(01.
1999.)
Kafka
modernismi piiril.
Esmalt lühidalt järgneva kirja-tüki sihi-seadest
, ja see oleks : püüda mõneti piiritleda
kafkalikkust kui kirjandus -loolist fenomeni , keskendudes
see-juures esmalt Kafka kaas-aegsele kirjanduslikule
olukorrale ,samuti näidates mõningaid olulisi mõjutusi
varasemast.1
Samas
on püütud ka luua teatud mõttelist "silda"
, nimelt -- Kafka
ja kaas-aegsete
(st. siin: post-modernistlike ) kirjanduslike suundumiste
vahele , mööndes samas tolle viimase pürgimuse
suhtelisust.
Nimelt
võib ka väita ,et mõningate oma teostes esinevate
karakteristikute alusel, -- Kafka mõneti ka kui 'järgnes'
modernismile
.
On ju üldtunnustatult Kafka eripäraks
aprogrammilisus , samuti proosa-vormi eelistamine (mida aga
loetakse vastandlikuks varasele modernismile) , ning ennekõike
-- Kafka teostele osutatud eriline tähele-panu ka
post-modernistliku diskursuse raamides.
Viimast kinnitavad tema üli-rohked kirjanduslikud
järgijad ning jätkuv huvi nii lugejate kui kriitikute
poolelt.
Kafka teoste mõju nii kaas-aegsete kui ka
hilisemate autoritele on olnud äärmiselt suur, alates tema
sõbrast ja propageerijast Max Brodt 'ist, samuti R.-M. Rilke,
Th. Mann, jpt.
Hilisematest olgu siin ära toodud nt.
G.Grass , (kelle esimesed kirjanduslikud katsetused oli
läbinisti kafkalikud) ja H. Böll ,kes samuti suhtus
Kafka teostesse suure sümpaatiaga.
Ühest vastust sellele ,milles just täpselt
seisneb Kafka, too tuntud ja tunnustatud eriilmelisus, --
ilmselt ei ole.
Küll on aga võimalik (ja mida on ka tehtud )
nö.- "konstrueerida " seda kafkalikku unenäolist
maastiku ja painavat eba-määrasuse õhustikku, mida lugeja
tema teostes kohata võib.
Vahest
on säärasele
re-konstrueerimisele
mõneti abiks kui püüda alustuseks veidi piiritleda
Kafka nö.- "lähte-punkti",2
st. --tollaseid üldisi idee-ajaloolisi suundumisi ,milledel
oma otsene mõju kindlasti ka kirjandus-loomele.
17.-18. saj. alguse saanud nn. realistlik romaani
taotluseks oli kirjeldada reaalsust objektiivselt ,
"teaduslikult tõsi-kindlalt" ,lähtudes see-juures
cartesiaanlikust "mina--maailma" vastandamisest ,sellest
kujunenud individualismist.
Siis romaan ,mis rahuldub kirjeldusega sellest
kuidas indiviid tajub (peab tajuma!) maailma, romaan kui
indiviidi /kirjaniku "lugu".
20. saj. muutub see aga küsitavaks,olukorras kus
nii "mina " kui "maailma"
(st.-subjekti-objekti) mõisted hajuvad ja hägustuvad ,mille
tulemusena nende omavahelistest seostes(ki) kirjutaval romaanil
tuleb nii sisuliselt kui vormiliselt muutuda.
Põhjuseks
võib siin tuua kujunenud ühiskondliku realiteedi pideva
komplitseerumise,mille tulemusena muutub üha võimatumaks näha
ühiskonda tervikuna ,liigendada seda üldiste /üldkehtivate
seadus-pärasuste alusel,--vastavad nähtumuse on sellega
otsekui muutunud kontrollimatuiks ja ette-ennustamatuiks
,kõigi siit tulenevate negatiivsete konsekventsidega.3
Üha
spetsialiseeruva teaduse kogutud teabe hulk ei võimalda enam
ammugi nö.-
'quatrocento'-stiilis
üksik-isiku sünteetilist maailmapilti,millest tuleneva
vaakumi täidavad kõik-võimalikud irratsionalistlikud
õpetused.
19.saj . irratsionalistlik kriitika (Nietzsche
,Freud) tõestasid oma kaas-aegsetele individualistliku
"mina"-kontseptsiooni illusoorsust ,väites ,et
harmoonilise terviku asemel on siin tegemist pigem
eba-teadlike ja vastanduvate psühholoogiliste jõududega,mis
oma koos-toimelt pigem konfliktsed kui harmoonilised ja
milledel teatud tinglik "ühtsus" vaid ehk
teotsemises.
Fr. Kafka looming, eriti selle hilisemal
perioodil, saab sääraste vastakate suundumuste ja
diskursiivse teisenemise ilmekaks näiteks.
Teatud mõttes tähistavad tema teosed otsekui
versta-postina kogu senise romaani -mõiste teisenemist
,mõistes viimast lausa totaalse murranguna .
Kuigi
,--reaktsioonina kafkalikkusele ,selle ohustavale ,
"jalge-alust õõnestavale" sümbolismile ,veel ka
hilisemastki ajast muidugi võimalik tuua hulgi näiteid
'status quo'
ennistamisese katsetest.
Mis
siis ikkagi oli selleks peamiseks ,mis mõjus too-kord,
Kafka romaanides , nagu ka täna , see ohustav ja ahistav,
see raskesti määratletav
'miski' ?
Üheks
sobilikuks märk-sõnaks on sel puhul kindlast --
'ir-reaalsus'
, mõistes
seda siin kirjanduslikult ,st .- 19.saj. realistlikule
romaani-zanrile on sihi-pärasel kombel vastu seatud
irreaalsuse tühistavalt eba-määrane õhustik.
Irreaalsus
seisneb Kafka puhul otsekui pidevas balansseerimises
tuntu-tundmatu piiril ,nõnda leides end aina
eksistentsiaalses "piir-situatsioonis" ,kantuna
tugevaist emotsioonidest ja silmitsi-seatuna
mõistetamatu,absurdse maailmaga,seda võõristades ,sellele
võõraks jäädes.4
Samas ei ole siin aga kindlasti tegemist
sihiliku protesti , mässu-meelsuse ilminguga .
Kafka autobiograafiline kangelane aina püüab end
kohandada , kogukonda sulanduda , teha nii "nagu teised"
pääsemaks painavast isklikust vastutusest ,kohustusest
'õigesti'
valida . Pääsemaks hirmutavast vabadusest ühis-elulisuse
anonüümselt süüdimatu turvalisuse illusiooni manu.
Th. Mann viitab5
Flaubert'i ütelusele -- "
Etre dans le vrai "
,mis olevat Kafkale suuresti mõju avaldanud .
Nõnda
kirjeldatu aga ju eksistentsialistlik tõdemus 'par
exellance'
, seosed nt . Sartrè 'ga enam kui ilmsed : indiviid
leiab end absurdses maailmas ,vaba valimaks vaid surma
eimiskisust , pidetuna ,seletamatutest jõududest tõugatuna .
Ometi
eelnevaga pole Kafka era-kordsus õieti veel mitte
sissegi-juhatatud, see on vaid üks
'nuance'i
,tähendusele omistatud varjund.....
Kafka ammugi mitte ei piirdu vaid irrealiteedi
varjundi sisse toomisega ,seda tehes üldistab ta sellest
lähtudes kui metafoorist ,millele üht-äki on omistatud
ise-seisev tähendus ja sellega ka olemine.
Kafka tühistas realistliku romaani kreedo aga
seda mitte vaid selleks ,et jääda ekslema "mõttekuse
varemete" vahele ,kaalumaks tõenäolisusi ja võimalikkust
ajast ja arust möödu-puude alusel.
Ir-reaalsusest saab tema jaoks pigem pelgalt
lähte- alus, eksitav ,irriteeriv säärane ,seda küll, aga
kaugeltki mitte mõni "eesmärk ise-eneses".
Mis
aga ei tähenda ,et too viimane oleks vajaka,vastupidi
eksitavast reaalsusest kujundab ta ainu-omaselt kafkaliku
'meta-reaalsuse'
, siin: millegi säärase mis tühistavalt ületab kõik
aksioloogilised kriteeriumid varasemast ,selle kõikumatud
,jäigad paradigmad ; loob uut ,jah , aga mitte pelgalt
"ületades " vana , vaid seda pelgalt ümber
-struktueerides , tähenduse asukohta ainult veidi nihutades .
Eksitavalt-irriteerivalt luuletatud lugu varjata
proosalise jutustamise luitunud kuue alla,et oluline jääks
esma-pilgul varjatuks,seega--pääseks kaudselt mõjule....
Kafkal selle -tarvis veetlevalt välja-peetud
meetod: rõhutades ,ja seda igal leheküljel eraldi ,et tegu
on siiski realistliku loo jutustamisega ,ning luues samas too
eriline atmosfäär ,mis selle väite iga-külgselt tühjaks
teeks.
Lugejat
peab aina saatma kummastavalt painav tundmus ,et tal ,autori
fantaasia radu järgides,--on "õhukene jää"
jalgade all.6
"Mul
on kogemus.../ ... see on kui mere-haigus kuival maal... "7
"Eba--meta--realistlikuse"
ohustav aimdus tuleb aga otse piinliku hoolega varjata
rõhutatult lihtsa-koelise ja harjumus-pärase stiili taha,
millele kui kaitsvale-varjavale ekraanile siis projektseerida
'camera
obscura'
põhi-mõttel ,too eriliselt vildak, pahupidi-pööratud vaatamise
viis.
Silmas-pidades see-juures ,et nõnda
kujustatu-projetseeritu ei saaks liialt "nihutatud" ,et
mitte-paha-aimamatut lugejat hoobilt maha niita ,vaid õige
pisult "kõrvale nihutaks" ,juurdunud ignorantsist
välja raputaks.
"Tagebuch" : ..." meie kunst on
tõest pimestatus... / valgus tagasipõrkuval näogrimassil on
tõde ,muu mitte ... "
See on kui kirjanduslik " šoki-teraapia"
,autor kasutab lugeja suunamiseks valitult teravamaid
meetodeid ,mis peavad kindlustama soovitud reaktsiooni ,
-- see rabab viimases (tihti lõpetamata) lõpus
täieliku ootamatusega.
Eelneva Kafka nö.- "kirjandusliku
konstruktsiooni" visandamise katsega on aga viidatud vaid
ehk peamistele "tuli-punktidele".
Üle kõige -- aga valitsemas Kafka novaatorlik
geenius ,sõna-meisterlikkus ja eri-omane stiili-käsitlus ,---
mis ära-tuntav juba esimestest ridadest aga ometi kudagi
määratlematuks jääb ja mida millaski ei aima järele
pelgalt mehhaanilise " konstrueerimisega"
Kokku-võtvalt
: Kafka - fenomeni täpset nö.- "asu-kohta"
skaalal -- modernism ,sellele eelnev ja järgnenud lähenemine
,--- ei ole ilmselt võimalik üheselt 'piiritleda'
( võib rääkida isegi teatud "kohatusest ").
Paljud peamised jooned tema kirjanduslikust
"konstruktsioonist" on muidugi leidnud oma innustatud
pooldajaid paljude hilisemate autorite näol.
Samas vaja ilmselt rõhutada kõik-võimaliku
"dekostrueerimise" piiratud kehtivus-ulatust ja
relatiivset loomust .
Hermeneutilise
kallakuga "tõlgitsemine" ei tarvitse alati kattuda
autentse 'tõlkega';
viimase võimalikkus üldse ,võib olla seatud põhi-mõttelise
kahtluse alla. Ja selle vajalikkus.
1
15. 09. 2019. -- Kirjutades siis tänasel kuupäeval,
otsekui sissejuhtausena sellest nii ammusest kirjutisest Franz KAFKA
kohta. Kirjutasin selle kirjutise nii ammu nagu jaanuaris 1999. --
Ja praegu seda nende kirjaridadega kui eessõnana täiendades sel
lihtsal põhjusel, et plaanis on see ammune kirjutis oma blogides
avaldada. -- MIKS? -- Seetõttu, et Shakespeare`i Hamleti sõnadega:
„et keegi teaks minust tõtt...“? -- JA nii ammu, kui see
kirjutis Kafkast sai kirjutatud, polnud vist blogides avaldamise
võimalust veel leiutatudki? JA kui kedagi huvitab kommenteerida
seda ammust kirjutist, siis minu täiesti kehtiv e-mail on praegu:
madisliibek@gmail.com
2
Kafka otseste kirjandusliku eeskujuna on viidatud S.
Kierkegaardile (M. Brodt järelsõna Kafka teosele "Loss",
Tln. '87, (lk. 631). Kokku-langevaks mõlemal autoril nende
üldine religioosne suunitletus, samuti ühiskonna-kriitilisus
ja muidugi -- intellektuaalne rafineeritus ja meisterlik
stiili-käsitlus. Viimase välja-paistvama tunnusena võiks
nimetada irooniat , kui üldine hoiak ,mis väljendamas
ühe-aegselt nii skeptilist kui distantseeritud lähenemist.
3
L.Saariluoma: "Muuttuva romaani", Hämenlinna '89, sealt:
"Klassisen modernismin ja individualismin kriisi", s.
234-240, lk. 352.
4
T. Hennoste: " Autor ei ole enam jumal , tal on
eneselgi kõhe selles maailmas , milles ta elab .../ Autor ...
/ ... on nüüd võimetu ja abitu laps maailmas , mis on
kaotanud isakuju . Sama kõle ja hirmutav maailm nii
kirjanduses kui ka väljaspool seda tekitab lugejas
ebakindluse ..." ("Hüpped modernismi poole " .
"Vikerkaar"11/93 ,lk . 65)
5
Th Mann "Looja auks. Franz Kafka ja "Loss"",
Akadeemia 8 /94, lk. 1625.
6
Seos R.Barthes'i nn. "naudingu-tekstiga" ,--so.--
tekst , "...mis viib kaotsimineku olekusse / ; see ,mis
tekitab eba-mugavust / ...paneb vabisema lugeja ajaloolised
, kultuurilised ja psühholoogilised aluskihid ,tema maitsete ,
väärtuste ja mälestuste koostise / ... viib kriisini tema
suhte keelega ." ( H.Krull : " Poststrukturalistlikud
meetodid kirjanduse käsitlemisel " , 4.loeng ,"Vikerkaar
7/92 ;lk. 30 )
7
Fr.Kafka "Tagebuch 1914-17", S. 243.
No comments:
Post a Comment