(01. 1998.)
PAMFLETT:
"SISSE
JA VÄLJA JUHATAMISEST."
M.Heideggeri
mitme-palgelisus. Kas sõna-meisterlikkus või pelk "mäng
sõnadega", sõnaline huligaansus.1
Kas
on ülepea midagi 'rangelt'
(Herakleitos,
Kant) võttes filosoofilist kogu selle pinnapealse sõnavahu
taga; ehk küsimus sellest kas
Heidegger
on 'mitme-plaaniline',
kas tal on ikka nõutavat 'sügavuse-
mõõdet'
või "lõikab läbi ja lahti,--st.-lõhki " vaid
kõige pealmisemaid kihte ,kui idee-ajalooline "arheo-loog"
,kes ei kasuta labidat.
Säärased
ketserlikud küsitavuse-asetused nõuavad aga põhjalikumat
kaalumist. Kui Filosoof Heidegger (kreeka mõttes) võttis
alustavale kaalumisele sõna "Olemine"
kui 'summa
verbalae'
, võiks vähemalt "ajaloolises mõttes" (-st.
-kaugeltki mitte kreekalikus!) asetada kaalu-kausile
'Tähenduse'
ja selle varjundid.
See saab tähendada vaid
Sündmuse
asukoha nihutamist, fokusseerides küsimuse kui "objektiivi"
läätsed "suurelt plaanilt" perspektiivse (kunstliku)
kaemise asendisse (-mida fotograafias,muuseas , tähistatakse
"lõpmatuse" märgiga ). Perspektiivses plaanis on
esmatähtsad just-nimelt 'Tähenduse-varjundid'
,millede küsiv kõla on nüansseeritus ,-- võluv
tähendus-rikkus ja liiga "otsesõnu väitmistest"
hoidumine.
Teisalt aga vastanduv ,--küsitavam küsimise
laad-- räigelt välju-häälne, hädaliselt nõudliku tooniga
saksalikult raske-pärane küsimise laad ,mis laseb nõnda
ka kõige suuremad küsitavused kuuldavale kategooriliste
"juba-vastamistena".
Heidegger
seab oma küsimused üles nõnda ,et võiks vabalt jätta
ära küsiva märgi (kui vastava 'hoiaku')
oma küsilausete lõpus.
Vastuseid ,tõsi küll,-traditsiooni ja head
maitset arvestades niisama lihtsal ja otseselt välja-tuua ei
saa , mistõttu sõnastab oma küsimused nii ,et need kõlavad
juba kui "vastused".
Heideggeri
"põhja-panevas" (-"põhja-lastud" ?) küsimises
on otse vanatestamentlikku masenavat tõsi-meelsust. Täpselt
nõndasama nagu Mooses muistsel ajal ronis mäe otsa , et
Jumalalt "nõu-küsida" (!) , kõõlub Heidegger
muistse teutooni niebelungina "olemise väravas" ,kogu
"Olemise"
raskus turjale upitatud ja sama-aegselt hoides kohkumatult
silm-sidet "Eimiskiga"
(vrdl.
Sigfried ja Lohe !).
Ei
tea ,mis saksa keele grammatika või saksa meele
"ise-äras-pidisusest" või raske-pärasusest johtumas
säärane kramplik ja kohmakas
Tõe
kui
Vastuse
järele nõdlemine.
Ja enne-kõike,-- kust see eksitav-harjumus (loe:
veendumus) ,et midagi nõnda "nõudlikul toonil"
küsitledes üldse haarde-ulatusse veel jääb.
Kuni
selleni välja ,et "olemisele" omistatakse
"kaal(-ukus) "-- (nt.- M.H. "Sissejuhatus
metafüüsikasse" ,Tln.'96 ,lk. 28) ,--selleks ,et see siis
ahistava ja peale-tikkuvalt nõudliku "Küsimise"
aluseks-seada.
Nõnda
toimides ,on see eba-määrane , lõputult paljutähenduslik
'miski'
( mida võiks "Küsitavast" tingimisi eristada
'küsitletavana'
) -- õige "alla-surutud" seisu seatud . Mispuhul ei
saa juttugi olla sellest ,et 'kõne-tus
'
hakkaks oma sõnatul moe kõnelema , vihjamisi viitama läbi
lõptult erinevate 'varjundi-toonide'
ja paradoksaalse 'kõnetuse' laadi tõdeluse
sõna-märgi-kujundites. Jumal kui 'tõde'
saab mõrvatud
Hoolimata
Heideggeri sagedsest nö.-"flirtimisest" Nietzsche
öelduga , näib ta esindavat just seda " raskuse
vaimu" , raskepärasust saksa meelsuses , mida Nietzsche
nõnda põlgas. Küsimuse seadmine on vastuse võimalikkuse
rõhutamine , säärasena on "tõelisus" , "olemuslikkus"
ülimale pjedestaalile upitatud ,mõõdu-andvaks seatud. Mis
otse vastandlik Nietzsche
'kergele'
kõneluse toonile , vahemeremaise sujuva stiili imetlemisele
ja mõõdu-tundetu "tõelisema " ja "olemuslikuma"
järele pärimise naeruvääristamisele.
Mis aga ei takista Heideggeril oma ülal-mainit
kirja-tükis üht Nietzsche ütelust suureti aluseks-võtmast
ja seda täiesti mõõda-mõistmast.
Kõne-aluseks
Nietzsche üteluseks (lk. 59) teatud meelsuse väljendus--
"olemine" , säärasena mõistetud , kui 'eksitus'.
---"Olemine" -so. ebamäärase tähendusega
(pette)kujtlus. Heidegger lähtub sellest järgnevalt, (--õeldes
isegi ,mis Nietzsche ütleb on "fakt".--) aga
põhjalikult "mõõda" ,tehes nõnda öeldust mingi
(otse freudistliku ") "olemisest võõrandumise" ,
ehk siis nn. "olemisunustuse" ,mis toetub mingile
kummalisele oletusele "olemise kunatisest
olemisest/olemusest" (--mineviku "kuldaegade "
ihaluse vaimus).
Millest siis ollakse hiljem (otse-kui) võõrdunud
, mis "unustatud" , sõnana "keeles kulunud"
,jms.-- kõikke seda sihil ennistada kunati oletatavasti
kehtinud (väärtus) millegi-poolest "õigema" ja
"tõelisemana".
-So.
dogmaatiline ja piiratud platonism ,mil üks-ainus siht
--ennistada ja säilitada status
quo
. (Samalt pinnaselt lähtumas ka see tüütu kreeka keele
olemuslikustamine , saksa metafüüsilise vaimu ülistamine ,jms
absurdsused).
Nietzsche
väitest--"olemine" -so. eksitus ,sisutu mõtteline
kujund ,tähenduseta sõna,--teeb Heidegger mingi pelgalt
leksikaalse "probleemi" (-à
la:
"keel on ülepea ära kulutatud ja ära kasutatud"
,lk72) see-juures "unustades" ,et Nietzsche õeldu ei
käinud kaugeltki vaid "keele" kohta.
Nõnda talitades aga "madaldab" samas
iseoma "probleemi -asetust" ,selle 'tasandit'.
Nietzsche --"olemine" kui eksitus
(-st.-"olemine" kui "idee" , üldisem
kujuteldav "substants" ,vms.--on seda)--käiks suure
tõenalisusega ka Heideggeri nö.-"tuletuste " kohta
sellest,-nt. nn.-"olemise-unustus".
Veelgi enam,--kuidas saab (korrektses) arutluses
--"unustada" midagi ,millest on ometi lähtutud ,
isegi kui kehtivast " faktist" (lk.60)
(Üks
õige pealis-kaudne võimalus muidugi on ,--ajada nui neljaks ja
veerida kirja-pildist välja ,et "olemine" (siiski )
"on"
eksitus.)
Heidegger
mitte ei lähtu ,kaugeltki mitte--ei mõista Nietzsche
aru-saama kogu ulatust (ei saagi seda teha selle
tõdemuse kogu 'tühistavust'
silmas-pidades) ,--vaid pigem --"mugandab" selle oma
otstarbe kohaselt , saavutamaks teatud teatraalset efekti
"oponendi" juures-olekust.
Täpselt nõnda nagu on Platoni "dia-loogides"
vastu-väitjale jäetud vaid naeru-väärsete (,reeglina
kaasa-kiitvate ) repliikide esitamise roll ,et aga kellegi
"ego-maaniline" monoloog omandaks pisult "laiema
kõla-pinna" .
Heideggeri käsitlusele omaselt saab kogu
(küsitava säärase) "tõesuse" kriteeriumiks omapärane
"endale rajanev " , "enesesse suubuv"
küsilaseline etlus , sisutute sõnade "kõlksutamine"
suletud ringis.
Kus-juures-- " vastused" on kõik (kuivõrd
aga antud "mängu-reeglid" lubavad )-- juba
("peamise"-) küsimuse sõnastamisel antud. (Nt. --
"Millepärast... olev... mitte-olemine ?" -- st. - "on
antud" juba nii üks kui teine -- juba küsimuse
ülesse-sedmisel on "olemisel" juba kogu tarviline
kindlus juures ja kogu järgneva arutluse käigus ei seata
seda (Nietzsche mõttes-) -kahtluse alla.
Säärast dententsi tavatsetakse tähistada kui
nn."teleoloogilist printsiipi" , missugune on olnud
omane keskaegseile skolastikuile ("jumala-tõestused")
ja ka nt. G.F Hegelile teatud tarvilise metodoloogilise
vahendina.
Sisuliselt tähendab see sofistlikkule mõtlemise
viisile eri-omast üles-ehitust , kus "tõestatakse"
seda ,mida "on vaja" tõestada (nt. "Jumala
olemas-olu" , "Absoluutset Vaimu" ,"olemise
olemist" ,vms.),matemaatikas tähistatakse antud juhtu
sõnalühendiga --MOT.))
Heideggeril vajalik säärane lähenemine selleks
,et oleks võimalik üldistada üks konkreetne küsivalt
sõnastatud lause kogu "küsitavat üldisust"
hõlmamaks.
See aga tarvilik seetõttu ,et vaid siis kui
kogu mõeldavuse kujuteldamatu mitmekesisus on
(hüpoteetiliselt) taandatud ühe (suvalise) sõna-märgi taha
,--- saab rääkida suurelisel toonil --"nii on.."
Ja mitte teisiti ,--eristus : see "nii-öeldu"on
siis alati ka "õige" , vastand aga mitte ainult "
vale" ,vaid isegi kahjulik ,kuna iga mitte "nii-öeldu"
ohustab "õige" arusaama legitiimsust , siit lähtub
ka konkreetne "tegutsemis- juhend" (nö.)-- kõik
teisiti-mõtlejad kas hävitada või "meie usku pöörata"
!
Ehk siis ,--arusaam ,mida tänasel päeval
tavatsetakse taunida kui anti-pluralistlikku aga mille tegelik
võõrastavus on selle lamedas ühe-ülbalisuses. Mõtlemine
,mis välistab varjandid. Eitab kogu seda kujuteldamatut
mitmekesisust ,ei tea midagi paradoksaalsest lausumise vormist
võrsuvaist jahmatavaist tõdelusist.
Ja
peale selle,-- säärane "ühetiselt lausumise" laad
nõuab "uskumist",--seda selle sõna kõige küündimatus
mõttes. Viib vältimatult (nii autori kui ka jüngrite)
puhul täiesti sisutu ja akreatiivse takerdumiseni
kirja-sõnasse. Kui -"kirja pandud
Sõnasse".
Ei
saa siin mitte ära-märkimata jätta teatud kummastust
sellest ,kuis Heidegger "loetakse" , --nagu mingis
"piiblitunnis" -- veeritakse järge-pidi välja mõned
uued "Mõisted"
,-- tehakse need endale aga hoolega selgeks ja siis
--asutakse "Kommetaaride" jutlustamisele. Kas on jäänud
siia mingisugustki 'küsimust'
?
Ei mingit olulist vahet ,kas "püha-kiri"
on vedad Indiast , UT/VT , või Heidegger.
Vahest pole see (Heideggeril nimelt) tõsti mitte
päris nii öeldud-mõeldud ja kirja-pandud aga kokku-langevus
on tõesti hämmastav. Juba ainu-üksi see tõik annaks alust
kahtlustad teatud dogmaatilisust.
Nietzschet näiteks , nõnda kohe kindlasti
lugeda ei saaks. Või siis mõnda "päris-filosoofi"
,-nt. Kanti ,kelle lugemine eeldab enne-kõikke kaasa-mõtlemist
ja kelle eri-oma mõisteline sõnavara mõistmisele kaugeltki
kahjuks ei tule.
Dogmaatilise
käsitluse tõhusamaks vahendiks mitme-kesisuse
(mitmeti-mõistetava) tõrjumiseks on ignorants. Kõike seda,
mis kuidagi vastukäiv tunnustatud ja süsteemi-või arusaama
-sidusale , "parimale võimalikule" maailma-pildile pole
olemas. Välja arvatud üks tõde ,mis on "ära-tõestatud"
ja kehtiv "igavesest ajast igavesti" (nt."Olemine"
,"Absoluutne Vaim", ego
cogito,vms.
Kogu
olevale kui tervikule
"Küsimuse"
kui kinda heitmine ei saa muidugi olla "samavõrd(-tähtis-)
olev" ,kui on seda nt. vihmapiiskade langemine,--kaugel
sellest ,--see on "Sündmus"
kogu maailmakõiksuses.
Ja enne-kõike ego -teatrilaval ,rambi-valguses.
Nõnda-samuti
nagu "Absoluutne Vaim" ilmutab ennast kogu
maailma-ajaloo jooksul vaid ühe korra, täpselt nii saab ka
vaid korra esitada "säärast
Küsimust"
,mis "hõlmaks kogu oleva" (muuhulgas isegi india
elevandid ja keemilise põlemis-protsessi planeedil Mars !)
Sest
,kas pole mitte küsimine, see toimunud küsimuse Akt
ise selleks sündmuseks ,mis "olevale põhja annab".
Vähemasti
on sellega "antud" Küsija
(
"seda selle sõna avaraimas ,sügavaimas ja algupäraseimas
mõttes").
Küsija on see ,kes tühistab tühise olemise,
küsimise läbi saab ta tõstetud Jumalikult perspektiivilt
kaema üle oleva selle mitmekesisuses ja "seisab
Ise-Oma-Olemises" kus talle siis (eksistentsiaalses)
Igavuses ilmutab end "Ülim Mõte"--"Mispärast
on ülepea olev...?"
1
30. 08. 2019.
-- See oli üks ammune kirjutis, juba ligi 20. aastat tagasi
kirjutatud, nagu selgub. Milleks avaldada seda nüüd oma (Google
Inc) blogides. Lihtsalt niisama, nalja-viluks? Lihtsalt selleks, et
midagi jälle avaldada? Aga miks ka mitte. Mäletan, et kirjutasin
seda hoolega ja teemaks oli siis eriti just Hegeli n-ö
“parempoolsed” tõlgendused, M. Heideggeriga seonduvad. [See
ülaltoodud PAMFELETT on sisuliselt niisama naljaviluks kirjutatud,
kunagi ammu; kahtlesin kaua, kas üldse taolist oma blogides
avaldada. Kuid miks ka mitte? Pole eriline „andunud jünger“
selle M. Heidegger´iga seoses, kuid lugenud ikka kungi sai ka seda
tunnustatud autorit. JA lugege teiegi, lihtsalt lajaga pooleks seda
järgnevat pamfletti? (=“pilkekiri“.] -- JA sisuliselt alles 1.
x avaldan (vähemalt oma 3. viimases blogis) selle kirjutise nüüd
lähipäevil. Miks ka mitte, minugi poolest. Ja kõikvõimalikud
kommentaarid, täiendus-ettepanekud ja veidgi mõtestatud kriitika
on vägagi oodatud, kas siis otse blogides kommenteerides või siis
kirjutage minu täiesti kehtivale e-maili aadressile nagu:
madisliibek@gmail.com
[I am
Estonian, I write in Estonian language. I am from Republic of
Estonia, it is the small country in North-East Europe. Why I write
something like that right now? Because I already have 44
000 followers/readers in my 4. Google Incorporation Blogs
already. And most those people, all round a World, (all
Continents?!) even dun´t know, witch language I write?! -- Estonian
language, (= more than 5000 readers!); fast all
my 150 writings are in Estonian Language. Now You know that simply.
(Some writings are also in English, German and Finnish, but most in
my mother-tongue: Estonian language. Sorry my simple English; I want
but I cant write in English very well (about complicated writings,
Philosophical also?!). But if You have some questions or comments,
please don´t hesitate with me directly in my blogs or via my
e-mail: madisliibek@gmail.com].
No comments:
Post a Comment