Fr.
W. NIETZSCHE ja nihilismi ületamisest.
„Nietzsche
ja nihilismin ylityksestä“ (Suomi). „Nietzsche und die
Überwindung des Nihilismus“ (Deutsch). „Nietzsche and the
Overcoming of the Nihilism“ (English).
„Bitte.
Ich
kenne mancher Menschen Sinn
Und
weiss nicht, wer ich selber bin!
Mein
Auge ist mir viel zu nah -
Ich
bin nicht, was ich seh und sah.
Ich
wollte mir schon besser nützen,
Könnt
ich mir selber ferner sitzen.
Zwar
nicht so ferne wie mein Feind!
Zu
fern sitzt schon der nächste Freund -
Doch
zwischer dem und mir die Mitte!
Erratet
ihr, um was ich bitte?“
Fr.
W. Nietzsche: „La gaya scienza“.1
NIHILISMIST
NIETZSCHEL --See
on "kõrgemate väärtuste radikaalne ümberhindamine"
mõistes selle all üldkehtivate väärtuste tühistamist, mitte
ümberhindamist,
--
s.t,- teisenemist, asendamist uute aksioloogiliste printsiipidega.
Esimesel juhul tegemist n.-ö.- nihilismiga tavatähenduses (väikese
algustähega, vms.) Nietzsche paradoksaalsus kujutab endast
seisukohtade pidevat teisenemist, mis vastuolulisus aga pea
paratamatu, kuna ajastul üldvalitsevaks ja mille tavapäraseima
väljundi, dekadentliku (aksioloogilise) nihilsmi vastu Nietzsche
kirjutab. Antud autor eristab: varaseimaid, kõrgemaid ja
negatiivseina mõistetud, näiteks kristlike väärtushinnanguid, mis
aga senini valitsevad. -- Siit tulenev vajadus väärtused taas
ümberhinnata, õieti: taastada nende esialgne tähendussisu. K.
Jaspers: kristluse fiktiivsus, -- see on otsekui teatav n-ö.-
„mõtestatud maailmapilt“, mis rajaneb pelgale usule; selle
kehtimatuse äratundmisest tulenev 'tühjuse-seisund'
(Nichts-Zustand),
mis laseb samaaegselt kehtida kõigil "lähenemistel", --
nt. ratsionaalne maailma-korrastamine, tavapärasim:
"õnnelik-olemise"-taotlemine, vms. Eelnevaile ühiseks
mõistusepärane lähenemine, mis allub üldistele seaduspärasustele:
loogikareeglid, midagi peab protsessi tulemusena saavutatama, jms.
Lisaks nn.- teleoloogiline printsiip, -- kui mõttekonstruktsioon,
kus vastus eelneb tõestusele, mis samuti võimendab nihilistliku
kriitikat.
Gianni
Vattimo:
„Küsimus nihilismist ei tundu
mulle historiograafia probleemina, vähemalt põhimõtteliselt
mitte;“ /---/ „Kui nihilism toimib, ei saa esitada tema bilanssi,
küll aga saab ja tulebki püüda mõista, millega on tegemist,
kuivõrd ta meid puudutab, milliseid valikuid ja otsuseid sunnib ta
meid tegema. Usun, et meie positsiooni nihilismi suhtes (see
tähendab: meie kohta nihilismiprotsessis) saab määratleda
Nietzsche tekstides sageli esineva „täieliku nihilisti“ kujundi
kaudu. Täielik nihilist on see, kes on mõistnud, et nihilism on
tema (ainus) šanss.
(lk. 1434). /---/ „... Nihilismi seisukohast vaadates --“
/---/ „-- näib, et kahekümnenda sajandi kultuur on olnud
tunnistajaks kõigi „pärisomase taasleidmise“ [riappropriazione]
projektide ammendumisele.“, (lk. 1438). /---/ „...
et eksistentsi tingimused on nüüdsest vähem /---/ pateetilised.
Ja just siit, sellest kõrgeimate väärtuste ülearususe
rõhutamisest, saabki alguse täielik nihilism.“, (lk. 1439).2
Nihilism
on kõige otsesemalt seotud eimiskiga. Tavaliselt peetakse nihilismi,
nii nagu Fr.W.Nietzsche temast räägib, kõrgemate väärtuste
radikaalseks ümberhindmaiseks. Nietzschel ei tähenda see ainult
negatiivset: ta lähtub elutahtest, mis ületab „elutu“ kristliku
moraali ja humanismi väärad põhitõed, mis segavad elutahtel
teostada üliinimest, -- inimest kes seisab teisel pool head ja
kurja. Inimest, kes mitte ei mõtle, vaid tantsib meeletus
joovastuses pärast Jumala surma.3
Nihilismiks
peetakse mitte ainult kõrgemate väärtuste ümberhindamist, vaid ka
nende kadumist, haihtumist. J.-P. Sartrè: „ükskõik
milline olend sünnib ilma igasuguse põhjuseta, tänu oma nõrkusele
hoiab end elus, ja sureb juhuslikult.“ Kui Nietzsche rääkis
kultuuri teisenemisest, siis Sartrè räägib kultuuri mandumisest ja
väljasuremisest. Mis juhtub asjaga, mis on saanud mõttetuks – ta
laguneb. Hegeli sõnadega inimene osaleb kultuuris tõdeluse
protsessi kaudu: ta on formeeritud tõdelus, tõdeluse formeerija ja
kujundaja. Kui nüüd see, mida ta tõdeleb, ei ole enam tõde, tõene
mõte, vaid on mõtteus, siis saab ja muutub formeerimise protsess
absurdseks, sest mõttetust tõdeledes seda tõdeletavat kuidagi
formeerida ei ole võimalik. Vastupidi, igasugune formeerimine
mõtestaks nagu kunstlikult seda tõdeletavat asja. See on aga
subjektivism selle sõna negatiivses tähenduses, kuna näha tõde
sellisena, nagu me teda ise loome, on kõike muud kui tõdelus. Siit
lähtuvadki pessimistlikud meeleolud tunnetuse tühisuse kohta. Umbes
nii, et nagunii ei ole võimalik midagi mõista, ja veelgi enam,
nagunii pole võimalik midagi selle mõistmise jaoks teha –
sellepärast on igasugune mõistmise katse naeruväärne, ainus, mis
alles jääb, on meie vahetu olemine; see on ka naeruväärne,
võib-olla on ta kõigest illusioon, aga kuna ta juba siin meie
vahetus kogetavuses on, siis proovigem seda meedlivaks muuta: to
have fun. -- See on nihilismi kaasaegne kultuuriväljund.
//
Nichts-Zustand'ist
(= tühjuse/eimiskisuse-olukorrast) mõtlemise võimatus
traditsioonilise filosoofia kontekstis tähendab seda, et kui on olev
ja olematus, kuidas mõeldav olev olematus? -- Parmenides: "pole
ja ei saa olema midagi peale selle,mis on".
M. Heidegger: "Olemise olemises ilmneb olematuse olematus".
-- Aga esimeselt veel: "üks on see, et
on, pole
võimalik ei-olul
olla... /.../ Teine, et 'ei'
on ja, et vajalik ei-olul
olla." Vajadus transendentse järele...? -- Karl
Jaspers:
"Nietzsche nihilism... /on/ ...tema transendentsuse üks vorm...
/.../ Transendentses nihilismis peab olemine end talle näitama".
(„Im transendierenden Nihilismus muss sich ihm das Sein zeigen.“)4
Mõlemal
juhul – kõrgemate väärtuste ümberhindamise juhul, ja nende
väärtuste haihtumise puhul, on meil tegemist olukorraga, mille
ühine nimetaja on nihilism. Nihilism räägib sellest, et
olemasoleval ei ole väärtust; et ta on väärtusest tühi ehk
tühine. Tühine tähendab siin väärtuste puudumist; nende
mitteolemist – oletatavalt olevate väärtuste mitteolemist. Seega
nihilism on mingil moel seotud oleva mitteolemisega ehk olematusega.
Olematus, millegi mitteolemine ehk selle miski, mida ei ole, eitus;
eimiski, ongi ladina `nihil´, millest tuleb nihilism. (Eesti
keeles oleks nihilism ´eimiskisus´ või ´olematus´.
Nihil = Das Nichts 1) olematus –
globaalsem, 2) eimiski – lokaalsem).
Gianni
Vattimo: „... -- kui see nii on, siis ei pääse me
modernsusest välja, kavatsedes teda ületada.“ /---/
„Nietzsche näeb täiest selgelt /---/ ,et ületamine on
tüüpiliselt modernne kategooria, ja seega ei saa tema abil
määratelda väljapääsu modernsusest.“, (lk. 1447). /---/ „...
Nietzsche järgi võib modernsusest välja pääseda just tänu
sellele nihilistlikule järeldusele. Et tõemõistel pole enam
kehtivust ja alus ei funktsioneeri enam, kui on kadunud kogu alus
usuks alusesse, seega siis tõsiasjasse, et mõtlemine peab „andma
endale aluse“ -- ei pääseta modernsusest välja kriitlise
ületamise kaudu, mis oleks samm veel täielikult seespool modernsust
ennast.“, (lk. 1448). /---/ „... Nietzsche (G. Vattimo
vahendusel): „... kõige lähem reaalsus, see, mis on meie ümber
ja meie sees, hakkab tasapisi näitama oma värve ja ilu ja
mõistatusi ja tähendusirkkust – sellised asju, millest vanemate
aegade inimesed ei osanud undki näha.““, (lk. 1449).5
Martin
Heidgger: „Olematus räägib olemisest tema mitteolemises.“6
Mis asi on, mida tähendab, olemise mitteolemine? -- Olemise eitus –
mitte mingisugune konkrteetse oleva eitus, vaid olemise kui terviku
eitus. Eitades kõiki esemeid ja asju, ei jää aga järele ühtegi
asja, mida olematusena vaadelda ja uurida saaks. Järelikult on
mõtlemine olematusest võimatu – ei ole seda mõtlemise asja,
millest mõelda? Isegi siis kui ütleme: „olematus on olemise
mitteolemine“, me ütleme midagi millegi kohta. Millegi kohta saab
aga alles siis midagi ütelda, kui see miski on – seega me muudame
olematuse olevaks. Olematuse olevaks muutmine on aga just see, mida
temaga teha ei tohi, sest see on tema suhtes ebaõige: ta on eimiski,
mitte selline miski, mis on. Järelikult ei ole olematusest midagi
rääkida.
Sel
viisil arutades arutame me õieti, juhul kui me teame, mida
tähendavad „miski“ ja „olemine“. Ainult siis kui see
on selge, saame me ütelda, et meile on selge nende vastandi
tühisus. Olematu on tühine, sest teda kui vastandit
olemisele õigupoolest ei ole. On ainult olemine, nii nagu
Parmenides seda näeb: „Kuna
pole ja ei saa olema midagi peale
selle mis on.“
See
arvamus on sügavalt juurdunud metafüüsikasse, ja
sellepärast ei näe metafüüsika olematuses mingit
probleemi. Ta ütleb olematuse kohta ainult seda, et
olematus on vastand olemisele. //
M. Heidegger "olematuse olemisest": punast värvi
suudame tema eripäras vaid seetõttu tajuda, et me ka teisi
värvusi tunneme. Sarnaselt olematus olemist piiritlemas.
Täpsemini: mitte-olemine
(Das
Nichts),
kui mõtlemisele seatud " piir", mis ümbritseb
olemise sfääri aga ei ütle midagi sellest "väljapoole
jääva" ala kohta, mis on mõeldamatu,
sõnul-väljendamatu. M. Heidegger: ka 'Nichts'
mõeldamatu kuid siiski ilmneb tundes, -- 'Hirmu'
läbi, või siis erilises seisundis, mida tähistab antud
autor tähistab 'igavuse'
mõistega.
// Jaspersi "nihilismi paatos", mis ei ole aga
transendentne nihilism ise, pigem on selle ebajärjekindlus
kas märkimaks liig isikliku, emotsionaalsust väljenduvust,
elik siis otsekui -- "ekstaatiline nihilism"?
See
on õige, et olematusest ei saa rääkida kuidagi teisti
kui olevas vormis: olematus on see ja see... Kas see aga
tähendab seda, et temast rääkimine on mõttetu? Et
rääkimises seostub olematu paratamatult olevaga, siis
pole see seos võib-olla juhsulikku ja eksitavat laadi. Ehk
on ta hoopis teedjuhatav, midagi mille kaudu avaneb meile
olemise ja olematuse sügavam seos kui eitus. Eitamine,
negatsioon, keeld, äraütlemine võivad küll tähendada
positiivse väite vastandit, ent sellisel olematusel on
loogiline päritolu. Loogiline olematus on seega
inimmõistuse poolt teostatava negatiivse tehte tulemus;
abstraktne mõistuse toodang. Sellisena on ta tõepoolest
tühine.
JA
sellisena on nihilism kõigest illusioon!!! [Meile
ainult tundub, nagu oleksid kõrgemad väärtused nende
eituse tagajärjel kadunud, teglikult nad on alles –
tuleb ainult paremini vaadata. Nihilism on eksitus, vale
mõtlemise tagajärg.]
Ja
me võime lugeda õhtumaade käekäigu pääsetuks, ja
mitte enam muretseda, sest meie mure oli tingitud mitte
veel täiesti selgeks mõeldud loogikast. Nietzsche oma
teoses „Võimutahe“ („Wille zur Macht“):
„Nihilism seisab lävel: kust on meile tulnud see
kõige õudsam külaline kõikide õudsate seas?“ /.../
„... lugu, millest mina räägin, kuulub tulevale kahele
aastasajale.
Kui
me võtame nihilismi kõigest eksitusena, siis me
käsitelksime kohe mööda saavat kaasaega nii nagu
renssansi-aegsed ideoloogid käsitlesid keskaega, asudes
ise keskaja arengu kõrgeimas punktis.
Fr.
W. Nietzsche:
(Aforism: 26)
„...Mis
on elu? --
Elu – see on: lakkamatu sellise endast kõrvaldamine, mis tahab
surra; elu – se on julmus ja leppimatus kõige kohta, mis meis, ja
mitte vaid meis, muutub nõrgaks ja vanaks.“ /---/ (Aforism: 34)
„... Historia
abscondita
– Igal suurel inimesel on tagsiulatuv mõju: kogu ajalugu võetakse
tema tõttu taas vaagimise alla, ja, tuhanded mineviku saladused
roomavad esile oma peidupaikadest – tema
päikese-paistesse.“ /---/ (Aforism: 41) „..
Kahetsuse vastu. --
Mõtleja näeb oma tegudes proovilepanekuid ja küsimusi, millede
abil ta tahab saada millestki selgust: õnnestumine ja ebaõnnestumine
on tema jaoks pigem kui vastused.“
/---/ (Aforism: 42) „... On siiski haruldaseimaid inimesi, kes
tahavad ennemini hävineda kui teha tööd ilma tööst rõõmu
tundmata:
neid valivaid hingi, vaevalt rahuldatavaid, kellele ei piisa rohkest
kasust, kui just nende töö ise ei ole kõikide võitude võit.
Sellesse haruldasse inimliiki kuuluvad kõik kunstnikud ja
mõtiskeljad.“7
Arvamus,
et nihilismi ei saa tegelikult olemas olla, baseerub levinud
filosoofilisel veendumusel, et olematust ei ole olemas, et olematus
ei ole mingisugune olev asi. Võib-olla peitub nihilismi sisemine
energia just nimelt selles, et inimesed arvavad, et teda ei ole
olemas, et inimesed ei võta olematust tõsiselt. Nad räägivad nii:
Olematus on kas mingisugune olev või siis täielik tühjus. Selge,
et ta ei saa olla olev, järelikult on ta täielik tühjus, puhas
eimiski, millest pole midagi mõtelda ega ütelda = ta on tühine.
//
Nietzsche kui "kõrgemate väärtuste tühistaja" kujutelma
vastu olgu siinkohal seatud selle autori iseloomulik nähtus nagu
tema "jaatamine" kui konsekventne suundumus, -- nihilism
kui jaatuse eeldus, -- aktiivne, dionüüsoslik jaatus mitte ei
tühista kõrgemaid väärtusi, vaid loob neid, või siis "hindab
ümber", nt.- varasemate kasuks. (H.Krull).8
Nietzsche:
"Ei on tee uue Ja-ni...“ / .../ „Tunnustatav on see, kes
'Ja' saavutanud, 'Ei' seevastu ilmneb pelga konsekventsina".9
Nietzsche eristab tugevat, loovat ja vaid purustavat nihilismi.
Viimaseks osutub nihilism kui "uskumatuse usk", mis mõneti
kui "vabatahtlik martüürium". Teisal aga "uskumatus"
kui printsiip:
"kui loova inimese õige meelelaad".
// Kas 'Nichts'-kogemus
samastatav müstilise praktikaga? Võimalik, et mitte: passiivses
seesmises süüvimises saavutatav mõneti sellele isegi vastndlik.
Mitte "maailmast-ära", vaid eraldades 'Nichts'-valdkonna
see nagu konstitueerib olemist, "lükkab seda sinna tagasi".
Kas vastandlike valdkondade lahutatus aktiviseerib neid? Rangelt
võttes vaid tühistab "olematuse", -- siiski vaid
mõttelisel tasandil...? Võimalik, et see tõesti pigem niimoodi ka
ongi...?
Fr.
W. Nietzsche:
(Aforism: 8)
„...
äärmiselt saatuslik filosoofiline väljamõeldis mis kunagi
valmistati eismest korda Euroopa tarvis, väljamõeldis et tahe on
„vaba“, et inimene on tingimata spontaanne heas ja kurjas, kas
see ei ole tehtud ennekõike selle arusaama õigustamiseks et kas
mitte jumalate inimese poole, inimliku hüvelisuse poole suuniteltud
huvitatus millaski
võiks teostuda.“
/---/ (Aforism: 12) „... Tahtsin öelda: ka osaline kasutuks
muutumine,
haletsusväärseks muutumine ja kehviklikuks muutumine, tähenduse ja
otstarbekuse kadumine, sõna otseses mõttes surm, kas see ei kuulu
tegeliku arengu eelduste hulka, see progressiivsus ilmneb alati kui
tahe ja tee suurema
võimu
suunas...“ /---/ (Aforism: 24) „...
See tuleviku inimene kes vabastab meid nii senisest ideaalist ning ka
sellest mis
peab kasvama sellest ideaalist,
suurest vastikusest, olematuse tahtest, nihilismist, selle keskpäeva
ja suure otsuse kellamängust, mis teeb tahte jälle vabaks, mis
annab Maale tagasi selle oma eesmärgi ja inimesele tema lootuse,
selle Antikristuse ja Antinihilisti, selle Jumala ja olematuse võitja
– ta
peab kord siiski tulema...“
10
M.
Heidegger: Küsimus olematusest ei ole niikaua isegi mitte veel
püstitatud, kuni me räägime loogika „kas-üks-või-teine“
raamides. Sellisest loogikast lähtudes on välistatud mitte
ainult olematuse mõistmise võimalus, vaid ka tahe tema
mõistmiseks. Selline välistatud võimalus ja tahte puudumine
iseloomustavad kogu euroopa metafüüsikat. // Kui see on tõsi,
et nihilismi energia peitub selles, et teda ei võeta tõsiselt,
et olematusega ei osata rääkida, siis viib metafüüsika ajalugu
paratamatult nihilismini. // Nihilismi võib järelikult
defineerida kui põhimõttelist soovimatust olematusest mõelda.
NIHILISM = PÕHIMÕTTELINE OLEMATUSEST MITTEMÕTLEMINE.
Isegi Nietzsche ei suuda mõtelda olematuse olemusest, kuigi ta
mõistab ninhilismi domineerimist uusaja ajaloos, sest ta on
sunnitud saama klassikaliseks nihilistiks, et anda oma kaasaegsele
ajaloole sõna (ja kujundades nõnda ka selle termini ja selle
kasutusvõimaluste hilisematki kulgu). Nietzsche mõsitab
nihilismi selles mõttes, et ta mõtleb nihilistlikult; tema
nihilismi mõiste ise on nihilistlik: „väärtuste
ümberhindamine“. Ent ta ei suuda mõtelda nihilismi olemusest.
Seda sellepärast, et mõtleb nihilismist väärtuse ideest
lähtudes. Ta räägib väärtustest mitte sellepärast, et
väärtuse idee on talle isiklikult tähtis, näiteks sellepärast
et tema haridus on väärtuse ideele suurt tähelepanu pööranud,
või et sel väärtuse ideel oleks mingit pistmist tema isiklike
vaadetega. Väärtuse idee mängib Nietzsche mõtlemises
otsustavat rolli sellepärast, et Nietzsche mõtleb
metafüüsiliselt; metafüüsika ajaloo raamides. Metafüüsikas
aga (= euroopa filosoofia tuumas) on väärtuse idee mitte
juhuslikult esiplaanil. Sest väärtuse mõistes peitub olemise
mõiste, mis räägib olevast terviklikult. // Olemise väärtus
peitub tema terviklikkuses ja kõiges, mis sellega kaasneb.
Näiteks et maailm on üks, et gnosise probleem on lahendatav,
jne. // Ning kui nüüd Nietzsche räägib nihilismist kui
väärtuste väärtusetuks muutumisest, siis tähendab see seda,
et ta mõtleb olemise olemusest lähtudes ühest tema kindlast ja
tähelepanuväärsest aspektist: olemise lõhestatusest.
//
Siit lähtudes oleks nüüd lihtne mõtlema hakata, et koos
Nietzschega ja võib-olla tänu Nietzschele haaras Euroopa
ajalgu endasse midagi halba – midagi negatiivset, mis, nüüd,
nagu me kõik näeme, muudab Euroopa kultuuri halvaks ehk
allakäivaks. Seda vaatamata tema materiaalsele ja koloniaalsele
võidukäigule. // Mõte, mis tühistab väärtusi, ja mis
teatab, et Jumal on surnud, on moralistide arvates halb. Nad
arvavad, et kõik negatiivne on häbiväärne. Miks see nii on?
-- Inimesed kuulevad jutte humanismist, tervest mõistusest,
maailmast, jumalast, kultuuriväärtustest. Inimesed võtavad
kõike kuuldut kui midagi positiivset. Ja kõike seda, mis
räägib nendele asjadele vastu, nad võtavad kui nende asjade
eitust. Eitust aga kui negatiivsust, mis on destruktiivne.
Inimesed arvavad, et kõik mittepositiivne on negatiivne, seda
arvates tuginevad nad loogikale. Inimesed on nii loogikat täis,
et mõistavad hukka igasuguse vastasseisu oma unise
mõtteharjumuse suhtes. Nad suhtuvad hoolimatuse või
vihkamisega kõigesse, mis ei haaku juba teadaolevaga ja mis ei
lase kogeda seda magusat äratundmistunnet: „seda ma just
arvasin isegi.“ Me nagu ütleksime, et sellel ei ole meie
jaoks väärtust.
Fr.
W. Nietzsche:
(Aforism: 100)
„...
Vajatakse terveid sugupõlvi, et mõeldaks välja vähegi viisakas ja
sobilik kiitmise viis: ja alles väga hilja saabub aeg, millal isegi
kiitmisessegi on sugenenud mingitki vaimsust ja geniaalsust.“ /---/
(Aforism: 107) „... Suurim
tänuvõlg kunstile.
-- Juhul kui me ei oleks kiitnud heaks kunsti ja mõelnud välja
sellist ebatõelisuse palvelemisviisi: siis oleks see üldise
ebatõelisuse ja valelikkuse tõdemus, mida meile vahendab teadus –
see tõdemus, et näivus ja eksitus on iga teadva ja tundva olemasolu
eelduseks --, see oleks täiesti talumatu.“ /.../ „Aga nüüd on
meie ausameelsusel olemas vastupanujõud, mis aitab meid vältima
selleiseid järeldumisi: kunst näivuse hea
tahtena.“ /---/ (III. raamat, aforism: 109) „...
See astraalne korrastatus, milles me elame, on erand; see süsteem ja
seda eeldav arvestatav kestvus on jällegi teinud võimalikuks
erandite erandi: orgaanilise elu moodustumise. Tervikloomuselt on
maailm seevastu igavesti kaos, mitte selles mõttes, et selles
puuduks kausaalsus, vaid seetõttu, et selles ei ole korrastatust,
järgnevust, vormi, ilu, tarkust, ja mis kõik olekski oma
nimetustelt kõik meie esteetilised inimlikustamised.“ /.../ „Olegm
ettevaatlikud ütlemaks, et looduses on seadusi. On vaid vältimatusi:
seal ei ole kedagi käskijaks, ei kedagi kuuletumas, ei mingeid
reeglite rikkujaid“ /.../ „... -- Olgem ettevaatlikud mõtelmast,
et maailm igavesti uut loob. Ei ole mingeid igavesti vältust omavaid
substantse; aine samasugune eksitus kui eleaatide jumal.“11
//
Hoolimatu, negatiivne, „kaastundlik“ suhtumine asjadesse on aga
nihilistliku maailmas-olemise moodus, mis toitub sellest kui midagi
tühiseks peetakse. // Mõte, mis tühistab väärtusi, ei seisne
tegelikult mitte selles, et ütelda: kultuur, kunst, teadus,
inimväärikus, maailm ja Jumal on tühised. Vastupidi, aeg on
mõista, et millegi määratlemine väärtusena ei võimalda meil
seda asja väärtustada. See tähendab, et kui me määrtaleme
midagi kui väärtust, siis see asi eksisteerib kui inimliku
otsustsusvõime hinnangualune – kui inimliku hinnangu ese. // Mis
siis aga juhtub, kui me hakkame midagi ise hindama – näiteks elu
– ega tal siis, eriti kui ta kuulub teistele, kui ausalt
tunnistada, ei olegi eirlist väärtust. Või maailm – kui ma
hakkan juba ise otsustama, siis tühja kah, pärast mind tulgu või
veeuputus. //
Guido
Albertelli:„... Nihilism paneb end maksma absoluutse hädana,
tühjusena, mis tuleb eelisjärjekorras täita – millegi sellisena,
mis tuleb absoluutselt ületada.“, (lk. 1461). /---/ „...
Mõtelemise sooritamine nõuab üht sammu tagasi, mis olemise, tõe
ja mõistuse vääramatut loomust tühistades avaks tee võimaliku,
juhusliku, eventuaalse poole. Mõttekuse varemed ei paista siis enam
mõne katastroofi jälgedena, vaid veel avastamata võimaluse
avanguna.“, (lk. 1463).12
Probleem
on selles, et asja olemine ei piirdu ja isegi ei külgne tema
hindamisega meie poolt. // Kust pärineb see arvamus, et me peame
kõigepealt hindama; halb või hea, kasulik või kahjulik, oluline
või ebaoluline?// Igasugune hinnang isegi kui hinne on positiivne,
on subjektiivne. Ta teeb olevast mitte oleva, vaid arvestatava
objekti. Sellepärast, kui Jumalast rääkida kui kõrgeimast
väärtusest, alandab see Jumala jumalikkust. Nihilism ei ole
järelikult millegi tühistamine tühiseks kuulutamise mõttes, vaid
võitlus oleva subjektiseerimise vastu, mille käigus olev
subjektiviseeritakse puhtaks objektiks. Nihilism peab mõttele
avaldama oleva olemise tõe valguse.
//
Sellisena on olev terviklik. // M. Heidegger, „Mis on
metafüüsika?“: „kogu oleva terviklik tajumine on
mõnikord võimalik: näiteks tõelises igavuses, mis meid mõnikord
haarab...“; küsimus pole selles, kui meile on igav see raamat
või see loeng, või see seismine järjekorras – nüri ootamine.
Kogu oleva terviklik olemine tuleb igavuse kaudu välja siis kui
igavusest sünnib ängistus, mis otsekui tihe udu matab endasse kõik
inimesed ja asjad, ning moodustab nendest mingisuguse ühtlase
amorfse ja ükskõikse massi. Või siis rõõm armastatud inimese
lähedusest. Mõlemal juhul muutub „kõik“ kuidagi eriliseks,
ning see erilisus annab meile võimaluse olla tervikliku oleva
keskel. See on meie olemise fundamentaalne sündmus, see ei ole meie
mõttelise tegevuse või tahtelise tegutsemise üks kaasnähtustest,
see ei ole samuti midagi juhuslikku, mõni juhuslik meeleolu, mis
meid mõnikord tabab ja mõnikord mitte. Tegemist on millegi
olulisemaga, nimetagem seda (siinpuhul) fundamentaalseks
meelestuseks. //
Kas
on aga olema sniisugune meelestus, mis avab meile olematuse? Milline
ta võiks olla? // Kuna olematust loogiliselt mõelda ei saa...? //
HIRM. -- Mitte ehmumine, mis on tingitud ootamatutest
asjaoludest või inimese liigsest kartlikkusest. Hirm on midagi
põhimõtteliselt muud kui kartlikkus. Me kardame alati ühte või
teist olevat asja – kartmisel on alati oma asi, mida karta ja
kartmise põhjus – moodus, kuidas see asi saab meile halvasti
mõjuda. Kartusest lähtub püüe end päästa või kontrollida oma
tundeid, et me niiväga ei kardaks, või et see kartus ei paistaks
välja.13
Hirm
kui fundamentaalne meelestus on midagi hoopis teist: temast ei lähtu
mingisugune aktiivsus – ta pigem halvab, ehk talle on omane
mingisugune omapärane rahu. Puudub asi (teisest küljest ta aga on
olemas) ja hirmu põhjus (samas on ta olemas). Asja ja põhjuse
määramatus ei ole siin lihtsalt määramata jätmise tagajärg,
vaid põhimõtteline määramise võimatus. Kui meid valdab hirm,
siis mille ees me hirmu tunneme? Kusjuures tunneme nii, et asjad ja
ka meie ise kaome mingisugusesse ükskõiksusesse. Asjad kaovad
ükskõiksusesse, aga mitte nii, et nad kaovad ära, vaid nii, et nad
pöörduvad meie poole oma kadumisega. Selles asjade kadumises saab
asjade taga nähtavaks tühjus, mis pole sugugi tühine, vaid ta on
olematus ise oma täies hiilguses ja jõus. Ta neelab asju ja meid
endid – kõiki inimesi, kadudes kaome me käest isegi iseendal.
Sellepärast pole hirm mitte minu ja sinul, vaid inimesel kui
niisugusel. Täpsemalt: selles totaalse kadumise sündroomis jääb
alles ainult meie puhas tõdemus – Dasein – kellel pole
enam mingeid ennast konstitueerivaid määratlusi. Vaikib igasugune
rääkimine, logos, kuna selle aluseks on olemine kui võimalus
jaatavaks kõneks. // Jaatav kõne on aga igasuguse teistsuguse
kõnelemise eelduseks – ei saa moodustada eitavat või küsivat
vormi asjadest, mille kohta ei ole jaatavat vormi. Logos ja
olemine on seotud algusest peale nii tihedalt, et seda on raske
märgata. Olematu logos ei ole logos. // Ainus, mis me
saame ütelda, on see, et asi, mis meile hirmu peale ajas, oli
tegelikult eimiski – olematus ise.
Ent
hirmust on vähe, et olematust analüüsida. // Kas olematus, mis on
fundamentaalse hirmu asjaks, võiks saada mõtlemise aineseks? See
tähendab leida olematu logos. // Proovime mõelda, mis siis
ikkagi toimub olemise kadudes. See ei toimu nii, et kronoloogiliselt
enne on olevad asjad, ja siis nende täielikul haihtumisel jääb
alles olematus. Pigem avaneb olematus koos olemisega, ja nimelt
olemises ja olevates asjades endis: ta avaneb neis kui oma täiusest
vabanevates. Teiste sõnadega: see, mis toimub, ei ole sugugi mitte
oleva lihtne hävitamine või tema eitamine. Olevat hävitades või
teda eitades oleme me tegelikult juba hiljaks jäänud, me oleme
kohtunud olematusega ammu enne oleva hävitamist või eitamist.
Olematus avaneb koos oleva kadumisega, s.t koos olemisega, kui
olemine vabaneb oma täiusest.
//
Olemine on niisugune asi, et ta kogu aeg vabaneb oma täiusest ja
kogu aeg moodustab oma täiust – kogub seda endasse. // Hegelil on
puhas olemine ja puhas olematus üks ja see sama. // Olemise selline
vabanemine iseendast lähtub olematusest; ta saadab olemisest
vabanemist, ja kui saatja, lükkab olemise endast (olemisest) eemale.
See saatmine-lükkamine ongi olematuse olemus – olematustamine.
Olematustamine ei ole oleva hävitamine või ega oleva eitamise
resultaat – ta on olematustamine, nii nagu olev on olemine.
Hirmutava
olematuse heledas öös avab olev end esimest korda olevana – ta
avab ennast sellena, et ta on, vastandina sellele, et teda ei ole.
Ainult tänu olematusele on Dasein võimeline lähenema
olemisele ja sukelduma temasse. Dasein on järelikult
põhimõtteliselt konstitueeritud olematuse kui saatva-lükkava
vahendusel. Saadetuna olematusest on Dasein juba algusest
peale olnud oleva piiridest üle astunud. Oleva piiridest üle
astumine on transtsendents, ning Dasein on järelikult midagi
transtsendeeruvat juba oma olemuses. Olematus on Dasein´i
transtsendeerumise eksistentsiaalne võimalus. // Teiste sõnadega:
Dasein kui maailmas-olemine on ontoloogiliselt võimalik
ainult tänu sellele, et tal on maailma terviklikuks sidumise
võimalus – olematus.
Gianni
Vattimo: „... Just selles valguses osutub nishilism olevat meie
šansiks... /---/ ... nagu avaldub Sein und Zeit´is
[M. Heidegger] olemine surma poole ning seda vastuvõttev ettekäiv
otsustavus võimalusena, mis teeb tegelikult võimalikuks kõik
teised võimalused, mis moodustavad eksistentsi – seega siis ka
maailmasunni teatud ületamine, mis asetab võimalikkuse tasandile
kõik, mis esineb reaalse, paratamatu, lõpliku ja tõesena.“, (lk.
1441).14
Mida
see tähendab? Kuidas inimene maailma terviklikuks seob? Mida
tähendab olematus kui inimese võimalus olla tervikliku maailma
juures, eksisteerida? Teiste sõnadega: tänu millele meie maailmas
olemine ja suhtestatus asjadega saab eksistentsiaalseks? -- tänu
SURMale.
Kuidas
see toimub, et surm võimaldab inimestel suhtestuda asjadega nii, et
sel suhtestatusel on eksistentsiaalsuse tunnused? Tänu surmale kui
suunatusele olematusse, mõtlevad inimesed oma elu terviklikult,
selliselt elu mõteldes ilmneb aga, et elul on mingisugune tähendus,
mis saab teostatuks ehk endaks elu käigus. Sellest hetkest peale on
iga inimene samm, iga tema tegu, hinnatav tervikliku tähenduse
valgusel.
Nihilism
kui põhimõtteline olematusest mittemõtlemine tähendab selle
valguse tuhmumist. (Ent niisugune tõeline nihilism, mis olematusest
endast teadlikult lähtub, on inimese eksistentsi järjekindel
asetamine olemise valgusesse.)15
Fr.
W. Nietzsche:
(Aforism: 261.)
„...
Originaalsus.
--
Mis on originaalsus? Näha midagi, millel ei ole veel nimetust, mida
ei või mainida, kuigi see on kõikidele nähtaval. Inimestele
sellistena nagu nad harilikult on teeb alles nimetus mingi objekti
üldiselt nähtavaks. -- Originaalsed inimesed on enamalt olnud
samuti ka nimetuste andjad.“ /---/ (Aforism: 264) „... Mida
me teeme? --
Mida me teeme, seda ei mõisteta kunagi, vaid alati ainult kiidetakse
või kritiseeritakse.“ /---/ (Aforism: 265) „... Viimane
skepsis. --
Mis siis lõppude lõpuks ongi need inimese tõekspidamised? Need on
inimese kummutamatud
eksitused.“ /---/ (Aforism: 267) „... Kui
omatakse kõrget eesmärki.
-- Kui inimesel on kõrge eesmärk, siis on ta isegi
õigusemõistmisest mitte vaid oma tegudest ja oma kohtunikest
kõrgemal.“ /---/ (Aforism: 269) „...
Millesse
sa usud?
-- Sellesse: et kõikide asjade kaaluvus tuleb uuesti mõõta.“16
Fr.
W. Nietzsche:
„...
Süütus on laps ja unustus, uus algus, mäng edastveerlev ratas,
algliikumine, püha jaatus. /.../ ... loomise mänguks on vaja püha
jaatust: oma
tahet tahab nüüd vaim, oma
ilma pärib ilmakaotanu.“, (lk. 17). /---/ „...
Ja tõesti, kui elul poleks mõtet ja ma peaksin valima mõttetuse,
siis oleks minulegi see mõttetus valmisväärseim.“, (lk. 19.)17
„...
Le bonheur n´est pas chose
aisèe:
il est très difficile de
le
trouver en nous, et impossible
de
le trouver ailleurs.“
[„Õnn
ei ole kerge asi: teda on
väga
raske leida meis ja võimatu
leida
teisal.“]
Chamfort.18
1
Fr. W. Nietzsche: „Die fröhliche Wissenschaft“. („La gaya
scienza“). Aforism/luuletus nr. 25. // Tõlge: „Üks
soov. / Tunnen ma nii mõnda inimmeelt / Ei tea ma aga, kes
vaatab minu enda seest! / Mu silmad mulle liiga lähedal - / Ei ole
see, kes näin ju ma / Et ennast paremini mõista saaks / Peaksin
enesest vist kaugemale istuma. / Küll mitte nii kaugele, kui mu
vaenalne! / Ometi, liig kaugel on ka lähim sõber meist / Sest ka
tema – minu vahel – on ju vahemaa! / Ei tea ma aga, kas
nõustuvad nad mu soovidega?“
2
Gianni
Vattimo: „Nihilismi apoloogia“.
„Akadeemia, nr. 7, 1995. Lk.: 1434-1444. Tõlkinud: Maarja
Kaplinski. [Originaal: „Apologia del nichilismo“ -- Gianni
Vattimo „La fine della modernità“, (Milano: Garzanti, 1991, p.
27-38).] G. Vattimo: „... Nietzschele on kogu nihilismiprotsess
kokkuvõetav Jumala surmaga või ka „kõrgeimate väärtuste
väärtusetustumisega“. Heideggerile annihileerub olemine
sedamööda, kuidas ta jäägitult väärtuseks muutub.“ /---/
„Lähtudes pigem nietzschelikust kui heideggerlikust seisukohast,
on Heidegger ise tagasipaigutatav nihilismi täideviimise ajaloosse,
ja nihilism tundub olevat just seesama ultrametafüüsiline
mõtlemine, mida ta ostib.“, (lk. 1435). [Antud tsitaatide lk nr
antud ajakirja-essest teksti sees ja joone all.]
3
Antud kirjutisega seoses tuleb, õigluse nimel, tunnistada, et pole
tegemist täielikult (antud blogi autori) omaloominguga (nagu olid
seda eelmised umbes 50 filosoofilist esseed!). Nimelt on selle
kirjutise ja kogu selle nihilismi temaatika inspireerijaks üks
kunagise ülikooli lektor. Kuna see nihilismi temaatika on olnud
läbivaks selles blogis juba viimased 2. aastat, siis olgu öeldud,
et algse tõuke, elik siis inspiratsiooni selle mahuka ja
komplitseeritud temaatika tegelemiseks sain mujalt. Oli nimelt
kunagi Eesti Humanitaarinstituudis (vist 1995 aastal?) loengusari
nagu: „Nihilism
19 sajandi mõtlejatel“.
Antud lektoriks oli kaua-aegne EHI professor nagu T.
Viik, kelle
loengust laekus nii inspiratsiooni; ja ka (minu enda peetud)
seminari (abi-)teksti on siinkohal üritatud vahendada (koos ohtrate
täiendustega nii Nietzschelt, kui ka G. Vattimolt ja G.
Albertellilt, jne.). Pealkiri kõlagu ilmekalt: „Nihilismi
ületamisest“. Selleks, et seda problemaatilistki ainevaldkonda
(endagi jaokski, mõnekski ajaks?) otsekui lõpetada/ületada, pidin
siis ilmselt pöörduma n-ö „endast targemate hingede muusade
poole“...? Mõneks ajaks siis selle tekstiga ja nihilismi kui
teemaga lõpetamisi. Kuid kõikvõimalikud kommentaarid oleks
endiselt äärmiseltki teretulnud (nii vähe on olnud sisulisi
kommentaare 7. aasta jooksul, mil olen oma 4 Google Inc blogidega
tegelenud?!) antud blogi autori e-mailile nagu:
madisliibek@gmail.com
4
Karl Jaspers. „Nietzsche. Einführung in des Verständnis seinen
Philosophierens.“, 1936, S. 5-437. Siin: lk. 368.
5
Gianni
Vattimo: „Nihilism ja postmodernsus filosoofias.“
„Akadeemia, nr. 7, 1995. Lk.: 1445-1460. Tõlkinud: Maarja
Kaplinski. [Originaal: „Nichilismo e postmoderno in filosofia.“
-- Gianni Vattimo. „La fine della modernità.“ (Milano:
Garzanti, 1991, p. 172-189.) Esmakordselt ilmunud 1984)).]
[Tsitaatide lk. nr. teksti sees.] G. Vattimo: „... et asi pole
siin tagasipöörudmises „üleajalooliste“ väärtuste poole,
vaid püüdes elada sügavamalt läbi kogemus eksituse
vajalikkusest, tõusta hetkeks sellest protsessist kõrgemale;
teiste sõnadega, elada seda ekslemist läbi teistsuguse hoiakuga.“,
(lk. 1451,
Ibid.).
/---/ „... Nietzsche sõnutsi ei lähe mõtlemine tagasi lätte
juurde mitte selleks, et seda omastada; ta lihtsalt läbib uuesti
eksiteed, mis on ainus rikkus, ainus olemine, mis meile on antud.“,
(lk. 1454,
Ibid.).
6
[Vrd.
M. Heidegger: „Filosoofia lõpp ja mõtlemise ülesanne.“
„Looming“, nr. 8, 1988, lk. 1081-1092.]
7
FRIEDRICH
(WILHELM) NIETZSCHE: „DIE FRÖHLICHE WISSENSCHAFT“ (La gaya
scienza). // [Siin vahendatud aforismide nr. teksti sees.]
8
Hasso Krull: „Nihilism. Nietzsche käsitlus.“ Ajakiri:
„Kostabi“, 1991, nr.: 3-8. Siin: nr.3. Vrdl. ka: G. Deleuze &
Felix Guttari: „Mikä filosofia on? („Gaudeamus, Helsinki,
1996).
9
K. Jaspers, Ibid., lk. 345.
10
FRIEDRICH
(WILHELM) NIETZSCHE: „Zur Genalogie der Moral“. (Aforism:
13)
„... Karistus kahjutuks tegemisena, suurema kahjustamise
ennetamisena. Karistus kahjude korvamisena kahju kannatanule, mingil
kujul (ka affekti-kompensatsioonina). Karistus tasakaalu segamisega
seoses, ennetamaks seda, et segadus ei saaks laiemalt levida.“
/---/ (Aforism: 16) „... Kõik vaistud, mis ei lahvata väljaspoole
väänduvad
sissepoole
– just seda nimetan mina inimese seestumiseks,
alles siis tekib inimesele see mida hiljem on nimetatud ka tema
„hingeks“.“ /---/ (Aforism: 24) „...“Midagi ei ole tõsi
ja kõik on lubatud“ ... Nii, see
oli
vaimu vabadus,
sellega
oli
tõrjutud
ka usk isegi tõesse...“ /---/ (Aforism: 25) /---/ „... --
kunst milles suur vale
pühitsetud saab, petmise
tahe
millel on poolt kõnelemas häid südametunnistusi, just see on
askeetliku ideaali vastand palju põhimõttelisemal kombel kui
teadus seda on.“ /---/ (Aforism: 27) „... Kõik suured asjad
hävinevad iseenesest, enda kummutamise teel: seda nõuab elamise
seadus, vältimatu „endavõitmise“ seadus elu olemuses--“
[Tsitaadid teksti sees ja joone all mainitud teose (2. & 3.
uurimusest) aforismide numeratsiooni kohaselt.] [Vrdl. Fr. W.
Nietzsche & „Moraali genealoogiast“ (eessõna ja 1. uurimuse
tõlge) antud blogi autori poolt (selle blogi) varasemast
kirjakohast (mainitud autori ja teose nime alt).
11
Fr. W. Nietzsche: „Die fröhliche Wissenschaft“. Ibid.
[Aforimsid tekstis teose vastava numeratsiooni alusel.]
12
Guido
Albertelli: „Gianni Vattimo nihilismi-apoloogia.“
„Akadeemia,
nr. 7, 1995. Lk.: 1461-1482. Tõlkinud: Eduard Prahomenko. [Tõlgitud
käsikirjast: „L`apologie du nihilisme de G. Vattimo“.]
G. Albertelli: „...
et „täielik nihilism“ on valdkond, kus võimutahe näitab end
kui kunst, s.t korraga nii destruktueeriva jõu kui ka üldise
metafoorse loomena. Üliinimese, „täieliku nihilisti“ kuju ei
ole siiski iseednaga lepitatud isiku kuju: demüstifikatsiooni ei
viida läbi mitte selleks, et haarata kõige fundamentaalsemaid
struktuure või omada valgustatud eneseteadvust, vaid pigem „asja
iseendas“ kõikvõimalike vormide lahustamiseks metafoorse loome
üleüldiseks muutumises ja intensiivistamises.“, (lk. 1468-1469).
/---/ „... Täielik nihilism on pigem tõe, täiuse ja autentsuse
metafüüsilise paatose vähenemise ajastu. Ta vastandab end
igasugusele pärisomasuse taasleidmise katsele: pärisomasus [le
propre]
ise on muutunud üleliigseks ja kõik katsed taaskehtestada
„pärisomasus“ on tegelikult „reaktiivse“ nihilismi üks
vorme.“, (lk. 1474). [Tsitaatide lk. nr. teksti sees ja joone
all.]
13
Fr. W. Nietzsche: „Die fröhliche Wissenschaft“, Ibid.:
(Aforism: 156)
„...
Mõjuvõimsaim.
-- Et inimene on vastu kogu oma ajastule, peatub selle väravais ja
nõuab sellelt õigust, see lihtsalt peab
mõju avaldama! Pole vahet, kas ta tahab, et see mõju avaldaks; et
ta võib
mõju avaldada, see on siinjuures peamine.“ /---/ (Aforism: 160)
„... Hüvedega
miilustamine.
-- Isegi hüvesid võib inimene kohelda vääritult ja meelitades.“
/---/ (Aforism: 162) „...
Egoism.
-- Egoism on tunde perspektiiv-seadus,
mille kohaselt näib lähedal asuv suur ja raske olevat: seevastu
kui jällegi kõikide asjade maht ja raskus vähenevad, mida
kaugemal nad on.“ /---/ (Aforism: 165) „...
Eitajate õnnest.
-- Kes iganes keeldub millestki põhjalikult ja pikkadeks aegadeks,
see võib hiljem, juhuslikult taas kohates seda, millest oli kunaski
keeldunud, pea-aegu arvata ennast leidnud seda otsekui esimest
korda, ja kui õnnelik ongi iga leidja! Olgem targemad kui maod, kes
puhkavad liiga kaua sama päikese paistel.“ /---/ (Aforism: 173)
„... Olla
sügav ja näida sügav olevat.
-- See kes teab, et on sügavameelne, see prügib selguse poole; kes
aga soovib näida sügav suurema hulga silmis, see üritab hämar
näida. Suurem hulk nimelt peab sügavaks kõike mille põhjani see
ei suuda tungida: see on nii pelglik ja soovimatu sügvasse vette
astumast.“
14
Gianni Vattimo: „Nihilismi apoloogia“, Ibid., [Lk. nr.
teksti sees].
15
21.
09. 2019.
-- Täna on siis minu sügisene nimepäev, -- Madisepäev. Ja
redigeerides siin siis momendil oma ammuseid n-ö „filosoofilisi
suleproove“. -- Nimelt on plaanis just täna seda teha, sest, et 7
aastat tagsi alustasin just oma 1 blogiga. JA need varasemad
kirjanduslikud „saavutused“ avaldasin ka umbes nii kaua aega
tagasi nagu u 6-7 aastat tagsi. Miks ma need uuesti plaanin avaldada
(oma 4 blogis)? -- Niisama, naljaviluks, et W. Shakespeare`i Hamleti
sõnadega: „... keegi teaks minust tõtt...“? -- Lihtsalt
avaldan uuesti need kirjutised, ligi 6-7 aastat hiljem? Nagunii
kommentaare ju eriti ei laeku? Kuigi, kõikvõimalik vähegi
mõtestatud kriitika ja natukenegi ratsionaalseid kommentaarid
ja/või täiendusettepanekud oleksid vägagi oodatud minu praegusele
täiesti kehtivale e-maili aadressile nagu: madisliibek@gmail.com
– Kuid vaevalt, et neid kommentaare ülikülluses tulema hakkab
(nagu viimased 7 aastat on näidanud)? Juba on avaldatud rohkem kui
150 kirjutist. Eestist juba ligi 5ooo lugejat/vaatajat. Gloobusel
juba ligi 44 ooo n-ö „pelgalt vaatajat“...?! (Kuid, kuigi olles
kirjutanud ja avaldanud 4 keeles, need pelgalt nn „globaalsed
vaatajad“ mind eriti ei huvita, sest enamik kirjutisi on olnud
ikka eesti keelsed). JA veel üks soov, eine Bitte...? Räägitakse,
et ka Filosoofidel olla üks kaitsepühak...? -- Üks haritud
neiu...? (Muistest Egiptusest, Alexandria linnast = sic!). Aga kui
leiduks üks nooremapoolne ja rõhutatult kena ja haritud eresti
keelne neiu, siis, kui olles tutvunud minu mahukate kirjutistega,
vahest 1 neiu ikka leidub eluteel (=?!), kes kontakteeruks minuga
kunagi? (=sic!) Jaburamast jaburam aga kirjutasin nõnda ikkagi...?
(Aga see oli nali ja siin praegu kvaliteetse hispaania punaveiniga
hõivatud olles. Aga tegelikult on ju mul kõik ükstaspuha; las
huvituvad minu blogidest veel 44 ooo Gloobusel. Mind ei huvita.
Vahest kohtan kunagi seda n-ö „1 ja õiget“?! Ei huvita seegi.
M.O.T.) Alles täna, oma sügisesel nimepäeval lõpetasin oma 10
PLATONi dialoogiga. Juba tõlgitud 10 dialoogi seni kunagi
eestindamata PLATONi dialoogi...?
16
Fr. W. Nietzsche: „Die fröhliche Wissenschaft“, Ibid.
[Aforismide numeratsioon teksti sees.]
17
FRIEDRICH NIETZSCHE (1844-1900): „ALSO SPRACH ZARATHUSTRA“
(1883-1892). „NÕNDA KÕNELES ZARATHUSTRA. Raamat kõigile ja ei
kellegile“. // Tallinn, 1993. // Kirjastus: „Olion“. // C:
1932. (1. trükk, Tartu). // Tõlk: J. Palla + J. Sepmer´
järelsõna. („Eesti Kirjanduse Selts“.). // Lk.: 5-236. //
[Aforismid nr 17 & 19.] Võrdle ka: (Vergleich auch:) Friedrich
NIETZSCHE: „Also sprach Zarathustra. Ein Buch für alle und
keinen.“ MCMXXVII. // Alfred Kröner Verlag / Leipzig. /S. 5-390.
/ Die Entstehung von „Also sprach Zarathustra.“
(Nietzsche-Archiv, 12. 1926. Elisabeth Förster-Nietzsche (Dr. Phil.
h. c.) S. XI-XXIV). Fr. W. N.: „... Unschuld ist das Kind und
Vergessen, ein Neubeginnen, ein Spiel, ei aus sich rollendes Rad,
eine erste Bewegung, ein heliges Ja-sagen. /.../ Ja, zum Spiele des
Schattens, meine Brüder, bedarf es eines heiligen Ja-sagens: seinen
Willen will nun der Geist, seine
Welt gewinnt sich der Weltverlorene“, (S. 27.) /---/ „...
Und wahrlich, hätte das Leben keine Sinn, und müsste ich Unsinn
wählen, so wäre auch mir dies der wählenwürdigste Unsinn.“,
(S. 30).
18
ARTHUR SCHOPENHAUER: „ELUTARKUS.“ //
„Aphorismen zur Lebensweisheit.“ Tartu, 1940. // „Eesti
Kirjanduse Selts“. // Tõlkinud & järelsõna: L. Anvelt. //
Lk.: 5-280. // [Luuletus lk. 5.]
No comments:
Post a Comment