda midagi muud
peale selle et kellegile see meeldib. Kas ilu on selline väärtus?
Kas on õige nimetada objekti kauniks vaid siis, kui keegi kogeb
midagi või suhtestub sobival viisil millegagi?
Vastust nendele küsimustele
võidakse kutsuda ilu teooriaks, kuna teooria selgitab selle nähtuse
loomust ja omavahelisi suhteid, mida antud määratlus on kujundanud.
Nt. H Riebli tornaadoteooria selgitab, kuidas tornaado alguse saab.
Antiikajal peeti ilu zileti
headusele sarnaseks väärtuseks. Põhimõtte vormib selgesti
kirikuisa Augustinus (353-430):
“
Küsin, kas objektid on kaunid, kuna need on meeldivad,
või meeldivad nad sel põhjusel, et need on ilusad. Ja saan
kahtlemata vastuseks, et need meeldivad, kuna nad on ilusad.
Järgnevalt küsin, miks need on kaunid, ja kui märkan kahtlust,
aitan end küsides, et kas need ei ole ilusad seetõttu, et nende
osad on sarnased ja sobiva ühenduse tõttu harmoonias teiste
osadega.”6
Augustinuse kohaselt võib
härjasilm olla ilus vaid siis, kui selle kroonlehed, tolmukad ja
muud osad on teistega sobivas harmoonias. Kui nii, siis on lille
vaatmine meeldiv.
osade sobivad
omavahelised suhted ----
ilu ---- vaatlemise meeldivus
Selle
seisukohaga võib loomuldasa vastused järgnevatele küsimustele:
a) Kas ilu kuulub valdkonda
“maitse üle ei vaielda”?
Ei, kuna objekt on ilus kõigile,
kuna härjasilma vastavusuhted ei muutu sellega seoses kas seda
vaatab Einar või Liisa.
b) Kuidas võib kindel olla, et
objekt on tõesti ilus?
Härjasilma ilust aru saamine ei
eelda selle nägemist; kui teatakse, et vastavaussuhted on nt.
kuldlõike kohased, võidakse otsustada, et lill on tõesti ilus.
Teist äärmust esindab Arthur
Schopenhauer (1788-1860): tema kohaselt ei eelda objekti ilu midagi
objektilt endalt vaid ainult sobivat vaatlusviisi:
“Öeldes,
et midagi on ilus, väljendame et see on esteetilise vaatlemise
objektiks. See sisaldab kaks asja. Esmalt teeb objekti nägemine meid
objektiivseks,
n-ö
süvenedes seda vaatlema ei ole me enam teadvel endist üksikuna,
vaid puhaste, ilma tahteta teadvuse subjektidena. Teiseks ei taju me
objekti eraldatud objektina vaid Ideena /.../”7
Miski
ei ole olemuslikult teisest ilusam. Küsimus ei ole viimaks objekti
omadustest vaid meie võimest eralduda tavalisest tahte valitsetavast
vaatlusviisist.8
Inimene vaatab härjasilma ja see vaatlemine toodab lille ilu.
objekti ilu ----
esteetiline vaatlus
Lisaküsimustele vastatakse
kasvõi nõnda:
a) Kas ilu kuulub klassi “maitse
üle ei vaielda”?
Jah: kui mul õnnestub teatud
tingimustel eralduda esteetiliseks vaatluseks, ei järeldu sellest
midagi teiste jaoks.
b) Kuidas teha kindlaks, et objekt
on tõesti ilus?
Kogu see küsimus on mõttetu,
kuna ilu ei eelda objektilt midagi erilist.
Nii
äärmuslikud seisukohad on haruldased. Üldiselt on üritatud
liikuda keskjoot pidi ja peetud ilu väärtuseks, mis on ühenduses
nii objekti kui ka vaatlejaga. On mõeldud et ilu liitub tihedalt
meelheaga, aga teisalt on ilu seotud ka objekti omadustega, nii et
mis tahes objekt ei ole ilus. Väitega “loojang on ilus”
vihajatakse, et õhtutaevas meeldib kõnelejale ja et see meeldimus
ei ole juhuslik vaid põhjuslik nt. seetõttu, et loojangu värvid on
eriti hõõguvad või et tume pilv on tugeva kujutisena vastu oranzi
tausta. Kaasnev on nii inimesest sõltuv meelehea kui ka temast
sõltumatu (värvuse ja sobiva kujuga pilv).
Eri arvamusel on oldud selles,
kas ilu võib tõestda. David Hume pidas ilu asjaks, mida võib
tõestada sellisele, kes seda ei taju. Immanuel Kant seevastu eitas
järsult tõestamise võimalust.
Kunsti mõiste ajalugu
Antiik-Kreeka usus ja mütoloogias
olid muusad väiksemad jumalannad. Nad on andnud nime mitte ainult
muusikale vaid ka muuseumile: muusade kultusplatsi kutsuti nimega
´museion´ ja sa nimetust hakati kasutama ka kohapeale kogutud
kujudekogumi kohta.
Antiik ei tundnud siiski ei
maalimise, skulptuuri ega arhitektuuri muusat. Muusad piirnesid
muusaliste kunstidega, siis pigem muusika, poeesia ja tantusga.
Täpsemini öeldes oli neid Zeusi ja Mnemosy (mälu) tütreid üheksa:
Kalliope
(Kaunishääl) eepika
Kleio (Maine) ajalugu
Erato (Vaimustav) lüürika
ja armastusluule
Euterpe
(Rõõmustav) flöödimäng
Melpomene
(Laulja) tragöödia
Thalia (Õitsev) komöödia
Polyhymnia
(Mitmehäälne laul) hümni-poeesia
Terpsikhore
(Tantsurõõm) tants ja koorilaul
Urania (Taevalik)
täheteadus
Täheteadus kuulus koos muudega
samasse rühma, kuna ka taevas oli liikumist ja rütmi. Seal oli ka
häält: püthaagoroslased olid hakanud rääkima sfääride
muusikast.
Neid tegevusvaldkondi, mida
tänapäeval kunstiks peetakse, ei vaadeldud antiikajal ühtekuuluva
rühmana. Poeesiat peeti prohvetluse ja ennustamise sarnaseks, kui
teisalt jälle maalimist, skulptuuri ja arhitektuuri loeti
käsitööks.Kuju valmistamine ei sobinud vabale mehele samavähe kui
kinga valmistamine, kuna mõlemad nõudsid füüsilist vaevanägemist
ja olid sellega orja töö. Vabadel oskustel – või vabadel
kunstidel nagu neid eksitavalt kutsutakse – mõeldi just neid, mis
sobisid vabale kodanikule. Aristotelese järgi ei olnud isegi muusika
esitamine kuigivõrd kohane:
“kutsume
/.../ muusika esitajaid pööbliks ega pea esinemist mehele sobivaks,
kui siis vaid vaid purjuspäi või naljaviluks.”9
Tänasele liigitusele kõige
sarnasemaks oli antiik rääkides jäljendavaist (ehk mimeetilistest)
oskustest. Nende hulka loeti vähemalt muusika, tants, poeesia,
maalimine ja skulptuur.
Antiikajal võrreldi omavahel nt.
poeesiat ja maalikunsti ja täheldati neis mitmeid kokkulangevusi.
Teoseid peeti headeks samadel põhjustel nagu tänapäevalgi: healt
teoselt nõuti nt. esteetilist ja teadmuslikku väärtust. Nõnda
võiks öelda et antiikajal oli küll kunsti, kuid ei olnud selle
tähistamiseks mingitki sõna.
Keskajal püsisid kunstide
liigitusviisid endisena, aga 16. ja 17. sajandil olukord muutus.
Loodusteaduse areng viis selleni, et teadus eraldus eraldi
valdkonnaks. Visulaasete kunstide hindamine kasvas, ja selliseid
praegusi kunstiliike nagu maalimist, poeesiat ja muusikat hakati
pidama teineteisele lähedaseks.
Lõplik kunsti mõiste välja
kujunemine toimus 17. ja 18. sajandi vältel. Hakati kõnelema
kaunitest kunstidest, kuna maalimisele, kirjandusele, muusikale jne
peeti ühiseks pürgimust ilu poole.
Peale seda on olukord olnud
suhteliselt stabiilne. Esteetiline, ilule põhinev kunstimääratlus
on jõus püsinud, kuigi selle vastu on rünnatud jätkuvalt.
Kunsti mõiste ajalugu võiks
kokku võtta järgnevalt:
1) Antiikajal oli kunsti aga ei
olnud selle jaoks sõna.
2) Kunsti mõiste kujunes välja
17. ja 18. sajandil selle põhjal, et erinevaid kunste võrreldi
omavahel ja mõeldi, et nimelt just pürgimus ilu pool ühendab
selliseid valdkondi nagu maalide maalimist, laulude komponeerimist,
luule kirjutamist ja losside ehitamist.
3) Seejärel on esitatud muid
kunsti määratlusi ja asetatud küsimuse alla, et kunstile oleks
olemuslik just pürgimus esteetilise väärtuse poole.
1
Tuleb rõhutada, mainitud üllituse tõlkimisega ja siinkohal
(esmakordselt) ka avaldamisega seoses, et tegemist on vägagi
esialgse (kuigi arvan, et üsna kvaliteetse) ja mõneti ka
umbmäärase tõlkega. Näitena tekstis esinevad teatavad sõnad
pole uuemate soome-eesti sõnaraamatute abiga tõlgitud. Samuti on
puudulik raamatu lõpus olev register (ehk autorite esinemine
lehekülgede numeratsiooni alustel), seda viimast tehnilistel
põhjustel (lehekülje numbrid viitavad ju Soome keelsele
originaalile). See tõlkimine võttis küll aega, kuid loodan, et
see on (minu võimalikele lugejatele siin blogis) vahest isegi
esmakokkupuude lääneliku esteetika mõningate esindajate ning
mõningate esteetika-filosoofia aspektidega seoses. Rõhutaksin
veelkord, et tegemist on esialgse tõlkega, puudub antud üllitusega
seotud register ja tekst on uuemate sõnaraamatutega üle
kontrollimata. Siiski võimaldab (loodetavasti ka esmane tõlge)
saada aimu mõningate lääne esteetikute põhiseisukohtadest. Head
lugemist ja kommenteerige kindlasti! (Kõikvõimalik kriitika ja
täiendus-ettepankud on äärmiselt teretulnud! See ongi üks
põhjus, et täna selle mahuka teksti avaldan: selleks, et leida
uusi kommenteerijaid, mõtestatud kriitikat ja
parandus-ettepankuid!) Kommenteerida siis kas antud blogis otseselt
või minu (tõlkija) täiesti kehtival e-maili aadressil nagu:
lybeck14@gmail.com
2
Eesti keeles on esteetikat käsitletud vastavalt: Igor Stolovitsch,
Benedetto Croce, JNE.
3
Suomen kielen etymologinen sanakirja I.
4
Suomen kielen etymologinen sanakirja IV.
5
Battan: Myrskyjen olemus, s. 88-89.
6
Augustinus: De vera religione 32.59.
7
Schopenhauer: Die Welt als Wille und Vorstellung I / 41
8
Teisalt Schopenhaueri kohaselt võib ühte objekti nimetda teisest
ilusamaks, kui selle esteetiline vaatlus on lihtsam.
9
Aristoteles: Poliitikka / Politeia 13.39b.
No comments:
Post a Comment