„Nietzsche
ja opetus eurooplaisesta nihilismistä.“ (Suomi). „Nietzsche und
die Lehre über den europäischen Nihilismus.“ (Deutsch).
„Nietzsche and the Concept of the european Nihilism.“ (English,
U.K., U.S., Australia, New-Zealand). „Nietzsche: Om Begebret
Nihilism.“ (Dansk, Norge, Island.)
NIHILISM
NIETZSCHEL:
„Sternen-Moral.
Vorausbestimmt
zur Sternenbahr,
Was
geht dich, Stern, das Dunkel an!
Roll
selig hin durch diese Zeit!
Ihr
Elend sei dir fremd und weit
Der
fernsten Welt gehöhrt dein Schein:
Nur
ein gebot gilt dir: sei rein!“
Nietzsche:
„La
gaya scienza“.1
Seoes
teemaga nihilism on tihtilugu muuhulgas vahendatud ka M.
Heideggeri väga huvitavat nägemust nihilismist. Vähem on
käsitlust leidnud Fr. W. Nietzsche seos nihilismiga ja nagu
mulle näib, on see kujutatud pisult ühekülgselt, taandades
Nietzsche nihilismi tema loosungile „kõrgemate väärtuste
radikaalsest ümberhindamisest“ -- mõistes selle all sisuliselt
midagi taolist nagu eitaks Nietzsche üldkehtivaid väärtusi. Seega
siis otsekui aksioloogiline nihilism, mis võimaldab pessimistlikke
järeldusi tunnetuse tühisuse kohta ja teeb võimalikuks n.-ö.
„igaühe tõe“ kehtestamise, s.t. - `nihilism` selle sõna
tavatähenduses ja negatiivseimas mõttes.
Ometi
on Nietzsche seda teemat käsitlenud palju ulatuslikumalt ja
vastuolulisel kombel on ta tuntud ka kui oma aja suurimaid
(ülalkirjeldatud) nihilismi kriitikuid. Kas see näiline paradoks on
seletatav Nietzsche filosoofia üldise vastuokslikkusega? Nietzsche
kirjutisi iseloomustab tõepoolest lausa sihilikuna näiv
vastuolulisus, olgugi, et need on väga ühtsed oma vaimult ja
eesmärgilt. See on aga Nietzsche järgi otsekui midagi paratamatut,
kuna „kogu tollane Euroopa elu areneb vastuolude hirmsas pinges“
-- millest on märku andmas ka ajastu levinuimaid vaimusuundumusi,
dekadentlik (aksioloogiline) nihilism, millest omakorda annab
tunnistust ka varemaustatud kõrgemate väärtuste mandumine „surnud
kristlikeks ideaalideks“. Sellest tuleneb Nietzsche jaoks vajadus
kõrgemad väärtused (taas-)ümberhinnata, õieti taastada nende
esialgne tähendussisu. Säärane arusaam johtub ka Nietzsche antiigi
idealiseerimisest ja tema eriomasest ajalookäsitlusest, mille
kohaselt kristlike väärtuste kehtestamisega sai alguse (muistse)
kultuuri allakäigu protsess, mis kulmineerus tema ajastu nihilismis.
Fr.
W. Nietzsche:
„..
Aga mis ongi minu jaoks heasüdmalikkus, peenus ja geniaalsus, kui
nende hüvedega varustatud inimene sallib nõrku tundeid oma
uskumises ja hinnangutes, juhul kui mitte kindluse
igatsus
ei ole tema sügavaimaks sooviks ja sügavaimaks vaevaks – selles
mõttes, mis eristab õilsaimaid hingi madalaimaist!“ (Aforism, nr.
2). /.../ „... -- nad kahtlustavad õilsat inimest, otsekui ta
otsiks omakasupüüdlikust oma salajastel radadel kõndides. Kui nad
on liigagi kindlad selles, et tal ei ole mingeid egoistlikki
kavatsusi ja saavutuste püüdlemist, siis nad hakkavad õilsameelset
pidama mingiks narriks: nad halvustavad teda tema rõõmudes ja
naeravad tema silmade kirka sära üle.“ /.../ „Sellega võrreldes
on kõrgeim loomulaad mõistusetum:
-- sest õilis ülevameelne ja ohvrimeelne satub tõesti oma
instinktide valdusesse, ja tema parimatel hetkedel tema mõistlikus
peab
otsekui pausi.“(Aforism,
nr. 3) 2
Nagu
näitab K. Jaspers,3
arvas Nietzsche nihilismi põhjust peituvat nimelt ristiusu moraalses
maailmatõlgenduses. K. Jaspers Nietzsche kohta: „Et kristlus
fiktiivse maailma on loonud, mille ebatõelisus viimaks end ise
esilekutsunud tõearmastuse ajendil ära tuntud saab ja isegi nii, et
enam midagi üle ei jää. Kuna kristlikus olemasolus kogu tugi ja
väärtus (Halt und Wert) rajaneb fiktiivsusele, langeb see praegusel
tunnetushetkel tühjusesse (olematusse) nagu ei iial varem.“ Nüüd
tuleb aeg „kus selle eest maksma peame, et kaks aastatuhandet
kristlased olime...“ (Nietzsche). Sest, nagu näitab Jaspers: „Kui
ma vääralt oletan, et maailmas kõik toimuv endas kinnitust leidvas
mõttes olema peab ... /mis aga/ ... ausa inimese jaoks tegevuses
ülesleitav ei ole; nii saab ta lõpuks kohutava pettumuse, --
tühjuse ees seisma -- „ilmaasjatuse“ vaev (die Qual des
„Umsonst“); -- „iga mõte võib olemas olla: ... mõtestatud
maailmakorraldus; või armastuse lisandumine...; või lähenemine
üldisele õnneseisundile; või isegi üldises tühjuseseisundis
(Nichts-Zustand) – kõige sellise eesmärk on alati mõte“, (kui
selline, abstraktses mõttes). Kõikidele nendele
ettekujutusviisidele on ühine, et midagi peab protsessi enda läbi
saavutatud saama: -- ja nüüd hoomatakse, et saamisega (Werden)
midagi ei saavutata, kuhugi ei jõuta“; pettumus etteantud `saamise
eesmärgi` üle (Zweck des Werdens) saab `nihilismi
põhjuseks`.4
Mõistelise
selguse huvides oleks vaja selgelt eristada ühelt poolt nn.
väärtushinnangulist nihilismi, mis suhtub olemasolevatesse
väärtustesse kui eitus, negatsioon ja teisalt n.-ö. filosoofilist
nihilismi, mida on arendanud Heidegger ja nagu järgnevaga on
üritatud näidata ka eriti just Fr. Nietzsche. -- See on „nihilism:
kui ei tunnustata ühtegi absoluuti ega hierarhiat. Kui minnakse
otsima totaalset vabadust.“5
Seda on tähistatud erinevalt: Heidegger -- „Das Nichts“ --
eimiskisus, tühjus; sama sõna kasutab ka Nietzsche, aga tal
lisandub sellele veel mõiste „Die Leere“ -- `tühjus`;
analoogiliselt kui tõlkida lad. k. `nihilum` kui eimiskisus,
olematus, tühjus (ja kasutada mõistet „nihilism“ eelkõige
tavapärases, s.t. õige devalveerunud tähenduses.)
Fr.
W. Nietzsche:
„...
Epikuros.
-- Jah, ma olen uhke selle üle, et tajun Epikurose loomust paremini
kui vahest keegi teine senini ja saan alati temast kuuldes ja teda
lugedes nautida antiigi õhtupooliku õnne: -- mina näen tema silmi
vaatavat avarat, vahuharjalist merd, üle rannakaljude, mida
valgustab päike suuremate ja väiksemate loomade mängeldes selles
valguses, olles kindel ja rahulik nagu see valgus ja need silmad
isegi. Sellise õnne on võinud välja mõelda vaid lakkamatult
kannatav inimene, selle silmade õnne, millede ees on olemasolemise
meri tasanenud ja mis nüüd enam ei või vaadata piisavalt palju
seda mere värvikat, tundlikku ja veikelevat heiastust: sellise kire
vähenõudlikkus oli midagi seniolematut.“ (Aforism nr. 45.)
/.../„... Teadlikus
näivusest. --
/.../ „... -- mina ärkasin äkitselt keset seda unenägu, aga vaid
jõudes selle tõdemuseni, et näen und ja mul tuleb
jätakata oma unenägemist vältimaks hävingut: nõndasamuti kui
uneskõndijal tuleb näha und edasi, et ta ei kukuks. Mis on nüüd
mulle „näivus“! Tõesti mitte mingigi olemuse vastand...--“
(Aforism nr. 54.). /.../ „...
-- Aga ärgem unustagem sedagi: kui tahetakse pikkadeks aegadeks luua
uusi „objekte“, piisab, kui loodakse uusi nimetusi ja hinnanguid
ja tõenäolisusi...“ (II. raamat, aforism nr. 58.).6
On
küsimus, kas filosoofiline nihilism on rangelt võttes üleüldse
võimalik; seda just loogika seisukohalt: kui on olev ja on olematus
– kuidas saab siis olla „olevat olematust“? Parmenides
on ju öelnud, et : „pole ja ei saa olema midagi peale selle mis
on.“ Ja Heidegger: „Olemise olemises ilmneb olematuse olematus.“
Aga Parmenides olevat öelnud ka järgmist: „Üks on see, et on,
pole võimalik ei-olul olla, /.../ Teine, et ei on ja et on vajalik
ei-olul olla.“
Aga
nihilism oma sügavaimas tähenduses võib ületada ka loogika kui
pelgalt ahistava mõttekonstruktsiooni, kui fikstiooni. Nõnda muutub
nihilism transtsendentseks ka Nietzschel. Jaspers: „Nietzsche
nihilism... /.../ ... on tegelikult tema transtsendentsuse üks vorm,
mida tema kahetähenduslikkuses nii raske mõista on.
Transtsendeeruvas nihilismis peab olemine ennast talle näitama.“,
(„Im transzendierenden Nihilismus muss sich ihm das Sein zeigen.“)
/.../ „Nietzsche ületas nihilismi ka kui uskumise uskumatuses.
Tema nihilistlik transtsendentsus ei saavuta olemises rahu.“7
„Olematuse
olemise“ järele küsides võib aga arutada ka järgnevalt: et
midagi millegi üle vähegi kindlalt väita võiks, peame olema
võimelised seda ka teisest küljest esile tooma. Punast värvi
suudame selle eripäras vaid seetõttu tajuda, et me ka teisi värvusi
tunneme. Oleksime me sünnist saati kõike vaid punasena näinud,
siis ei teaks me üldse, mida punaseks nimetatakse. Kuidas tuleme aga
üldse `olemise` mõistele? Mis on see teine, mille abil me
olemist piiritleme? Näib, et ei jää üle midagi peale `tühjuse`.
Heideggeri järgi, (kes ei lahku loogilise mõtte rajalt), oleks siis
ilmselt nii, et olematus ei lase endast mõeldagi, sest mõtlemine
vajab alati objekti. „Nichts“ peab meile mingil muul moel antud
olema, Heideggeril siis mõiste „hirm“ kaudu.8
Nietzsche
puhul on oluline tähele panna, et tema arusaamad nihilismist
pidevalt muutusid; silmas pidades tema varasemaid ja hilisemaid
kirjutisi. Oma tegevuse algperioodil oli ta rohkem A.
Schopenhauerist mõjutatud; hiljem aga, alates „Rõõmsast
teadusest“ („La gaya scienza“, „Die fröhliche
Wissenschaft“.) asus üha enam oma seniseid vaateid
kritiseerima, seda eriti oma viimastes teostes nagu „Also sprach
Zarathustra“ („Nõnda kõneles Zarathustra“), „Jeneseits von
Gut und Böse“ („Teiselpool head ja kurja“), „Ecce Homo“.
Seda silmas pidades saab mõistetavaks mida Nietzsche mõtles,
kirjutades korduvalt endast kui „nihilismi ületajast“. Ja
Jaspers: „... Kogu Nietzsche hilisem filosoofia on mõisteteav kui
vastutegutsemine nihilismile.“ Ka Nietzsche ise: „See, et ma
senini tõepoolest nihilist olin, selle olen ma enesele alles hiljuti
selgeks teinud: see energia ja radikalism, millega ma nihilismis
edasi läksin, eksitas mind selles tõsiasjas.“9
Jaspers
(sealsamas): „Siiski ei olnud Nietzsche mingilgi ajal „täiesti“
(schlechthin) nihilist; kuna nihilismi paatos ei ole nihilism ise
(paatos on „nihilistide ebajärjekindlus“).“ -- Selle küll
teravmeelse ütlusega näib Jaspers siiski asja olemust lubamatult
lihtsustavat. (Teisal on Jaspers seda kõnealust fenomeni nimetanud
„ekstaatiliseks nihilismiks“.)
Fr.
W. Nietzsche:
„...
Vajatakse terveid sugupõlvi, et mõeldaks välja vähegi viisakas ja
sobilik kiitmise viis: ja alles väga hilja saabub aeg, millal isegi
kiitmisessegi on sugenenud mingitki vaimsust ja geniaalsust.“ (II.
raamat, aforism nr. 100). /.../ „... Suurim
tänuvõlg kunstile.
-- Juhul kui me ei oleks kiitnud heaks kunsti ja mõelnud välja
sellist ebatõelisuse palvelemisviisi: siis oleks see üldise
ebatõelisuse ja valelikkuse tõdemus, mida meile vahendab teadus –
see tõdemus, et näivus ja eksitus on iga teadva ja tundva olemasolu
eelduseks --, see oleks täiesti talumatu.“ /.../ „Aga nüüd on
meie ausameelsusel olemas vastupanujõud, mis aitab meid vältima
selleiseid järeldumisi: kunst näivuse hea
tahtena.“ (Aforism nr 107.). /.../ „... See astraalne
korrastatus, milles me elame, on erand; see süsteem ja seda eeldav
arvestatav kestvus on jällegi teinud võimalikuks erandite erandi:
orgaanilise elu moodustumise. Tervikloomuselt on maailm seevastu
igavesti kaos, mitte selles mõttes, et selles puuduks kausaalsus,
vaid seetõttu, et selles ei ole korrastatust, järgnevust, vormi,
ilu, tarkust, ja mis kõik olekski oma nimetustelt kõik meie
esteetilised inimlikustamised.“ /.../ „Olgem ettevaatlikud
ütlemaks, et looduses on seadusi. On vaid vältimatusi: seal ei ole
kedagi käskijaks, ei kedagi kuuletumas, ei mingeid reeglite
rikkujaid“ /.../ „... -- Olgem ettevaatlikud mõtelmast, et
maailm igavesti uut loob. Ei ole mingeid igavesti vältust omavaid
substantse;
aine on samasugune eksitus kui eleaatide jumal.“ (III. raamat,
aforism nr. 109.).10
Nietzsche
hilisemas filosoofias on olulisel kohal „jaatamine“. Nagu H.
Krull selle kohta (G. Deleuze`i vahendades) väljendub: „Nihilism
kui jaatuse eeldus. Aktiivne, „dionüüsoslik jaatus“, mis mitte
ei tühista kõrgemaid väärtusi, vaid on pigem kui „väärtusi
loov jaatus“.11
Jaspers:
„Ei on tee uue Ja-ni“. /.../ „Tunnustatav on kes `JA`
saavutanud, `EI` (seevastu) tuleb kui pelk tagajärg, konsekvents.“12
Nietzsche
eristab „tugevat, loovat nihilismi“ ja „nõrka, mitte-loovat,
ainult purustavat (zerstörische) nihilismi“; ja ta ütleb ka
järgmist: „... iga kohutav ja võimas inimsuse liikumine on
nihilistliku liikumisega seotud.“13
-- „See passiivne nõrkade nihilism, milles kõik väärtused [on]
omavahel sõjajalal on purustav... /.../ ... ja erinevates
(vale-)riietes esinev: relgioosne või moraalne, või poliitiline või
esteetiline... /.../ Nõrkus on ka „uskumatuse usk“, mis kipub
muutuma „vabatahtlikuks martüüriumiks.“ -- Nõnda ei jää
nihilismi ka traagikat. Nietzsche: „See on Euroopalik budismi
esinemisvorm, „toimimatus“ (das Neintun), millepärast kogu
oelmasolev (Dasein) oma mõtte kaotanud on.“14
Nietzsche:
„Inimene on nihilismi saamine.“ (H. Krull). See on saamine
(Werdens), mis ei vii välja millelegi kujunenule, ei allu mingitele
seadustele, toimib ilma suuna ja eesmärgita. See on – saamine
mõttetus kaoses, ümbritsevast mitteolemisest (Nichts) tekkivate ja
mitteolemisse kaduvate jõudude mäng, protsess, mis ei vii mitte
kuhugi. Elu rajaneb eeldusel, et usutakse millessegi püsivasse ja
regulaarselt korduvasse, kuid ebatäielik „nihilism“ niisugustele
põhieeldustele ei vasta. See on midagi destruktiivset ja pelgalt
hävitavat, mille puudub vähimgi loov ja uuenduslik alge. Seega on
ebakonsekventne nihilism oma olemuselt taunitav, kui pelgalt
destruktiivne, kuigi vahest toonasele ajastule omane pürgimus.
Seevastu on tunnustatav uuenduslik ja loov ja elu igas selle aspektis
jaatav tõeline ehk Nietzsceh sõnusti „täieline nihilism“.
(Millest aga pidi, -- Nietzsche enda ennustuse kohaselt, -- saama
alles 3. järgmise sajandi teema).
Totaalses
(negatiivselt nihilistlikus) mõttetuses aitab siis vaid pidev
ümbritseva „mõtestamine“, niin taas uuesti-mõtestamine, --
millena kogu inimtegevust võib tõlgitseda... -- „Maailm kui
hädavajalik vale.“ Nietzsche ülendab oma loova ja elu-jaatava
nihilismi printsiibiks: „Ma ei usu enam midagi, -- niisugune on
loova inimese õige mõttelaad.“ -- Säärase lähenemise puhul ei
ole siiski selle samastamine müstikaga õigustatud,
(tavatähenduses); passiivses seesmises süüvimises (Versenkung)
saavutatav on otse vastupidine „Nichts“-kogemuse poolt
esilekutsutavale tundele. „Nichts“ ei ole mitte „viimane
redupaik“, milles `elu` end mõtetust maailmast,
kõikvõimalkest pettumistest vabastaks, vaid see mis inimesi
„maailma tagasi lükkab“ ja aktiivsema „rakendumise“
(Einsatz) annab.15
Ja
võiks siis siinkohal näitena mõnetise vaatluse alla võtta ka
Nietzsche nn. „omamüüdid“: esiteks muidugi „igavene
tagasipöördumine“ („Ewige Wiederkehr“), „üleinimene“
(„Übermensch“), „võimutahe“, Zarathustra, Dionüüsos, jms.
-- Neid näib iseloomustavat eriti rõhutatult paradoksaalne olemus,
vaadeldes seda põhilist fenomeni neist esimese näitel. -- „Igavene
tagasipöördumine“, -- mis kehtib esmalt kui kriteerium: enam ei
taheta mitte midagi niisugust, mida ei oldaks nõus tahtma lõputuid
kordi. Teisalt: kuna Nietzsche enda gnoseoloogiliste arusaamade järgi
on sarnased mõtted pelgalt fiktsioonid, on siinpuhul ilmselt
tegemist paradoksaalse olukorrga kus filosoofia muutub müüdiks, --
mis kehtib vaid niivõrd kui „viimane pelgupaik“, ainus stabiilne
moment nõnda-nimetatud „ümbritsevas kaoses“ (millena on ka
ümbritsevat reaalsust kirjeldatud, nii nihilistlikes, kui ka
hilisemates „absurdi“-teooriates (J.-P. Sartrè, A. Camus,
jne.)).
A.
Schopenhauer:
Osorius
(De
gloria):
„... et kuulsus pageb nende eest, kes teda otsivad, ja seirab neid,
kes ta unarusse jätavad, sest esimesed muganduvad oma kaasaegsete
maitsega, teised põlgavad seda.“, (lk,. 120.) /.../ „...
Mida väärikaim, tähendusrikkaim, kavakindlam ja individuaalsem on
tervik, seda enam on vajalik ja tulus, et talle vahel silme ette
tuleks selle vähendatud põhijoonis, plaan.“ (lk. 144.) /.../ „...
ainult tulevikus elavad, ikka ettepoole vaatavad ja kärsitult vastu
ruttavad tulevaile asjadele, mis alles peavad tooma tõelist õnne,
vahepeal aga lasevad oleviku tähele panemata ja nautimata mööduda...
/.../ Ainult olevik on tõeline ja tegelik: ta on reaalselt täiedtud
aeg ja ainuüksi temas eksisteerime meie.“, (lk. 146.) /.../ „...
on vajalik, et sageli tagasi mõeldaks ja kokku võetaks see, mis on
läbi elatud, tehtud, kogetud ja seejuures tuntud, et ka võrreldaks
oma endist otsustust praegusega... /.../ Oma kogemust võib vaadelda
tekstina, järelemõtlemist ning teadmisi kommentaarina selle
juurde.“, (lk. 151.) /.../ „...
Täiesti ta ise olla tohib igaüks seni, kuni ta on üksi. Kes
üksildust ei armasta, see ei armasta ka vabadust, sest ainult üksi
olles ollakse vaba. /.../ Vastavalt sellele väldib, talub või
armastab igaüks üksildust täpses propotsioonis omaenda
väärtusega.“, (lk. 153.)16
Vahest
vaid selles, (nihilismile nii omases!), ebajärjekindluses Nietzsche
otsekui ei suuda mõelda nihilismi oma konsekventse olemuse
alusteni, vahest see ongi mainitud autori puhul just see (Parmenidese
üleskutset järgiv) „põhimõtteline olematusest mittemõtlemine“.
-- Inimmõistus justkui tõesti „ei suuda“ seda, mõelda
olematuse, tühjuse, eimiskisuse peale. See on sama võimatu kõi
mõelda ümbritseva maailma-kõiksuse peale, mõelda Universumi
lõpuni välja. Inimene kui ei suuda mõelda, mis on teiselpool kõiki
noid lõputuid meta-galaktikaid ja kogu seda meeltega millaski
haaramatut kosmilist lõpmatust. Mis on Universumi „äärel“, kui
sellel ajas ja temporaalselt ja materiaalselt lõpmatusse plahvataval
ja vahest ka tsirkuleeruval Universumil polegi mingit lõppu ei
temporaalses mõttes ega ka mitte materiaalses mõttes, ega ka aines
plahvataval ja tervikuna tsirkuleerival ruumil endalgi...?
EI
ole õnnestunud see kõik „lõpuni mõelda“ ilmselt kunaski
kellelgi. (Heideggeril seadis oma piirid „lõpmatuse lõpuni
mõtelemisele“ niisugune konkreetne inimlik tundmus nagu „hirm“
(Angst). On see teema üldse konsekventselt lõpuni „mõeldav“?17
Vahest
kuidagi teisti tajutav. Või on taotletav vaid teatud filosoofiline
meelestatus, mida Heidegger väljendab sõnadega: „seismine olemise
väraval“ ja mille kohta L. Wittgenstein on öelnud:
„Filosofeerimaks tuleb meil laskuda vanasse Kaosesse ja ... tunda
end seal mõnusalt!“18
(Nihilism kui „tühjuse filosoofia“ ei anna mingeid „lõplikke
vastuseid“, olulisem näib olevat „Tee“, mitte eesmärk?).
Fr.
W. Nietzsche:
(289=)
„.. vajatakse vaid uut õiglameelsust!
Ja uut tunnussõna! Ja uusi filosoofe! Ka moraalne Maakera on
ümmargune! Ka moraalse Maakera peal on omad antipoodid!
Antipoodidelgi on olemasolemise õigus! On leida veel ka teine maailm
– ja palju rohkematki veel!“ /.../ (297) „... Võida
vastu väita.
-- Igaüks teab nüüd, et võime taluda vastuväiteid on kõrge
kultuuri tunnuseks! /.../ „... ja see on õieti meie kultuuri
tõeliselt suur, uus ja hämmastav saavutus, vabanenud hinge suurim
samm edasi: kes seda vaid teaks?“ /.../ (300) „... Teaduse
esmased saavutused.
-- Arvate nõnda et teadused oleks tekkinud ja arenenud, kui neile ei
oleks eelnenud võlurid, alkeeemikud, astroloogid ja nõiad nendena,
kelledel on esmalt pidanud oma lubaduste ja veenmisega panna inimesed
vajama ja janunema salajasi
ja keelatud võimusi
ning ka leidma neist naudingut?“ /.../ (322) „...
Võrdlus.
-- Need mõtlejad, kelledes kõik tähed liiguvad mööda oma
orbiiti, ei ole just sügavaimad; see aga kes võrdleb end ääretu
maailmakõiksusega ja leiab endis linnuteesid, see teab samuti, kui
ebareeglipärased kõik linnuteed on; need ulatuvad olemasolemisest
kaosesse ja kõigesse labürnitidesse.“19
Lõpetuseks:
Nagu selgus on tegemist vägagi ulatusliku teemaga, antud kirjutisega
pole taotletudki seda kuidagi ammendada, sai vaid olulisemat lühidalt
mainitud, jne. Lisaks on teema, nagu sai üritatud ka näidata,
vägagi vastuoluline, -- näib, et täiesti edukalt saab käsitleda
Nietzschet ka kui nihilisti `par exellance`. Teema valisin
lihtsalt oponeerimaks huvipakkuvale. (Küsitav tundus nt. kirjutades
endalegi kas mõiste „tühjus“ võrdub terminiga „tühisus“?
Jms.)
Fr.
W. Nietzsche:
„...
nõnda leiame selle puu otsast küpseima viljana suveräänse
indiviidi,
vaid endataolise, kommete tsiviliseeritusest jälle lahti pääsenu,
autonoomse ületsiviliseerunud indiviidi.“ /.../ „... inimese
kellel on oma sõltumatu ulatuslik tahe, kellel on luba
lubada --“
(Aforism nr. 2). /.../ „... äärmiselt saatuslik filosoofiline
väljamõeldis, mis kunagi valmistati eismest korda Euroopa tarvis,
väljamõeldis et tahe on „vaba“, et inimene on tingimata
spontaanne heas ja kurjas, kas see ei ole tehtud ennekõike selle
arusaama õigustamiseks, et kas mitte jumalate poolt inimese poole,
inimliku hüvelisuse poole suuniteltud huvitatus millaski
võiks teostuda.“
(Aforism nr. 8). /.../ „...
Tahtsin öelda: ka osaline kasutuks
muutumine,
haletsusväärseks muutumine ja kehviklikuks muutumine, tähenduse ja
otstarbekuse kadumine, sõna otseses mõttes surm, kas see ei kuulu
tegeliku arengu eelduste hulka, see progressiivsus ilmneb alati kui
tahe ja tee suurema
võimu
suunas...“ (Aforism nr. 12.). 20
Kindlasti
on Nietzsche „kõrgemate väärtuste lammutaja“, kui mõelda
viimaste all nimelt ainuüksi „kristluse moraalseid
väärtushinnanguid“. (Kuigi säilitades kogu tarvilise respekti
siinkohal traditsioonis kinnistunud parimate kristlike aadetega
seoes; kriitika all on Nietzschel lihtsalt taunimisväärseim
ajaloos, mis seostub ka religiooni kui ajaloo lahutamatu
koostisosaga.). Kuid ka sellelt (religioosselt?) seisukohalt on
`Nihilism´ kindlasti (mõningate ilmeksimatute isikute jaoks,
kelle käsutuses näib olevat kogu „tõe vara-ait“) vaid: „vale
mõtlemise tagajärg“...? (Mis on antud (ainult oletatavate)
indiviidide arvates ilmselt ka otse loomulik, eesmärgiks näib vahel
olevat otsekui mõtlemisest võimalikult üldse hoidudagi?)).
Mõistelise korratuse selgituseks veel, et „nihilismi“, sõna
tavatähenduses („negatiivse nihilismina“, nagu seda alustuseks
sai vaadeldud), on eelnevalt (selles kirjutises) sisuliselt eiratud.
Kuna see oleks olnud tõepoolest liiga „tühine“, -- isegi
kritiseerimaks, -- mis ka ehk mõnetine „mõtlemisest hoidumise“
tulemus kui sellinegi kogu selles „veel-mõtestatmatus inimlikus
Kaoses“...?
Fr.
W. Nietzsche:
„...
Olevik ja minevik maa pääl -- ah! mu sõbrad – see on minu
kõige talumatum raskus; ning ma ei suudaks elada, kui ma poleks
selle nägija, mis peab tulema. /.../ Ma käin inimeste keskel nagu
tuleviku katkete keskel: seda tulevikku näen ette.“, (lk. 92.)
/.../ „...
Eks ole haavatud auahnus kõigi kurbmängude ema? Kus aga haavatud on
uhkus, sääl kasvab midagi veel paremat kui uhkus. Et elu ilus oleks
vaadata, peab elumängu mängima hästi: seks aga on vaja häid
näitlejaid.“, (lk. 95.) /.../ „... Suurt teha on raske; kuid
suurt käskida – veel raskem. See on kõige andeksandmatum sinus:
sul on võim aga sai ei taha valitseda.“ --, (lk. 97.) /.../ „...
Ma olen rändaja ja mägironija, ütles ta oma südames, ma ei
armasta astanguid, ja näib, et ma ei või kaua püsida paigal. Ja
mida mulle saatus ja elamus iganes ei tooks, -- rändamist saab
selles ikka olema ja mägedele ronimist: lõppeks elame ju läbi vaid
iseendid!“, (lk. 99.)21
1
Fr. W. Nietzsche: „Die fröhliche Wissenschaft“ („La gaya
scienza“). Aforism/luuletus: nr. 63. // Tõlge: „Ükskõiksed
tähed. / Ette kindlaks määratud on tähtede liikumistee, /
Mis läheb aga tähele korda see! / Liigu rõõmsalt läbi selle
aja! / Mille armetust sul omaks võtta pole vaja / Kaugemale
maailmale kuulugu su sära: / Vaid üks palve: puhas ole sa!“
2
Fr. W. Nietzsche: „Die fröhliche Wissenschaft“. („La gaya
scienza“). Aformisid: I raamat, nr,: 2, 3. Nietzsche: „...
Teadlikkus.
-- Teadlikkus on orgaanilisuse viimane ja hiliseim arengu-etapp ja
nõndasamuti ka selle keskpäraseim ja suutmatuim osa.“ (Aforism
nr. 11.) /.../ „... Kuri.
--
Uurige parimate ja loomingulistema inimeste ja rahvuste elu ja
küsige endilt, kas võib puu, mis peab sirguma uhkesti kõrgustesse,
tulla toime ilma halbade ilmade ja äikeseilmadeta...“ (Aforism
nr. 19.) /.../ „...
Olla õilis – see vahest tähendas kunagi, et inimesel on peas
palju meeletusi.“ (Aforism nr. 20.).
3
Karl Jaspers: „Nietzsche. Einführung in des Verständnis seinen
Philosophierens“, 1936. S. 437. Sealt: lk. 216.
4
K. Jaspers, Ibid., lk. 217.
5
Hasso Krull: „Nihilism. Nietzsche käsitlus.“ Ajakiri:
„Kostabi“, 1991, nr: 3-8. Siin: nr: 3.
6
Fr. W. Nietzsche, („La gaya scienza“), Ibid. (Aforismid:
I rmt, nr. 45, 54.; II rmt, nr. 58.).
7
K. Jaspers, Ibid., lk. 368.
8
G. Steigemüller: „Hauptströmungen der Gegenwarts-Philosophie.“,
Band 1. Teil: „Existenzialonthologie: M. Heidegger.“ Lk.: 159.
9
K. Jaspers, Ibid., lk. 220.
10´Fr.
Nietzsche, Ibid., Aforismid: nr. 100, 107. (II. rmt.);
aforism nr. 109. (III. rmt.).
11
H. Krull, Ibid., „Kostabi“ nr. 6.
12
K. Jaspers, Ibid., lk. 345.
13
K. Jaspers, Ibid., lk. 223.
14
K. Jaspers, Ibid., lk. 386.
15
G. Steigemüller, Ibid., lk. 158.
16
ARTHUR
SCHOPENHAUER: „ELUTARKUS.“ // „Aphorismen zur Lebensweisheit.“
Tartu, 1940. // „Eesti Kirjanduse Selts“. // Tõlkinud &
järelsõna: L. Anvelt. // Lk.: 5-280. // (Tsitaadid siin: lk.:
120-153.).
17
Vrdl.: Fr. W. Nietzsche: „Jenezeits von Gut und Böse“, aforism:
289. Vrld. Ka: Nietzsche, Ibid.: (107=)
Keeldumine kuulda ka parimat vastuväidet, kui otsus kord tehtud
on: see on tugeva loomuse näitaja. Ehk siis: põikpäise
rumal-olla-tahtmise.“ /.../ (130) Mida keegi on, ilmneb, kui ta
lakkab näitamast, milleks ta on "võimeline." Võimelisus
on samuti kaunistus, on samuti varjupaik. /.../ (133) Inimene, kes
ei suuda leida teed oma eesmärgini elab julgemalt ja 'kergemalt',
kui ideaalideta inimene. /.../ (143) See, mida me teeme meelsamini,
seda meie omakasupüüdlikus tahaks pidada selleks, mis on meile
raskeim. -- Sobib nii mõnegi moraali aluseks. /.../ (153) See,
mida tehakse armastusest, leiab alati aset teiselpool head ja kurja.
18
L. Wittgenstein: „Vermischte Bemerkungen.“ („Yleisia
huomatuksia“, Porvoo, 1975.)
19
Fr. W. Nietzsche, Ibid. (IV. rmt., aforismid nr.: 289, 297,
300, 322.).
20
Fr. W. Nietzsche: „Zur Genealogie der Moral“. („Moraali
genaloogiast“). [II. uurimus: „Süüdlaslikkus“, halb
südametunnistus ja muud selletaolist“]. Aforismid nr. 2, 8, 12.)
Nietzsche: (13=)„...
Ma esitan lühidalt sellele vastukaaluks selle tõsiasja: askeetlik
ideaal tuleneb mandunud elu kaitse- ja paranemisvaistudest,
elu, mis pürgib kõikide vahenditega säilima ja võitleb oma
eksistentsi eest;“ (24) /.../ „...“Midagi ei ole tõsi ja kõik
on lubatud“ ... Nii, see
oli
vaimu vabadus,
sellega
oli
tõrjutud
ka usk isegi tõesse...“ (25) /.../ „... -- kunst milles suur
vale
pühitsetud saab, petmise
tahe,
millel on poolt kõnelemas häid südametunnistusi, just see on
askeetliku ideaali vastand palju põhimõttelisemal kombel kui
teadus seda on.“ (27) /.../ „... Kõik suured asjad hävinevad
iseenesest, enda kummutamise teel: seda nõuab elamise seadus,
vältimatu „endavõitmise“ seadus elu olemuses --“ (28) /.../
„... aga see on
tahe
ja püsib tahtena! ... Ja ütlemaks veel lõpuks mida ma alguses
ütlesin: inimene tahab siiski isegi meelsamini tahta ei-millegisse
kui üldse mitte midagi tahta...“ [III. uurimus: „Mida
tähendavad askeetlikud ideaalid?“, Aforismid nr. 13, 24, 25, 27,
28.].
21
FRIEDRICH
NIETZSCHE (1844-1900): „ALSO SPRACH ZARATHUSTRA“ (1883-1892).
„NÕNDA KÕNELES ZARATHUSTRA. Raamat kõigile ja ei kellegile“.
// Tallinn, 1993. // Kirjastus: „Olion“. // C: 1932. (1. trükk,
Tartu). // Tõlk: J. Palla + J. Sepmer´ järelsõna. („Eesti
Kirjanduse Selts“.). // Lk.: 5-236. // Vergelich auch: Friedrich
NIETZSCHE: „Also sprach Zarathustra. Ein Buch für alle und
keinen.“ MCMXXVII. // Alfred Kröner Verlag / Leipzig. /S. 5-390.
/ Die Entstehung von „Also sprach Zarathustra.“
(Nietzsche-Archiv, 12. 1926. Elisabeth Förster-Nietzsche (Dr. Phil.
h. c.) S. XI-XXIV). „... Das Jetzt und das Ehemals auf Erden –
ach! Meine Freunde – das ist mein Unterträgliches; und ich wüsste
nicht zu leben, wenn ich nicht noch ein Seher wäre, dessen, was
kommen muss. /.../ S. 152./ Ich wandle untern Menschen als den
Bruchstücken der Zukunft: jener Zukunft, die ich schaue.“, (S.
153.) /.../ „... Ist nicht verletzte Eitelkeit die Mutter aller
Trauerspiele? Wo aber Stoltz verletzt wird, da wächst wohl etwas
Besseres noch, als Stolz ist. Damit das Leben gut anzuschauen sei,
muss sein Spiel gut gespielt werden: dazu aber beadarf es guter
Sachauspeiler.“, (S. 157.) /.../ „... Grosses vollführen ist
schwer: aber das Schwerere ist, Grosses befehlen. Das ist dein
Unverzeichlichstes: du hast die Macht, und du willst nicht
herrschen.“ --, (S. 162.).
No comments:
Post a Comment