(05. 1997.)
Nihilismi
määratl(emat)usest.
"" Probleemi asetus" : katse
määrtleda nihilismi mõiste Nietzschel , mõistmaks selle
tähendust.
Kuigi ,-- määratletus ei tarvitse lihtsustada
mõistmist, pigem vastupidi,-- määratlevalt lausutu otse
mõistmise ummik-tee, kui lähtuda arusaamast mille järgi
mõistmine pigem "protsess" kui "saavutatud
seisund".1
Aga, ,--seatuna "mõistmise loomuliku valguse
sisse , kuulmaks nõnda --vihjamisi lausutud määratlusi
lõpetava järeldamise tarvis.
Määratledes lausumise vormi tingimisi
kehtivust,--,et näha terviklikku üldisust , fokusseerida vaade
selle killunenud paljususe tabamiseks ,--jõudmaks ära-tundmiseni
,et kogemuse taga aimamisi nähtud ongi 'tervik-pilt' ,see on
'fookus', --vaatleja asukoht ,kes samastab end nähtumustega.
Säärane katse on aga lahendamatu kui
"ülessanne" --seada teadmuse tõdelus banaalseima
väljenduse teele --lahendatav kui ülessanne on tühistatud
ja varjatud olemuslikkus saab hämmastunud vaatleja pilgu
ees laiali laotuda....
Vahendada reaalsust ,et mitte seda kogeda...
Nihilism on lause mis algab küsimärgiga--säärasena
kui meele-olu väljendus, seisu-koha võtmine ,mis ei ole
tegelikult mitte "filosoofiline koht",st.--nihilistlik
mõtlemise viis jääb küll tinglikult "filosoofia sisse"
, aga suhtestub traditsioonilise lähenemisega väga
distantseeritult,mis võimaldabki kriitikat.
Nõnda on nihilism mõistetud lähenemisena ,mis
seab põhimõttelise kahtluse alla nõudmise filosoofilise
"tõe" järele. See vahendab kogemust kõikkehõlmavast
eksistentsiaalse ebakindluse,-- 'põhjatuse'-- tundest,
Sellest
saab metafüüsilise nihilismi lähte- alus , mis on aga
paradoksaalsel kombel ,-- 'alusest' (das Grund) täiesti vaba ,
-- See on 'tühjuse' kirjeldamatu ,talumatu seisund , 'tunne'
mis on ennast kogeva mõtlemise aluseks.
Fiktiivselt peatatud hetke "kogematusest"
"põrkudes" suunitlematult (,isegi mitte nt. "välja"
suunduv ) kardinaalne teisenemise akt--
--'hüpe'--teadlikuse sees,
Nietsche vahendab seda kogemust metafoorilisel
kombel : "kuristikel kõndimine" ,--'kuristikust
üle-minekust' saab 'vaba langemine' ise-oma 'põhja-tusse',--die
Fall-sucht--"langemise tung" või "langetõbi"...//
Heidegger kõneledes olemisest ,mis on avanenud oma mitte-
olemise poole ,kirjeldab viimast kui "põhja-tust" (der
Ab-grund), Kafka räägib "merehaigusest kuival maal".
Kõneluse objektina on see vahetult saavutamatu
,osutatav vaid toimiva mõjuna ,mis tühistab ja kujundab
ümber reaalsuse ilmnemise vorme.
Sellega on osutatud 'kunsti ' tähendusele
nihilistliku tõdeluse teel.
Nietzsche oma teoses "Die Fröhliche
Wissenschaft" :
"Kui poleks säärast näivuse palvelemise
viisi/kui kunst/ --oleks see üldiseim vale ,et võlts on
teadvalt tunnetava mõtlemise eeldus--talumatu. /Kunst näivuse
h e a tahtena ." (2.Bd. §107)
Vaid kunstiteose vahendusel võidakse kogeda
autentseimat põhjatuses avanevat surelikkuse elamust.
Ehk: "Esteetilise teadlikuse punktuaalsus on
viis , kuidas subjekt adub hüpet oma surelikkuse
põhjatusse(Ab-grund)"
( G.Vattimo"Läpinäkyvä yhteiskunta"
Gaudeamus '93,lk.11) Nihilistlik arutlus esitab loomingule
nõudmise --alustada nö.-"tühjastkohast",--võimalikult
distantseeruda varasemast "üle-rahvastatud mõtte-maailmast"
, näiteks --dehumaniseerida kunst ,et pääseda "ühiskondliku
looma" kitsastest raamidest ja "tühjade vaatide
kõminast"...
--See on ka üks kunsti-loome eeldusi --'tabula rasa'--tühjaks
tehtu ruumi elamus-- ja täita see
maailm
uute vormide ,kujundite ja värvidega.
--Miks -mitte siis ka uute väärtuste , seaduste
ja jumalatega ?--taandada aksioloogilise olemise atribuudid
nö.-"vahetus -väärtusteks" .--millekski
küsitavaks--"Jumala surmaga" on "kõrgemad
väärtused" tühistatud ,juba --säärast vajadus üldse...
Nietzsche 'täielik nihilism' kui kõrgemate
väärtuste puudumine
Nietzsche ei kuuluta mitte niivõrd uusi ja
"õigemaid" subjektiivseid väärtusi seni-kehtinute
asemele ,vaid teeb midagi olemuslikumat,--- taandab
"tõesuse" mõiste kõikkide teiste
nö."vahetus-väärtuste" kilda.
Seega ei ole "tõde" enam "ülimaks
mõõdupuuks" ,millega asjadele-olude kaalu mõõta ,vaid üks
tähendusest tühi väärtus teiste omasuguste seas. Ehk midagi
, mille väärtus-sisu tuleks alles " kaalumisele võtta"...
Subjektiivses
plaanis tähendab selline seisukoha-võtt paradoksaalset
nägemise viisi ,võimalik ,et nö.-"rakenduslikust
küljest" ka-- ebakindlust praktilise teotsemise vallas .
Kui kõik
on lubatud ,siis on sellega ka öeldud ,et miski pole
"eelistatavam",--ükski võimalik 'suund' ei ole "õigem"
kui teised. Aga ka selles punktis nõnda võimalik vaid
meelevaldselt "peatatud hetkes".
--Hinnangulised otsustused kaasuvad ka toimimatuses ,
Nietzsche puhul oluline rõhutada ,nö.-tingliku kehtivuse osa
remütologiseeritud maailma-pildis. On 'väärtusi' ,mis kehtima
seatud alustava otsustamise käigus,--nõnda nt.-'elu'
,olemine,--mis ei kehti aga samuti mitte "ise-enesest"
või ,et -"nii on tavaks" --vaid lähtuvalt valikust :
jätta enese kanda
"see koorem"...
Väärtusena mõistetud 'elu' allutab enesele
järgnevalt kõik sekundaarsema , seda lähtuvalt mainit autori
eriomasest nö.-"füsioloogilisest determinismist"
lähtuvalt.
Hinnangulisus ,mis sel puhul ilmneb on rõhutatult
'tingliku' loomuga. See mille alusel mingi väärtus-hinnang
langetatakse ei ole mitte "tõde" ,vaid läbinisti
tinglik ja hetke-nõudmiste suvast dikteeritud "vahetu
paratamatus"--seega siis midagi ,--mis ei allu mingile
kriitikale.
Täieliku nihilismi "asukoht" on just
teadliku mõtte alguses, see on otsustav aga mitte "elamiseks
sobiv koht".Selle teadvustamisest sündiv ahistus ja
rahutu kindlusetus on midagi ,mis üha kaugemale"lükkab"
,aset leiab kogemuse intensiivsuse kasv.
Mitte mõista seda "kuristikel käimist"
,pideva vaba langemise tunnet millegi ahistavana . See on
olemise vahetamatu antus. Paradiisi kujutelm välja mõeldud
selleks ,et luua petlikku illusiooni läbini staatilise,
muutumatult turvalise olemise võimalusest.
Dekadentlik lähenemine misjutlustab stagnatsiooni
jårgides enesega rahulolu väiklaseid loosungeid: "Ohutus
ja kindlustatus". "Mõõdukus"."Ei mingit riski
ilma maksimaalse garantiita", jne.
--Midagi, mis on elule vaenulik ,kuna viimane
alati vaid dünaamiline ja pidevalt teisenev, ja konfliktne .
See ,mis sunnib mõtlema "õhukesele jääle"
jalgade all ja sellele põhjatusele kuhu aina langetakse ja
lõplikult kaotakse on vahendatud surma "kogematuses".
-
--See ,mis elu konstitueerib sellele üldiseima
suuna ja vahetult olemise teadmise annab on tühjus ,mis
paikneb mõeldamatus kohas ja sõnade taga -- midagi ,mis
igal hetkel annab olemise võimaluse selles põhjatus
vastandatuses kõigele ümbritsevale,---iga asi ,mõte või antus
on kui alatises tõdeluses oma olematusega silmitsi,---saabki
alles nõnda, alles siis---tegelikult olevaks...
Heidegger: "olemine ,mis on pöördunud oma
olematuse poole".
Eksistentsialistliku käsitluse järgi on olemine
adutud subjektiivsetes mõõdetes, Nietzsche ennetav vastuväide
kõlaks vahest: ei saa kehtida subjektiivseid tõdesi lahus
objektiivse "rohkem kehtivast" . Subjektiivsus
kui--"poolik tõde" ,mis ei ole veel 'lõpetatud' ...
Vastupidiselt levinud arvamusele on Nietzsche näol
tegemist subjektiivsuse kriitikuga,kes kõneleb Herakleitose
vaimus elust ,mis on kestev konflikt , milles üksiku osaks on
end kehtestada või alluda "teiste" kehtestatud
piiravatele reeglitele.
Üksik taotleb täielikumat olemist ,enese-täiust
üldises.
Võib-olla ainult nõnda on enam võimalik
saavutada terviklikumas nägemises antut.
Ja nõnda taas leida kaotatud ühtsus inimese ja
tema maailma suhtestatuses.
Üks arhailiseim kujund varasemate etnoste hulgas
on olnud nn. "maailma puu" ,mis tähistas
vertikaalse projektsiooni horisontaalse mõõtme sees
-- "lõikumise" keskne punkt ,millel
üldiseim korrastatus lasus.
Seda on peetud eriti primitiivse mõtlemise
näitajaks aga on ometi õige rafineeritud küünilisust nt.
nende aborigeenide tegevuses, kes uutele jahimaadele siirdududes
ei unustanud kaasa tassimast teatud rituaalset sammast ja seda
uues kohas keset küla jälle püsti ajamast,et--kord ikka
valitseks.
Tundub ,et siin peitub vihje ka tänase päeva
jaoks , kus mõte mingisest keskse stabiilsuse punktist on
plahvatanud "lokaalsete"--etniliste,kultuuriliste,
esteetiliste ,vms. vähemuste--paljususeks.
Erinevuste esilekerkimine ei tarvitse ise-enesest
tähendada midagi läbini anarhilist,--nagu Vattimo selle kohta
ütleb: "ka murdekeeltel järgivad süntaksi ja
õigekirjutuse reegleid".("Onko postmoderni yhteiskunta
läpinäkyvä?", Gaudeamus'93,s.20)
Teisalt võib aga küsida: mida 'enamat' on
sellega saavutatud ?
Hilismodernistlikus ühiskonnas on valitsevaks
pluralistlik tõlgenduste paljusus millede sama-aegne "kehtivus"
tühistab "õige" nägemuse ja hajutab kunagise
tervik-pildi killud sekulaarseisse mikro-kosmostesse--kehtiva
anti-absoluutsuseraamides on terviklikuma nägemus juba
võimalusenagi välistatud.- "Tõde" lõppes sealt-maalt
,kui "tõdesi sai liiga palju".
Ei ole enam "objektiivselt tõese" ja
alati kehtiva terviku hõlmamise vahendeidki ,
Erisuste esilekerkimisega seonduv "vabanemise"
illusioon on vaid pinna-pealne näilisus.
Kui keegi räägib murdekeeles , või on
eristunud mistahes isoleeritud "keele-mängu"
raamidesse ollakse samas ju pidevalt teadlikud selles ,et
konkreetne murre ei ole mitte ainuke "keel" ,vaid üks
paljude hulgast.
Aga see tähendab ka otsekui oleks konkreetne
erisus, selle tõeks-pidamised ja väärtused kuidagi "vähem
õiged-kehtivad". Iga erisus kui ohustaks mingi konkreetse
"tõe" kehtivust, --ükski "lokaalne absoluut "
ei tohi sallida enese kõrval teisi sarnased,--siit
teotsemine deviisil : "hävitada või meie usku pöörata!"
"Konstruktiivseks dialoogiks" aga puudub
iga sugune võimalus, kuna ei ole "ühist keelt",--ei
mingit mõistmise võimalust.
Väljapääsuna sellest ummikust olgu viidatud
jälle kunsti radadele --Esteetiline elamus paneb inimesi
nägema teisi erinevaid maailmu harjumuspärase kõrval ja
paljastab viimase juhusliku ja relatiivse loomuse, --näitab
seda 'vanglanagi' ,kuhu oldakse meelevaldselt isoleeritud.
(Vattimo ,samas)
See koht ,kuhu nõnda võib sattuda on aga
kindlasti problemaatilisem, vahest ohtlikumgi.
Ei saa anda kellegile sellist vabadust,mida ei
olda valmis kandma ja millega ei osata midagi "peale
hakata".
Vastupidisel juhul kerkib aga küsimus,--milleks
eelistada mõnda teist ümbritseva tõlgendamise
viisi kui kõik need liigagi sarnased, 'liiga inimlikud'...
Kas on üldse võimalik maailma näha enam kogu
selle 'ulatuses' , --elada avaramas ,salapärasemas ja
veetlevamas maailmas ?
Otsida nüansseeritud varjundi-rikkust ,kui selle
asemel pakutakse räiget värvi-kirevust.
Nietzsche arvab selle võimaliku olevat kui kasutada
selleks re-konstruktsiooni meetodit ,-nö.- "oma-müüdi-loomet"
,---mis asetaks maailma "tagasi keskmesse" ,
fokuseeritud pilgu alla.
See tähendab kehtestada tinglikult kehtivad
väärtused ja ideaalid. Ja järgida neid siis kui ise-oma
loodud maailma,--'uskuda' püsti seatud
jumala-kujudesse,--esteetiline mäng suletud ringis...
Sellises pürgimuses on ka nostalgilisi momente
,--ennistada algse ja ehtsamana kujutletud varasemad --väärtused
,näiteks.
Siiski ei lange see viimane kokku Nietzsche
"täieliku nihilismi" tasandil kehtivate nõudmistega,
--radikaalne (aksioloogiline) nihilism ei tarvitse kattuda
nostalgilise "neo-traditsionalismiga".
' Täielik nihilism' pürib näitama ,et olemine ei
tarvitse tähendada sama mida stabiilsuse ja kindlalt püsivate
väärtustega tasakaaluna ,-- kõigile sobivaimana või otse
"ideaalse paratamatusena" esitatakse .
Säärasena on nihilistlik mõttesuundumus seatud
piiride taha vaatamise katse.
--Mis jääb alles pärast ülimate väärtuste ,
--jumalate surma ,--kas jääb midagi ja milleks üldse ,
midagi...
Ja muidugi ,--- Nietzsche , kõneles küll
'täielikust nihilismist' lõplikuse kõlal aga ometi
kui--millestki veel saavutamatust ,millest saab alles --"kahe
järgmise aastasaja teema" ...
1
03. 09. 2019. -- See
oli üks ammune kirjutis, juba ligi 21. aastat tagasi kirjutatud,
nagu selgub. Milleks avaldada seda nüüd oma (Google Inc) blogides.
Lihtsalt niisama, nalja-viluks? Lihtsalt selleks, et midagi jälle
avaldada? Aga miks ka mitte. Mäletan, et kirjutasin seda hoolega ja
teemaks oli siis eriti just Euroopalik abstraktne ja filosoofiline
nihilism ja seda valdkonda käsitelnud autorite erinevad
filosoofilised kirjutised. Nihilismiks pidasin toona siis
positivistlikku filosoofiat (19 saj lõp) ja selle suundumuse
kriitikuid. (Nt. Fr. W. Nietzsche ja hilisemad eksistentsialistid,
selle viimase suundumuse nn “elufilosoofidest” eelkäijaid nagu
A. Schopenhauer, Nietzsche ja Kierkegaard. Eriti viimast loetakse
siis eksistentsialistliku filosoofia algusepanijaks, mis koolkonda
hiljem muidugi edasi arendasid A. Camus (nn. „absurdi-filosoofia“),
J.-P. Sartrè Prantsusmaal ja M. Heidegger ja K. Jaspers, ning ka K.
Löwith (vähem tuntud religioosse eksistentsialismi esindja)
Saksas. Seega on see siinne kirjutis positivistliku filosoofilise
suundumuse kriitikaga seotud ja pealkirjastatud siis: “NIHILISMIST”.
-- JA sisuliselt alles 1. x avaldan (vähemalt oma 3. viimases
blogis) selle kirjutise nüüd lähipäevil. Miks ka mitte, minugi
poolest. Ja kõikvõimalikud kommentaarid, täiendus-ettepanekud ja
veidgi mõtestatud kriitika on vägagi oodatud, kas siis otse
blogides kommenteerides või siis kirjutage minu täiesti kehtivale
e-maili aadressile nagu: madisliibek@gmail.com
[I am Estonian,
I write in Estonian language. I am from Republic of Estonia, it is
the small country in North-East Europe. Why I write something like
that right now? Because I already have in the Globe 44 000
followers/readers in my 4. Google Incorporation Blogs already. And
most those people, all round a World, (all Continents?!) even don´t
know, witch language I write?! -- Estonian language, (= more than
5000 readers, in Estonia!); fast all my 150
writings are in Estonian Language. Now You know that simply. (Some
writings are also in English, German and Finnish, but most in my
mother-tongue: Estonian language. Sorry my simple English; I want,
but I cant write in English very well (about complicated writings,
Philosophical also?!). But if You have some questions or comments,
please don´t hesitate with me directly in my blogs or via my
e-mail: madisliibek@gmail.com].
No comments:
Post a Comment