Madis Liibek (01. 1998.)
Tunnetusteoreetiline
probleemistik
I.
Kanti kriitilises filosoofias.
"Metafüüsika
on teadus sellest ,mis tunnetuslikult haarata
võimalik ." Nende Heideggeri1
sobivasti sissejuhatavate sõnadega on ühekorraga viidatud
metafüüsika võimalikkusele teadusena (selle sõna
minimaalses tähendus-ulatuses) ja ära märgitud metafüüsika
ja tunnetuse (teadmuse) keskseimat vastastikust seotust.
Nõnda mõistetuna on metafüüsika ennekõike
õpetus-uurimus inimtunnetusest selle toimemehhanismidest
,võimalustest ja piiridest.
Ja säärasena on metafüüsika võimalik kui
"teadus" (st. -- siin mitte kui Teadus, mille
võimalikust Kant aina küsitles.)
Nõnda, ennetavalt, -- "paikka-pannes"
kõige üldiseimaid (ja rangelt võttes --)
"paikka-pandamatuid" seoseid püüdsin "õigustada"
veidi ootamatut vaatenurga-valikut selle Kanti-teemalise
kokkuvõtte kogumisel.
Teisalt: on ju tunnetus/teadmus-teooria
küsimised kõige otsesemal kombel ka metafüüsika omad.
Ja samuti küsimus metafüüsika (kui teaduse) võimalikkuse
järele kuuluvad nõndasamuti tunnetuse teoreetilise
käsitlemise sisse. Peaküsimus neid mõlemat valda
ühte-liitmas, mis Kanti enda sõnul kõlaks: kuis võimalikud
aprioorsed sünteetilised otsustused? See on küll
"ajalooliselt" küsitud metafüüsika kui teaduse
järele nõudmiseks aga on samas kõige otsesemalt ka
tunnetus-teoreetiline küsimus.
Kanti'l valitseb kõiges süsteem. Kõik ,
küsimisedki, omavahel otsakuti seotud ,isegi oma
uurimisvaldkonna nõnda erinevate alade nagu teoreetilise
(st. -"kriitilise" perioodi) ja "praktilise"
filosoofia vahel on märgata ühtlustamise dententse.
Säärane kohati lausa vastandliku kokku-sobitamine omandab
akrobaatliku zongleerimise ulatuse tema "usu
tõestamises" puhta mõistuse kaudu ja nõnda mujalgi.
ASJA juurde. Oma teoreetilises/kriitilises
filosoofias arendab Kant kogu varasema mõtlemise
probleemitsemise lahendusena ideed tunnetatavasti
objektiivsest reaalsusest kui mõistuse kujundatud
tegelikkusest. Tegelikkuse kujundamisel on oluline osatähtsus
aruvormidel (die Verstandesformen) ehk kategooriatel ,mis
kaas-tegevad igas kogemuse vallas ja iga üksiku kogemus-akti
puhul ,---mis aga ei hõlma absoluutselt kõikke tunnetuse
mehhanismidest.
Teiseks
oluliseks osapooleks on meelelisus (die Sinnlichkeit) ja
selle vahendatud kaemuslikkus (die Anschaungen ) , mis
annavad tunnrtusele selle (tajumusliku) sisu. Kõik
meelelisuse poolt vahendatavad nähtumused kujundatakse aru
poolt printsipiaalselt (kategooriatele vastavalt) "tajutavaks
vormiks" (viimane ,erinevalt nähtumustest Kantil alati
ainsuses)2.
Eelnev ei ole aga Kanti põhjalikkust arvestades isegi mitte
visand.
Kanti suur tähelepanu tunnetuse mehhanismide
välja-selgitamise küsimusse johtub tema nn. transendentaalse
(või kriitilise) meetodi nõudmistest.
Võibki õelda ,et tema "Kritik" on
grandioossne esitus "meetodist" ,kui säärasest,st.
tegemist ei ole mitte suletud "filosoofilise süsteemiga"
,vaid seal on ,
Kanti järgi -- esitatud tingimused ,mis
võimaldavad kriitilise tunnetus (-meetodi) kaudu filosoofiat
teadusliku distsipliini tasandile kergitada.
Kanti järgi peab nimelt eelnevalt välja-selgitama tunnetuse
üldiseimad seadus-pärasused. Kusjuures,on öeldud,et
transendentaalne meetod ei tegele mitte "tunnetusega
asjast" (nagu varasem metafüüsika) vaid "puhta"
tunnetuse endaga. 3
Ehk
Kanti enda sõnul: "Ma nimetan transendentaalseks kogu
tunnetust ,mis mitte niivõrd asjadega/objektidega ,vaid
nendest johtuvate tunnetus-viisidega tegeleb, kuivõrd need a
priori võimalikud on."4
Selle
ütelusega märgib Kant enda positsiooni ,mida filosoofia
ajaloolased tavatsevad tähistada sõna-paariga : "subjektiivne
idealism" ,kuna sellega on ka ära öeldud ,et
asju/olukordi vormitakse tunnetuse järgi ,mitte aga
vastupidi (nt.materialism).
Kanti transendentaalne meetod ei lähtu mitte
igast tunnetuse liigist ,vaid eeskätt säärasest ,mis a
priori võimalik on.
Aprioorne on aga tunnetus Kanti järgi siis kui
see igast võimalikust kogemusest võimalikult sõltumatuks
jääb, mis lähtub 'puhtast ' mõistusest ,sellest
loogiliste"tuletus-reeglite" abil tehtavatest
otsustustest.
Kant arvab nimelt ,et üheks peamiseks tunnetust
iseloomustavaks omaduseks on selle 'puhas' (rein) ,olemuslikult
aprioorne loomus. Tunnetuse sekundaarsemateks omadusteks on
teatud nö.- "tõlgenduslikud seaduspärasused" , nagu
nt. -- kaemuslikud vormid (ruum ja aeg ) , aru vormid
(kategooriad) ja "mõistuslikud mõisted"(ideed).
Nõnda ei lähtu tunnetus otseselt kogemusest
,pigem:teeb selle alles võimalikuks.(St.--tunnetus loogilises
mõttes küll eelneb kogemusele, seevastu tinglikus tähenduses
(ajalis-psühholoogilises) näivalt siiski vaid järgneb.)
Kant mitte sugugi ei eita tunnetuse üldist
seost kogemusega ,toimub see ju valdavalt meeleandmete põhjal
,vaid rõhutab,et igas tunnetuse-aktis on teatud keskse
tähtsusega loogilis-transendentaalne ehk aprioorne moment.
Kaemus-vormid ja arumõisted alles kujundavad
kogemus-materjalist tunnetuse.
Meelelised kaemus-vormid otsekui "asetaksid"
asjad/olukorrad (die Gegenstände) nende ilmnevas paistvuses
mõtestavale arule "ette", mis neist siis mõisted
ja otsustused vormib ,mis räägivad sellest ,kuis "asjad
on".
Jaspers
saab siinpuhul võimaluse teravmeelseks sõna-mänguks ,öeldes
,et see polnud mitte küll Kanti "uuendus" ,küll
aga "suur-puhastus" ontoloogias.5
Ka nt. Olemine ise(-endas) (an sich) ,kui mõistus
selle esile -toob ei saa nähtumuslikult -mõtestatult
ruumi-ajalisse dimensiooni (ehk meelelisuse valda) "üle
kanduda" , selleks on vaja "puhast mõistust"
ja selle ideid. (Jaspers ,samas)
Kanti küsimise-asetuse uudsusest annab märku
tema "alustav küsimus" tunnetus-teoorias :kuidas
võimalik ,et me asjadest mõisteid vormime (nt.kategooriad) ja
põhireegleid sõnastame (nt.kausaalseos) ilma seejuures
otseselt kogemusele toetumata.
Vastupidisel puhul oleks tegemist "naiivrealismuse"
arusaamaga,panid ju nii varasem empirism kui ratsionalism
tunnetava subjekt seisma objektiivselt tunnetatava "asjade
maailma" ette. Kuigi Kant ei lahku subjekti-objekti
sidusa maailma-pildi seest ,vaid
"asetab"
tunnetuse-akti saamise nende kahe vastand-pooluse üleüldisesse
'pingestatusesse' (die Spaltung), rõhutab ta ,et asjad pole
antud mitte nende "olemises" ,vaid (pelgalt) nende
"ilmnemise vormis".6
Just
selles seisneski Kanti "uuendus" ,mis mõjutas kogu
19. aastasada,--- ei ole absoluutse tõsikindlusega kehtivat
"objektiivset reaalsust" (Newton,Leibnitz) ,vaid saame
rääkida vaid pelgast 'võimalikust' kogemuse sisust.Kanti
transendentaalse analüütika tähtsamaks tulemuseks ongi
tõdemus ,mille järgi aprioorne aru(saam) annab vaid
võimalikuna
vormitud kogemuse. Kusjuures,--see problemaatiline "miski"
,mis nähtumustes antud ei ole -- ei saa olla isegi
"mitte-olevana" tunnetuse haarde-ulatuses,vaid oletatav
tunnetamatu "miski" (Ding an sich) tähistab
kogemusele seatud üldiseimaid piire.
See "sajandit vapustanud" tõdemus oli
Kantil aga vaid "üks kivi hiigelhoones".
Tunnetavale subjektile avaneb olemine
subjekti--mõtlemise ja objekti --mõeldu vastastikuses
'pinges'.
Tunnetuse teeb võimalikuks selle kaks peamist
"allikat"(v.põhjust) ,need on: spontaansus ehk aru
-so.võime asjadest mõelda ,tunnetuse aktiivsem poolus. ja
retseptiivsus ehk meelelisus vajalik,et nähtumustest ülepea
midagi teada oleks ja selle üldiseimaks kriteeriumiks
oleks--passiivsus ning väline ,retseptiivne toime ,mille mõjul
tunnetavas subjektis affitseeruvad konkreetsed kehalised
aistingud(die Empfindungen) .Muljete retseptsioon ja nendele
rakendatud aru spontaansus moodustavad vastavalt tunnetuse sisu
ja vormi.
Meelelisus on Kanti järgi kui "kehaline
siin-olu" ,ilma meelelisuseta poleks ei reaalsust ega
eksistentsi.
Meelelisus annab tunnetusele materiali ,mis aga
sellest "toor-materjalist" tunnetatava teadmise vormib
on
arulisuse funktsioon.Tunnetus-protsess võimalik vaid
mõlema poole koos-toimel.
Ruumi-ajalisus ei ole empiiriaga seotud rohkem
kui selle ilmnemisele teatud "näite-lavaks",
säärasena igasugusele kogemusele eelnevaks tingimuseks.
Nt. ruumilisuses ei sisaldu mitte asjade omadused
,vaid asjad on subjekti (tunnetuse) tarvis kui nähtumused
(die Erscheinungen) ruumis.
Kusjuures
tehtud eristus,kui ruum on kujutluse vorm (die Vorstellung)
kõigi väliste asjade tarvis ,siis aeg "on vorm
seesmise mõtte jaoks( ja sellega kõigi nähtumuste tarvis
ülepea) /st.-/ ..aeg ei ole "väliselt kujutletav"
/nõnda/ tunnetame aega vaid selle ruumilises ilmnevuse
vormis (Gestalt) ,nt. lineaarsena "7
So.--idealistlik arusaam ruumist -ajast kui
kaemus-vormidest asjade tarvis,mitte aga neist kui
realiteetidest "ise-eneses". Samas ei ole sellega
kuulutatud solipsismi,--Kanti järgi maailm küll "nähtumus"
,mis ei võrdsustu aga "näivusega". St.-- ruum-aeg
evivad reaalsust,mis väliselt ilmneb kui "objektiivsus"
(als Gegenstand) ja seesmiselt kui meie subjektiivne kogemus.
Ruum ja aeg on idee(lise)d kuivõrd miski (kogetav) ei ole
"asi ise-eneses".
Ehk Kanti sõnul: " Ruum ja aeg on
empiiriline reaalsus / ja samas/ transendentaalne
ideaalsus./.../
Kõik
,mis ruumis või ajas nähtub, kõik võimaliku kogemuse
asjad, pole midagi muud kui nähtumused,st.--pelgad kujutlused
/.../ milledel väljas-pool meie mõtteid mingit ise-seisvat
eksistentsi ei ole ."8
Meelte vahendatud kujutlused ruumilisest ja
ajalisest aga vaid üks moment tunnetuses ,millest moodustub
mõtlemine.
Kanti
järgi 9
mitte vaid kaemus-vormid vaid ka kõik teised mõtlemise
vormid lasevad tunnetada asju
vaid nende nähtumuslikkuses. See tuleneb
algseimate mõtte-vormide -- kategooriate omadusest mille
kohaselt omandavad kõik kogetavad asjad igal ¨puhul oma
kokreetse "vormi" ,mille järgi aru kogemus-pärase
maailma üles-ehitab.
Defineerimisi: mõtlemine on oma vormis esile-tulev
(protsess). Küsimus olevast taandub siin küsimuseks "mõeldav
olevast " .10
(Asja selgitamiseks toob Jaspers samas lausa
biloogilisena mõjuva " liigimääratluse" käeulatuses
olnud laua kohta ---missuguses nähtumuses on antud: aistingu
aines --material (= "klass") ,ruumilisuse kaemus-vorm
(="liik") ja substantsi kategooria (="sugukond")
)
Mõtlemine on aga Kanti jaoks eeskätt otsuste
(die Urteile) tegemine,--so.-- seesmine võime oma kujutlustest
objektist "mõtteid teha" ,ehk objekt
mõtestada,sellele tähendus omistada ja tõlgendavale
tunnetusele kätte-saadavaks teha.
Kant:
"Mõtlemine on tegevus ,mille käigus (ette-) antud
kaemusest objektiivsus kujundatakse. / ei ole objektiivsust
(Gegenstand) ,mida ei saaks mõelda./Pelk kaemus oleks alusetu
(põhjendamatu) tunne aistitavast / Asi (objekt ) on mõtte-akti
tulemuseks /samas on / mõtlemine tegevus mille käigus
"kujutlusi eksistentsiga ühendatakse" / Mõistus on
diskursiivne ,mitte intuitiivne/ tunnetab mõistete kaudu ,mis
kunaski ei ole asi (objekt,Gegenstand) ise"11
Kuna mõtlemine on otsustuste tegemine pühendab
Kant palju tähelepanu otsustuste erinevate liikide
,nendevaheliste seoste jms. väljaselgitamisele.
"Kriitikas" on toodud eristus :"Kõikide
otsustuste puhul,milledes eristatav subjekti-predikaadi suhe
,on see vaid kahel viisil võimalik. Emb-kumb kas predikaat B
kuulub subjekti A juurde kui midagi mida viimane
hõlmab
(sisaldab) või siis: B asetseb väljaspool mõistest A .
Esimesel juhul nimetatakse otsust analüütiliseks ,teisel
puhul sünteetiliseks"12
Analüütilised otsustused on vaid piiratud
tunnetusliku väärtusega,kuna vaid sisu selgitava
funktsiooniga.Sünteetilised otsustused vastupidi annavad uut
teavet aga neil puudub eelmistele omane tõsikindlus. Siit
tuleneb Kanti nõudmine sääraste otsustuste liigi järele
milles oleksid esindatud mõlema variandi paremad pooled.
Need on -- sünteetilised otsustused a priori. Sellised on aga
vaid need otsustused ,mis ei rajane mitte (otseselt) kogemusel
vaid puhtal mõistusel.
Sünteetilised aprioorsed otsustused on Kanti
jaoks "tunnetuslik ideaal" ,ning nende võimalikkuse
tõestamine ja ulatuse piiritlemine saab ta üheks peamiseks
ülessandeks .
Kanti
arusaama sellest ,mis on "tõene" tunnetus ja mis
mitte ,ehk millised otsustused on tõesemad on otseselt
mõjutanud tema aja matemaatilistele loodusteadustele esitatud
nõudmistest . Seetõttu on püüab Kant filosoofiast
positivistliku (eksaktset) teadust vormida. 13
Otsustus-vormidest
tuletab Kant kategooriad kui mõtlemise põhivormid (ja väldib
sellega osaliselt nende tihti vaid verbaalse eristamise
tähend(uset)ust ,Jaspersi käsitlusest nähtub siiski Kanti
kategooriate süsteemi (pieteetlik!) eiramine ,kuna neid ka
teisiti paika-pandud,nt. Hegeli "Loogikas" , samuti on
Kanti tabel osutunud mittetäielikuks ).14
Samas ilmne ,et tunnetuse võimalikkus (kogemus)
ülepea rajaneb konkreetsetele väljunditele,mis tulenevad arule
omasest spontaansusest,on arulise
"isetegevuse" vormideks, mis siis ongi
puhtad arumõisted ehk mõisted apriori ehk siis kategooriad.
Säärastena on kategooriad Kanti jaoks
mõistelised vormid ,mida aru meeleliste nähtumuste
kaootilisest mitmekesisusest esile-toob.
Kategooriate süsteemi loomisega arvab Kant
olevat kõik aru olulisemad momendid ammendanud ja
(süsteemi-siseselt) tõestanud seda mida oli vaja tõestada
,nimelt 'puhta mõistuse' võimalikust.
Mida
ja kuidas ka aru ei mõtleks saab ta seda teha vaid
antud kategoriaalsete põhi-vormide alusel,mis omakorda
võimaldavad 'puhast' mõtlemist ja on samas ka aru
sünteetilisi otsustusi võimaldavad (põhi)-vormid.Just tänu
nendele vormidele suudab aru nähtumusliku mitmekesisuse
sünteetiliseks ühtsuseks(die einheit) vormida.15
Sünteesi mõiste ongi Kanti tunnetusteoorias üheks
põhilisemaks.
Kant:"Sünteesi
all mõistan ma aga tegevust üldiseimas tähenduses/.../mis
võimaldab/.../ kujutlusi omavahel ühendades,nende
mitmekesisusest tunnetatavat haarata."16
Oma loomult on süntees loogiline
tuletus,--mitmekesisuse ja ühtsuse vastandlikkusele on omakorda
vastandatud (---kolmanda loogilise võimalusena) nende ühtsus
,mis ongi sünteesi mõistele aluseks. Subjektiivses teadvuses
saavd need mõlemad vastandid ühendatud (ja
ülendatud!),-so.-süntees.
Veelgi enam ,--alles siis kui (subjektiivses)
eksistentsis on need mõlemad tunnetuslikud osapooled ühendatud
saabki alles teadvusest rääkida,kuna kumbki neist ei saa
isoleeritult toimida.
Teadvus Kanti mõttes (eneseteadvus) on seetõttu
mitte lihtsalt süntees vaid nö.- "täidesaatev süntees"
Või
Kanti sõnul :See on kui kestev läbi-tegemine,
kokku-võtmine,läbikäimine ja ühendamine . Hegel : teadvus
on Kantil kui protsess. 17
"Teadvus üle-üldse " on kui midagi
,mis produtseerib sünteetilist ühtsust ,olles end esmalt
konstrueerinud kui sünteetilise ühtsuse täideviimine
(-saamine). Teadvus kui üldiseim 'seos' (suhtestatus),mille sees
toimivad konkreetsemad suhted nagu kategooriad. (samas).
Ise-enesest on kategooriad sisutud (leer)
,tähenduse saamiseks eeldavad need seost meeleise
materialiga. Alles säärane suhe meelelisuses vahendatu ja
kategooriate vahel võimaldabki Kanti järgi kogemust ja
tunnetust üleüldse.
Kusjuures,--kogemus ei ole mõistetud sinn
empiristide vaimus ,see ei ole mulje ,impressioon.
Kogemus
on--- "tunnetuse viis mida aru nõuab /see/ sisaldab
nimelt kahte väga erimoelist elementi,tunnetuse materiali
meelte vahendusel ja kindlat vormi, seda korrastamaks /puhta
kaemuse ja mõtlemise seesmistest allikatest / ja millede
koostoimel / mõisted saavad esile-toodud ".18
Teaduslik kogemus on Kanti sõnul seevastu "
üldkehtivaim ja hädavajalikeim" (notwendige) tunnetus
,milles siis sünteetilised otsustused a priori
formuleeritakse.
Teaduslikus tunnetuses, järgides üldiseimaid
seose-vorme kaotab kogemus osa oma subjektiivsusest ja muutub
objektiivse(ma)ks, s.t. Siis -- "üldkehtivamaiks ja
hädavajalikumaks" otsustuse liigiks.
Nõnda
on teaduslik kogemus Kanti järgi alati vaid sünteetlise
loomusega.19
1
M. Heidegger: "Kant und das Problem der Metafüsik",
Frankfurt a/M 1991, S. 5-317, lk. 5.
2
M. Buhr: "Immanuel Kant. Einfürung in Leben und Werk.",
Leipzig '67, S. 9-186.
3
M. Buhr: "I. Kant", lk. 81.
4
I. Kant: "Kritik der reinen Vernuft." Köln '95, lk. 25.
5
K. Jaspers: "Die Grossen Pilosophen." München/Zürich
'88. S. 7-967; sealt: "Kant", S. 397-619, lk. 412.
6
K. Jaspers: "Kant", (Lk. 416.)
7
K. Jaspers: "Kant", lk. 420.
8
I. Kant: "Kritik der reinen Vernuft.", S. 518 jj.
9
K. Jaspers: "Kant", S. 422.
10
K. Jaspers: "Kant", S. 424.
11
K. Jaspers: "Kant", S. 425-426.
12
I. Kant: "Kritik der reinen Vernuft." S. 10.
13
M. Buhr: "I. Kant", S. 84.
14
K. Jaspers: "Kant", S. 427.
15M.
Buhr: "I. Kant“ S. 90-92.
16
I. Kant: "Kritik...", S. 102 jj.
17
M. Buhr: "I. Kant", S. 93.
18
I.Kant: "Kritik...", S. 118.
19
21. 09. 2019.
-- Täna on siis minu sügisene nimepäev, -- Madisepäev. Ja
redigeerides siin siis momendil oma ammuseid n-ö „filosoofilisi
suleproove“. -- Nimelt on plaanis just täna seda teha, sest, et 7
aastat tagsi alustasin just oma 1 blogiga. JA need varasemad
kirjanduslikud „saavutused“ avaldasin ka umbes nii kaua aega
tagasi nagu u 6-7 aastat tagsi. Miks ma need uuesti plaanin avaldada
(oma 4 blogis)? -- Niisama, naljaviluks, et W. Shakespeare`i Hamleti
sõnadega: „... keegi teaks minust tõtt...“? -- Lihtsalt
avaldan uuesti need kirjutised, ligi 6-7 aastat hiljem? Nagunii
kommentaare ju eriti ei laeku? Kuigi, kõikvõimalik vähegi
mõtestatud kriitika ja natukenegi ratsionaalseid kommentaarid
ja/või täiendusettepanekud oleksid vägagi oodatud minu praegusele
täiesti kehtivale e-maili aadressile nagu: madisliibek@gmail.com
– Kuid vaevalt, et neid kommentaare ülikülluses tulema hakkab
(nagu viimased 7 aastat on näidanud)? Juba on avaldatud rohkem kui
150 kirjutist. Eestist juba ligi 5ooo lugejat/vaatajat. Gloobusel
juba ligi 44 ooo n-ö „pelgalt vaatajat“...?! (Kuid, kuigi olles
kirjutanud ja avaldanud 4 keeles, need pelgalt nn „globaalsed
vaatajad“ mind eriti ei huvita, sest enamik kirjutisi on olnud
ikka eesti keelsed). JA veel üks soov, eine Bitte...? Räägitakse,
et ka Filosoofidel olla üks kaitsepühak...? -- Üks haritud
neiu...? (Muistest Egiptusest, Alexandria linnast = sic!). Aga kui
leiduks üks nooremapoolne ja rõhutatult kena ja haritud eresti
keelne neiu, siis, kui olles tutvunud minu mahukate kirjutistega,
vahest 1 neiu ikka leidub eluteel (=?!), kes kontakteeruks minuga
kunagi? (=sic!) Jaburamast jaburam aga kirjutasin nõnda ikkagi...?
(Aga see oli nali ja siin praegu kvaliteetse hispaania punaveiniga
hõivatud olles. Aga tegelikult on ju mul kõik ükstaspuha; las
huvituvad minu blogidest veel 44 ooo Gloobusel. Mind ei huvita.
Vahest kohtan kunagi seda n-ö „1 ja õiget“?! Ei huvita seegi.
M.O.T.) Alles täna, oma sügisesel nimepäeval lõpetasin oma 10
PLATONi dialoogiga. Juba tõlgitud 10 dialoogi seni kunagi
eestindamata PLATONi dialoogi...?
No comments:
Post a Comment