(01.
1999.)
Õpetus
`nihilismist`...
Arutlusi
euroopalikust abstraktsest filosoofilisest nihilismist.
`Carcasse,
tu trembles ?
Tu
tremblerais bien davantage,
si
tu savais , où je te méne.'
Turenne.
Nihil,
niente,
ei-miskisus, olematus, tühjus; das Nichts, -- see on kui
"kuri-tegelik " fiktsioon. Välja-pääsmatuse
meele-olude varjamatult-varjatud ülistamine, --seega -- kui
mingi komplitseerituima nö.-"surutuse/küündimatuse"
manifestatsioon. Mingil moel saab nonde terminitega
viidatule läheneda (eelkõige just) vaid fenomeni, -- nö.
"psühholoogilisest " küljest. See oleks siis kui
vaevaline tõlkimise ja tõlgendamise protsess; mõtekuse
omistamise problemaatiline akt; kuna traditsiooniline
lähenemine, -- ja sellele omane keele-kasutus, -- olemuslikul
kombel -- olematusest rääkimast keeldub. Pole siis ka
kellegi ime, et seda siiski tehes, -- mingi ebakõla sellega
paratamatult kaasas käib, osalt naiivne selline, teisalt jälle
lihtsalt "saamatu", selline mõneti.1
Traditsiooni
väliselt ,--kõnelemine küsi-märgistub aga koheselt ,juhul
kui asja-osalised ei kompenseeri tekkinud "puudu-jääki"
koheselt mõndade uudsete diskursiivsete nö.-- "raamidega"
,üldistatuna kehtima-seatud konventsioonidega ,--selleks ,et
lausutud sõnadel oleks ka tähenduslik 'kõla'
; vältimaks suletud kõne- ringile sagedasti omast effekti, --
sumbunud sisutust; "absoluutsete väitmiste "
dissonantsi ,mis vahel kippumas mõningaid nö.-
"adiskursiivseid" sõna-võtmisi paratamatusena
saatma. Kui aga nõnda , selle tulemusena peaks õnnestuma
--nö.- "eneselegi ootamatult" --pelga "kõlalise
kostvuse" radadelt sisulise tähenduse käidavatele
teedele sattuda, on sellega --vähemalt--üritatud suurustleva
teadmatuse keele-käsitlusele vastu astuda; või kuidas?
Missugune
insestinaalne algatus üldiseimate sõnaliste tuletiste
ähmastava osutamise varju jääma klapib ,on muidugi
sama-võrd ilmne kui raskesti välditav (ja kui õigustatud
,võiks veel küsida; see on ise-asi) . Kui sõna on aga
"meie vaenlane" ,siis -- kirjutatud sõna olgu
kahtlemata --roim, ilma vähimagi halastuseta "paikka-panev"
, siis otsekui .
Sõnalise
osutamise (näpuga ei osutata) zestid on kindlasti vähemalt
sama-võrra huvi-pakkuvad kui nt. lange-tõbise miimika (seda
olla võib) ; kuigi ,jah, seda-moodi huvitatus,loomuldasa, osutub
kogu eelneva teadmise kiuste sääraseks matiks ja siledaks
ja tumedaks pinnaks ,mis läbi ei paista aga peegel ka olla
ei taha;--seega "ei saa"!
Sest,--milleks
peaks keegi end tahtlikult segadusse ajama ? --- Küsimus
,nõnda ülesse sätituna õige intrigeeriv . Ja nimelt ,--on
ju laialdaseltki teada ,et segaduses -olu see kõiks meelelisem
kaetatuse liik just ongi (,et veel pehmelt väljenduda)
"Üle-meelikus" ,otse-sõnu ja lausa ; mõni vahest
ütleks isegi ,et : see on meelelisuse üle-küllus , aistitava
ja nähtumusliku orgia. Veendunud "mõõdu-(tunde)-tus"
. --- "Irrtum
,du bist gar zu schön; könnt ich dich nur wieder finden
..." /Goethe "Faust"/ ----
Aga
kuidas ka teisiti ,kui mõtlemine (siin: sõna arhailises
tähenduses) või abstraktne (,et hästi ,eksaktsemalt, öelda) on
vaid kui mõõdetult kiretu kainus ,ainitivaatav tüdinud,
'in re' -- tülgastusegagi piirnev --- selgus .
Siit
ka tolle "tuletusliku tingituse" ,antiteetilise
moodustamise ajend ,see on (nimelt) kui miski otse
"täpis-teadvuslikku" meenutavat ,muide.... Kui
aga,--siin ,selles kohas,---minult äkiliselt küsitaks põhjust
(alibit) sellele, siis mina ütleksin küll : " Kuidas...
efekti pärast..." ( "Jumala pärast ! ... ärge minu
käest küsige") .
"Mul puudub täiesti kannatlikus elamiseks.... /.../ ...ees
on mul vaid tühjus,ja minu taga põhjuste ja tagajärgede
kett ,mis mind aina edasi kihutab . Elu on kohutavalt armetu
,lausa talumatu .../.../.., elust on saanud minu jaoks mõru
jook. Ja ometi,--seda tuleb juua tilk-tilga kaupa , aeglasti
, tilku lugedes.../.../ mul on sama tunne kui malenupul
,mille kohta vastasmängija ütleb : seda nuppu ei tohi
liigutada ..../.../ Lõppude lõpuks : ma ei viitsi.... "
--- /S.K./ --- etz., etz. , --- "esteetilise" olemise
viis on kahtlemata ,--geomeetrilises
sarjas,--problematiseeruv....
Milleks
nii palju sõnu ,millegi nii 'odava' tühistamiseks ? --aga
ikka lihtsalt selle -- pärast ,et "sõnad on see kõige
odavam "mahl" selles-sinatses maailmas ; ja miks ka
mitte ....
//
Nõnda võib nt., et tühistavalt juba eos "lömastada"
üht nurjatut mõttelist "algatust" --- / ..../ ---
pole vahest olemaski olnud säärast fenomeni "vaimuliste
suundumuste" hulgas ,millele üheselt nihilismi (kui )
sõna-märgiga osutada annaks;vähemalt sellist kahtlust ei saa
kunaski lämmatada . ---- Nood mõned peamised "sõna-sättijad"
,mis/kes antud /ja vaid nö.-) -" teemaga" seotult
vahel ,--kummalisel kombel,--- mainimist leiavad , paraku ,
omavahel seostatavad vaid tingimisi , kaudsel moel.
Võtkem
siia või näitena too möödunud "sajandik-sekund"
, nonde kõikide "välja-jätteliste" mõtte
-suundumuste hulgas puudub olevatavasti üle-pea säärane
"nihilistlik koolkond" ,pole leida isegi kuigi-võrd
--vähegi seostatuid teema arendusi sellest . ((Termin
"nihilism",rangelt võttes, osutab tollases kontekstis
vaid nt. säärasele küllaltki kõrvalisele nähtusele nagu
--vene radikalism ,selle amonarhistlikud pürgimused . (A.
Daudet)) .
"Nihilismi"
--temaatika peamise tollase interpreteeriana tuntuks-õpitud---
Fr. Nietzsche "vara-salves" , tõsi-küll vastavaid
viiteid leida siiski on ("mõelge ise !": mida sealt
kõikke leida ei või !?") --- aga seda küllaltki
katkendlikult esile-tooduna ja seda sagedasti veel täiesti
seostamatul ja vastu-olulisel moel. Nimelt võib väita , et
puudub täiesti säärane fenomen nagu nn.- "Nietzsche
nihilism" ; seda vähemalt siis ,kui viimaseks mitte
lugeda noid mõningaid fragmentaarseid ütelusi ,
mitmeti-mõitsetavaid viiteid ja postulaate. ( Nietzsche kogu
käsitlusele omaselt on ka tema nö.- "nihilism"
ise-loomustatav paradoksaalsus ja üha muutuvad aru-saamad.)
Nõnda nt. kui Nietzsche varasemates töödes võib lugeda
nihilismist kui läbini taunitavast euroopaliku "hinge
haigusest" ja välja-pääsu nõudvast olu-korrast (sagedaim
vaste millele aga . "dekadents" ). Mõningates
hilisemates teostes (nt. postuumselt ilmunud : "Wille zur
Macht") ,mõningaid üksikuid selle-suunalisi väitmisi
küll leidub ,mis annavad märku autori kardinaalselt
teisenenud arusaamadest ( nt. nn. "täielise nihilisti"
-kujund ;samuti ka : alles "tulevana" nähtud nihilism)
;mõningaid prohvetlikke lausumisi ja ka teravamaid
psühholoogilisi eritlusi sekka. Seda kõikke aga siiski
üldiselt nõnda seostamatul ja eba-määrasel moel , et
vaevalt andnuks see alust hilisemate konsruktsioonile teemal
"Nietzsche nihilism" ,kui polnuks M.Heideggeri
hilisemat tõlgendust antud teemal .
Mille
kohta võib väita ,et mingi seos Nietzsche käsitlusega
kahtlemata küll esineb, aga tihti on see vaid kaudne ja
tuletuslik , jättes otsitud, põhjendamata "konstruktsiooni"
mulje . ( Juba Heideggeri peal-kirjastus sellele viitamas : "
Nietzsche ja Euroopa nihilism " --- so.- otsene truism ,
(vahest saaks kõige enam,--koos Nietzschega kõnelda vaid
nö.--"euroopalikust dekadentsist" ) ,mis aga kindlasti
--Nietzsche käsitlusega ekvivalentne ei ole .))
Heidegger
, see saksa vaimu hiline , pedantne klassifitseeria-hing ,(kes
oma kantseleiliku loomuse piinliku hoolega varjanud
agnostikutelt laenatud nõretavalt ekstaatilise "keele-väänamise"
taha ---) ; otse teotab oma nietzschelikku "emakoda"
, mugandab selle ümber ,kohati pea --igati "õdusaks"
süsteemiks,otsides püüdlikult ja muidugi ka leides
kõik-võimalikke "kinnitavaid seoseid" ( alates kreeka
grammatikast ja lõpetades "india elevantide
elksistentsiga" !) ;samas mõistmata suuremat midagi
tolle Itaalia mägi-radade üksiklasest ,kes dionüüsoslikul
kombel suutis endale vahel lubada mõne traditsioonilisest
"tõlgendatavusest " vaba hiigel-hetke.
Heideggerist ignorant ei teadnud vähimatki sellest ,et --
"hetk ,üksnes hetke tõde ja hetke tunnetus on
õnnestavad ,sest nad välgatavad silma-plguks joovastusena
ja silma-pilgu tipuna ,ilma igasuguse kontrollita kõigi
eelnevate ja järgnevate hetkede üle / nõnda need kes/
...igast tagasi-ulatuvast seosest loobudes loovad uue
traditsioonideta vormi ja stiili maailma ...."/E.Ibisch/
, ---kuidas võrrelda jumalikku palangut ja kool-meisterlikku
tähe-närijalikult kuiva "nokitsemist" , ( seega ka
ilmne, kes siin "loorbereid" lõikab! ;--alati
kõiksugu "koore-üraskid"!!)
Tahtmata sellega küll kuidagi vähendada Heideggeri "
panust " filosoofilise(ma ) "asja -ajamise " vms.
kõik-võimaliku "tõlgendusliku" tegevuse arendamisel
;võib siiski ehk väita , et viimati-mainitu arusaam kehtib
eelkõige ,-- huvitava ja omanäolise-- Nietzsche
"nihilismi"-teema "edasi-arendusena" ; otsene
seos aga nö.-"allik-materialiga" aga puudub . (
Mistõttu ka Heideggeri käsitlus "Nietzsche--Euroopa
nihilismist " on nö.- "tagasi-paigutatav" ehk
üle-loetav seades prioriteediks Nietzsche kirjutistes teema
kohta öeldu . ) (G.Vattimo)
Nõnda
siis kui kõnetu kõnelus varju varjutusest , valguse
pimedusest , kiiruse võrratust helilisest rikkusest
("heli-kiirus") . ---'Nonsence'---
Ja
mida see siis , "õigu-poolest" , ka tähendab , see
kujundeid ähmastav "sõnaline vahutavus" ?
----Täpselt välja-arvestatud "mõjulise ulatuvusega"
poos säärane pelgalt( snskr. "aasana" = asend
,ligi-kaudu , siin ) ; selline kõhklev ,nagu sunnitud hoiak
see-juures aga zanri-tunnusena pea kohustuslik.
Liigi-tunnuseks nõnda säärane isegi ; "peibutus-tants"
(nagu see kõikidel sulelistel üldiselt kombeks ka on ). '
Nil consuetudine maius'
/Ovidius/ , harjumus nüristab....
//
Käsil-oleva "psühho-lingvistilise urgitsemise"
raamide juurest ; Nietzschele tagasi(-osutavalt-)lähenemise
puhul vaja aga kindlasti rõhutada ka
nimetatud autorile üldisemalt omast suundumust ,mida siin
tinglikult iseloomustatu nö.-"reformistlikuna" . Millega
silmas-peetud nimelt autorile omast (liigutavalt tundelist)
pürgimust osutada üha platonismi vaimus--tagasi varasemale
kui autentsemale ,(---vrdl.- "... au-ahnusest teada /.../
..taandati maailm pelgalt "lahendatavaks küsimuseks"
/ nõnda/ ...unustati tolle --"unustatud olemise uurimine"".)
Mis pürgimus johtumas teadupärast
Nietzsche "üle-(enese)-kriitilisest" suhtumisest
ajastut valitsevate veendumuste suhtes. Peamine 'casus
belli'
siis muidugi , too religioosne temaatika (mis on aga
ise-enesest tõesti kummaline; "terve mõistusega"
inimesed ja.... ! ) ; vastu-väitmised sellel pinnal aga
enam-jaolt --kas siis rõhutatult subjektiivseid veendumusi
vahendamas või kantud emotsionaalsetele väitmistele omasest
eba-määrasusest.
/
Aga
sellest pole mingit muret ,kuna see "kulub aja-pikku
ära“. Krist(lu)se tõstatatud "väärtuslike
(mõõt-)-ühikute" (nt. - cm , dm, m ,jne ) radikaalse ja
kriitilise destruktueerimise käigus kehtestub Nietzsche
käsitluses viimaks üldiseima , seega : vahetult ,-- antuima/
kehtivaima,--- kriteeriumina ( inimliku "alg-teksti"
esmaseim üldistus) ,--nö.- "elulisus" (siin: nö.- vaid
" absoluudi " tähenduses) ,mis eudaimonistlikult siis
mõeldud kehtestamaks aksioloogilisi "tegusaid ühikuid"
intensiivsuse , tõhususe suurendamise sihil. // Sisuliselt
: horisondini avar ,piirideta maastik ,kesk aega ,mil pole ei
algust ega lõppu ;maailma keskel seisab korvamatu üksik :
kelle ja mille tulevik kunagi lõppeda ei või ja....
////
.... "tarastatud territoorium", "maa-mõõtja"
K. õudus.unenäoline reaalsus ; suhteliste tõdede kosmiline
paljusus ,kus aisaks kindluseks võib saada --- "ebakindluse
tarkus "... /
M.Kundera/
Too
'renenssance'i mõõtu ette-võtmine evimas muidugi
hulganisti reaktsioonile aina omaseid jooni ; teisalt kohati
kaldumas aga liig-emotsionaalse , sisutu retoorika valda ,
millele üldiselt omane aga väitmiste sõnadega mängiv
mitmeti-mõistetavus ja paradoksaalne esinemise laad; ( nõnda
pigem luule kui
tõdelus
!(millest aga nt. aga ükski ortodoksne heidegger'lane end
juba heidutada küll ei lase !) )
Samas
jäädakse see-juures sagedasti ka aksioloogiliste piirangute
kütkeisse ,mis muide, näibki olevat üks peamine
nihilistlikule tõdeluse viisile omane eri-pära; otse
--'raskus-kese' -( "raku-kest") --sellisena !
Nõnda
sõnudes so.-kui --hinnanguline , "esteetilise olemise"
antus ,mida säärasena iseloomustab enne-kõikke just
subjekti(ivse)--objekti traditsioonilistest raamidest ahistatud
nö.-"seostav keskendatus" isiklikult antu
vastand-poolusele .Sellega ka siis kui tahtlik
"enese-vaesestamine" ,mis paraku lõppeb nentimisega:
"Minu
elu lõpp-tulemus on sama-väärne ei-millegile, vaid üks
tundmus ,üks-ainus värv..." /S.K./
/
Nhilismiteema -arenduse ühe võimaliku psühholoogilise
ajendatusele viitamas sellele omane nö.-"ekstrovertne"
suunitletus (( siin: rangelt ala-ealine, "ulatuvuslik"
küündimatus!) ; ehk täpsemalt : "kommunikatiivne"
nö.- 'silla' (?) loomise vajadus ,("ihulised vajadused")
; enese subjektiivse antuse konstitueerimine ainiti-plgulises
vastandatuses objektiivsele üldisusele ( kui "teisele")
. Seda hoolimata sellest ,et säärased "silla-loomise "
katsed reeglina ette-määratud läbi-kukkumisele ("tagasi"
aga ka ei saa,--"sillad on põletatud" !)
Subjektiivse
"tahtelise võimu" kehtestamise "jõhkrad
peensused" ,selle kohati-- vägi-valdne ja maitsetu
peale-tükkivus pelutab nood "introvertidest ekstroverdid"
peagi nende "ise-oma-ette --olemise" loodud turvalise
eraldatuse illusiooni manu tagasi .
Nihilistlik
vastandamine ,' üks-kõksuse' skaalal seega osutamas
jätkuvale sõltuvusele traditsioonis vahendunud hinnangulisuse
raamidest (mis aga on paljastav) ; on seega radikaalne ja
destruktiivne , pürgides kehtestama ,--taas-looma--autentsemane
nähtud --- subjektiivseid aru-saamu. (heideg.-"olemise
unustus")
Ise-enesest
igati mõistetav , kuigi mitte veenev.
Subjektiivne,
radikaalne ,--seega romantilisena tunnustatud -- individualism
seega vajab toda üldisust kui "teist" ---juba
vastandi mõttes. Üksik seega kui konstitueeriks
"minana"-antust , jätkuva ja üha radikaliseeruva
vastandamise käigus,mis-tõttu muutub sagedasti ka üha
palju-sõnaliselt sisutumaks , pelgalt tühistavalt
retooriliseks. Samas,--too "eksistentsiaalselt ajendatud"
konstitueeriv vastandamine osutamas kaudselt ka teatud
"nõrkadele alustele " enese-teadvuses ,(mis ehk
kirjeldatav kui too eksistentsialistide hilisem
--'Hirmu'-elamus)
. See on otse-sõnu --kui 'surutud seis' , ise-enesest
ilmselt mitte kuigi meeldiv just , seega--rangelt vaba-tahtlik
,nö.- "vabatahtlik martüürium"" (= "
heroiline orjus" ,Hegeli antiteesina); sünonüümina sobiks
siia ehk -- pateetiline , "ekstaatiline nihilism" ,pelk
konsekvents ,säärasena kindlasti . ))
Radikaalsus teatud mõttes kui--otsib tunnustust ja heakskiitu
tollelt vastanduseks seatud üldisusele ; see on kui
rõhutatult --poseeriv hoiak , etlemine "publiku" ees
ja ainult nõnda ,kuna teada ju on ,et --- " Mõistatuslik
tuleb olla,mitte vaid teiste , ka ise-enese silmis ".
/S.K./
Küündimatuse preventatsioon ning armetu komejant ; "Hamlet"
asja-armastajatest teatri-huviliste käppade vahel (,mistõttu
tundlikum rahvas kipub nagu rohkem fuajeesse jääma ) .
"Asja-armastajate" piiritus enese-kindluses on midagi
otse heidutavat .
Ja
on ju öeldud ,et -: " Mis keegi o n ,ilmneb kui ta
lakkab hetkeks n ä i - t a m a s t ... / so. / ... samuti vaid
k a u n i s t u s , samuti vaid v a r j u p a i k ..."
/F.N./ / i.s./ ---kahtlemata ,kahtlemata , --aga--
//
Tegelik üksindus,-'eraldatus'
, distantseeritud iroonia , on midagi hoopis muud, see võib
nõnda nt. kõlada kui kõnelemine välja- / ...... /
-areng
(siin: "vaimses mõttes" ) --- // vrdl. : "...
ja nende mõistmine oli alati vaevaline ja aega-nõudev ... /
.. meelsamini nad vaatasid teistele küsivalt otsa ..." /
Anony./
Äkki
isegi --polegi mingit mõtet,noil-samustel ,seal ,--- kõige
taga (selliseid kahtlustusi ei saa vältida mitte ) ; ei
mingit plaani ,ega vähegi üldisemat kava (menüüd) .
Tühi-paljas ja vaid nö.- "reageerimine" , asjalikult ,
väliste ärritajate toimel ,igati kohasel kombel,teadgi (
;muu-seas, hea nali ongi see ,et too viimane kehtestub nõnda
siis ees-märgina "asjas eneses" !) Pelgalt suurustlev
, hetke vajaduste suvast dikteeritud "vastu-väitmine"
. Ehk siis teiste sõnadega : valmis-olek dialoogiks , säärane
,-- agaralt
,
valmis , olek ...... Kui aga nõnda ,siis on meil ju siin
tegemist vaid sügava eba-kindluse väljendusega . Palju-sõnalise
,säärasega ,teadagi ; mis oma põhilises aga
välistav-võhiklikul moel ignorantne on .
/ Kurb ,aga tähtsusetu . Seega ,--ei tule mingil moel
---"arvesse" võtta . On isegi ,-- kujuteldav,et
(vähemalt:pikemas perspektiivis!) ,otse kogu mõtte-kuse surm
,või ummik-tee ; seisev vesi ,mis aja-pikku lihtsalt kasutult
roiskub.
Ringi-ratast
komberdamine ,tinglikuna aluseks võetust üha
"kohuse-tundlikult" lähtumisi ; märkamata see-juures
,et nõnda "saavutatu" ,parimalgi juhul vaid kui
kasutu subjektiivselt - antu küge "kinni-jäämine"
--pisi-asjadesse takerdumisena (Too "isiklik uudsus"
on nmelt kiiresti mõõduv ;--lähtus see ju kunatisest
(hüpoteetilisest) "uudis-himutsemisest" otseselt ; mis
aga kiirest "maha käib" ... )) ; märkamata see-juures
,et tihti-peale mõllavad nõnda hingelised "orkaanid"
ainult veeklaasis.....
Kuigi
,selle meelsuse väljendused võivad vahel haarata oma
pretensioonitu siirusega (,või on see hoopiski "süüdiv
süütus " ? või kogunisti-- " nec amor,nec tussis
cleatur "?! ) : ".... minu
jaoks on kõige halvemad need kaardid ,mis ei too midagi ,
elutüdimuse kaardid.... Ei midagi....." //
---
'Dies irae' ? ----
vahest aga just "siit-kaudu" ---
---"
Maailm kuulub edas-pidi neile ,sest elu eitamine ei maksnud
neile tõesti midagi ."
/ Daimon/ ---- Noh, vähemalt veel üks eritlevalt
lahti-kangutatud laast tolle laiust mõõtva skaala
(joon-laua) küljest. Vähemalt.
1
03. 09. 2019. – See oli üks väga ammune kirjutis,
eelmise sajandi viimase aasta esimesest kuust. – Aga juba ligi 7
aastat olen tegelenud oma Google Incorporation blogidega.
– Ja seda kirjutist pole kordagi avaldanud? Seega vahest avaldan
lähiajal? – Miks? – Lihtsalt niisama, nalajaviluks? – Sai
kunagi see essee kirjutatud ühele isikule, rohkem kui sõbrale kui
professorile ja keegi pole seda veel (seni rohkem) lugenud? [Kuid
lugejaid on mul 7 aastaga 4 Google Inc blogides on olnud Eestist
juba u 5ooo hinge. Ja Gloobusel juba rohkem kui 44 ooo “pelgalt
vaatajat”. Sest kuigi, olles kirjutanud/avaldanud juba 7 aastaga
juba u 150 kirjutist filosoofiast ja kirjandusest, on enamik minu
kirjutised olnud eesti keelsed.] – JA siiski ma avaldan selle
ammuse kirjutise, lugege ja kommenteerige, Teie, kõik, minu
võimalikud lugejad! – Kõikvõimalik vähegi mõtestatud kriitika
ja kommentaarid on vägagi oodatud minu täiesti kehtivale e-maili
aadressile nagu: madisliibek@gmail.com
No comments:
Post a Comment