Friedrich
Nietzsche & „Taasleitud müüt“.
// „Uudelleen-löydetty myyti.
Heiastuksia Fr. Nietzschen poeetisesttä filosoofiasta.“
//“ The Re-Discovered Myth. A
poetical View of Fr. Nietzsche´s Philosophy.“
// „Das widergefundene Mythos.
Eine poetische Darstellung über Fr. Nietzsches Philosophie.“
"Irrtum du bist gar zu schön
könnt
ich dich nur wieder finden ... " von Goethe:
"Faust"
Nüansside
paljusus, mis varjatult peitub olemise saamise sees, --
'varjundite rikkus'... -- täiuse paljukõlaline värelus.
Varjatud varjundite paljusus kui varjus-olev, -- oleva
varjatus... -- see on: Olemine, mis avanenud oma ühtse
paljususe poole.
Ka valgust on näha alles 'tumedal taustal'...
-- ja teisalt: valgus on see, mis laseb paista varjudel.
'Das
Werden'
-- 'saamine' -- mõtlemise viis, mis saab olevaks alustavas
tundes, kõige alguses saab olevaks 'tunne' -- kohalolu
tunnetatav saamine. -- Ja siis: " Alguses oli tegu"--
Goethe "Faust"--
-- Mis tõeliselt on, ei saa oma olemisest teada
tunnetuse kaudu vaid -- 'oma teo kaudu'... Mis tõeliselt on --
ei ole mitte "olevana olemas ", vaid -- alles teo
läbi saavalt 'esile-toodav'...
--
Nietzsche: "... aga ei mingit eesmärki kõige jaoks... /.../
... ei mingeid sihte enam ... /.../ -- Kõik 'sihid' on hävitatud.
Inimesed peavad endile alles andma säärase. /'Irrtum'
--
'vahel-olu'/ -- Aga kõigi varasemate ideaalide 'eeldusetki on
hävitatud..."
( Aus dem Nachlass 1882/85).
Nietzschele
ei ole 'olevasti olev' "kindlalt antud",
--'Gewissheit',
certitudo -- 'ewige wiederkehr des Gleichens'... --'Oleva
olemine' oma igaveses taastulekus... -- Seal puudub igasugune
' die
Gewissheit'.
Fragmenteerimise õigustuseks: teisti ei ole
võimalik, -- kujundada "süsteemi-pärasemat" ülevaadet,
see oleks kui -- vägivald Nietzsche mitmekesisuse suhtes. Kuna:
olemusliku mõistmine, sellest rääkiminegi on mitmetähenduslik .
Kas
Nietzsche kui filosoof? -- Vahest kõlab enamat, kui õelda:
'kunstnik', -- kes on metafüüsikast 'väljas-pool', -- on
väljunud sellest 'kunsti' seisukohale, mida võib mõista
luulena -- als
ob
Begriffdichtung,
-- "mõiste-luule", mil sihiks seatud: 'saada tuleviku
müüdiks luuletada' -- "Den
Mythus der Zukunft dicten!"
(Aus dem Nachlass 1882/85 -- 42.)
Teisalt, -- "kunstlikumalt" -- jääb
Nietzsche metafüüsika sisse, mis aga "avaram maa"
kui traditsioonis vahendatu. Aset leidnud lihtsalt
'ümber-pööramine', -- vaatepunkti nihutamine.
Ümber-pööramine väljaspool metafüüsikat,
kunstina mõistetud "kohalt", mis vöimaldab/võimendab
kriitikat.
Kuid
ka -- "ümberpööratu" jääb " pööratava
sisse"; Nietzsche metafüüsiline
'Grundstellung' --
"alusasend", mida ei saa järgnevaga seletada, see loob
alles valguse, mille paistel "midagi nähtavaks saab"
-- 'lumen
naturae',
on varemalt arvatud.
Sisemise struktuuri ümberpööramine annab
võimaluse metafüüsika täideviimisele, st. -- see ei ole "
katkestamine ", vaid pigem: "protsessi jätkamine",
-- kuna nõnda on hõlmatud enamat, nõnda on ammendatud
metafüüsika struktuuris latentselt peituvaid võimalusi.
Kui Nietzsche lugeda metafüüsika sisse, siis
nihestuvad selle piirijooned, aga avanevad ka uudsed
perspektiivid, -- so. -- piirnemine 'mõistetamatusega', -- otse
meeletu pretensioon!
--
'Wie die wahre Welt endlich Fabel werde' --
"kuidas tõelisest maailmast sai lõpuks luiskelugu "
("Götzen-dämmerung"
1888
a., Vorrede; eessõna.)
See "luisatud lugu " on läbinähtavalt
ammendunud, lahendatav kui ülessane on haihtunud -- jäänud
kõikehõlmav seletamatus jõudes "lahendatava" maailma
piiridele, seistes silmitsi 'piirnevaga'...
---"Pole oluline kas 'tõde' toob kasu – see
on kui keelatu julgemine"... --
--- Kas küsimus on "tõele"-vastavuses ?
--- Mis see on ? ---
--
See on -- to
aletes (kr
k.) -- tõeline,
tõene...--
Ladh –
varjama, peitma, varjule jääv; lethe
–
unustama, see mis jääb varjule, unustusse, ka: varjule jätma;
-- alethe --
mitte
varjule jäänud, mitte varjatud, varjamatu,varjule jäämatu. --
Tõe olemusse kuulub, et see 'on varjatud'... --
Tõde on see, mis on unustuse varju jäänud, -- ometi on tõde
varjamatu, varjule jäämatu, -- see mida ei saa varjata.
Tõde on vastuoluline, see on paradoksaalne. --
Varjamatu "varjab endas" varjatut, hõlmab seda
nagu -- "täiuslik tõde sisaldab endas ka eksituse."
(Schelling).
Kas
tõde on varjul-olev, kas tõene on varjatud? -- Aletheia
(kr.
k.) –
see, mis laseb vaadata -- eidos
– ideia – see,
mis näha on... --
-- "Kõik kaunis varjab endas kohutavat
sügavikku, kõik sügav vajab maski..." (Nietzsche)
--
Kui mitte on tulemuseks tühisus, -- seisundina aga –
apateia
(kr. k.); --
'viimased inimesed', kes ütlevad : " Me oleme leiutanud
õnne", -- küsimata: mis see on?-- ja-- kui sellisena on,
-- kas ollakse ka selle väärilised. (Fr. Nietzsche: „Also
sprach Zarathustra“).
Võimaliku vastusena küsimata küsimusele -- mis
on õnnelik-olu -- see on fiktsioon,sest siin on tegemist vaid
ühe seisundi võrdlemisega teisega.
Seda seisundit "fikseerides": on's
see enne kõike 'ära-tundmine', -- võrdlemise, nime andmise
akt, millega on antud olemine. -- Vastates vastamata. -- Tõde
kui eksituse liik ilma milleta inimesed ei oska elada...
--
"Algne tõelisus" on varjatus "ise", st. --
mitte ainult "varjul olev". Algne tõelisus on kui
"mittemõeldu" --
das Ungedachte
-- (Heidegger: "Was
heisst denken?").
-- "Mõeldamatu" -- kuivõrd saab algust, kaost --
piiritleda? -- Viitamisi lõpu suunas ei öelda aga midagi
alguse kohta, -- nõnda küsimärgistub vaid kõik
vahel-olev...
'Vahel-olu' tühistamine algab küsimärgiga, mis
nõuab vastuseid ka siis kui need algaksid lõpu
nentimisega. -- Ei ole midagi seal, -- alguse ja lõpu vahel,
iga lõpp, selle võimalus juba tühistab juba alguses kõik
järgneva.
Igavik on seal kus algus ja lõpp kohtuvad, -- algus
ja lõpp oma igikestvas ring-liikumises üheks saanuna.
Paljususest moodustuv tervik...?
--
"Ewige
Wiederkehr des Gleichen'...
-- „Kõrb kasvab, häda sellele ,kes kannab endas kõrbe...“--
(Fr. Nietzsche: „Also sprach Zarathustra“).
--
'Euroopalik nihilism' on kui kõrb, laastatud maa, mis muutub
viljatuks midagi kandma. "Kõrbe kannab endas"
Übermensch –
'üle-inimene', -- see, kes/mis sünnib ainult 'hukkumiste
hinnaga'... ja on 'üle-mineku ' keskmises punktis , -- seal,
kus 'kuristik' on kõige sügavam, võrdsel kaugusel mõlemast
kaldast, 'kuristik' on seda sügavam mida kaugemal ollakse
kaldast kust lähtuti. -- Kuidas saakski nimetada seda, mis ees
terendab mineku "eesmärgiks/sihiks", -- kui 'üle' võib
tähendada ka "alla"...? -- 'Übergang
ist Untergang'...
'Kuristikust
üleminek' on kui 'vaba langemine', ilma lõputa langemine, sest
mingit 'põhja' enam ei ole . Vaid 'põhjatus'... -- 'Kuristikel
kõndimine'... --
'wie ein Fall-sucht'
-- kui langemise-tung... (või: "langetõbi").
Nietzsche nihilism ei ole põhjendatav "küllaldase
aluse" seaduse kaudu, -- siis otsekui – "alusetu",
mis tähendab aga midagi alusest vabamat, vähem konstrueeritumat.
Irratsionaalsus on see, mis tunnistab oma aluste
"õhus rippumist", meele-valdsust ehk "seletamatust".
Ratsionaalsuse
alguses seevastu tinglik konstruktsioon, mis aga reeglina
liialt ebamäärane, et
'ratio'lt
"täit õigustust saada".
Nietzsche käsitlus on ratsionalismi ümberpööramine
irratsionaalsuse kaudu, mis aga põhjendatud
'ratio'
abil.
Põhjendus kõlab: kõik mitteratsionaalne on
irratsionaalne.
Leibnitz
: 'nihil sine
ratione' (lad.
k.)
---"ei miski ole ilma aluseta". Heidegger: "das
Nichts nichtet" --
"ei miski ei-ole-b", -- st -- ei miski on olemine ise,
mida aga nö. -- "lihtsalt ei ole(-b)". Nietzsche:
'nihil
negativum'--absoluutne
olematus, -- 'tühjus', mitte aga --
'nihil primitivum'--
eimiski kui millegi puudumine, relatiivne ilma-olek, -- tühisus.
Nietzsche nihilism on -- tinglikult -- müstiline
suhe negatsiooni kui absoluuti, kaemuslik ja paradoksaalne
püüe mõelda absoluutne eitus oma viimase lõpuni: nihilism
on ülimate väärtuste puudumine, see on kui: tahta mitte
midagi... Ülimad väärtused on ennekõike väärtusetud...
Kui suuta mitte tahta, -- siis -- tahta 'mitte
tahta'... -- pessimism kui nihilismi eelvorm.
Tahta "mitte midagi"
peab
aga kõlama: -- tahta kõike...! -- See on meeletu pretensioon:
tahta 'mitte midagi't -- hõlmata hõlmamatut, tajuda seda, mis
olemise sfääri seest väljapoole, lõpmatusse ulatub...
-- Die Kehre --
"pöördepunkt" Nietzsche mõtlemises sees, --
absoluutse eituse kaudu jõuda absoluutse jaatuseni... --Vaid
'kunstnik' on see, kes suudab hävitada ja taas-luua... -- See
on kui iseoma lõpu juurest pöördutakse tagasi 'elu'
õigustamisele
isegi
tema hirmutaivamas, kahemõttelisemas ja valelikumas. -- Menschlich
allzu menschlich...
See
oleks võimatu, kui 'see' ei oleks lõpuni mõeldud... Samuti:
see saab võimalikuks alles, -- Jeneseits
Gut und Böse, --
teiselpool hinnangulisuse kitsendavaid piire.
Teiselpool seda formeeritud, piiratut kahesust, -- hea
ja kurja painet. Väärtusotsustused ei käi elu kui terviku
kohta, mingi hinnang saab olla vaid ühekülgne, kehtida vaid
terviku osade kohta.
Fr. Nietzsche: Kuna me ellu kuulume ei saa me
selle üle otsustada, selleks oleks vaja otse
'väljaspool-seisjalikku era-pooletust'...
B.
Spinoza: Mitte naerda, mitte nutta, vaid mõista asju, otsekui
vaadates 'igaviku vaatepunktist', -- 'sub
specie aeterni '... (lad.
k.) --
Ja milline perspektiiv siit avaneb, -- võimalikkuste lõputus,
--nihkunud perspektiivilt, -- kõik võib olla ühtäki teine,
-- teisiti-olu, kõik, koguni Jumal olla võida, lõputuid viise
-- olla igas hetkes kui igavikus, kõikjal kui samas ja
nõnda lõpmatusse...!
Fr. Nietzsche: 'Welt
des Werdens', --
kogu võimalikkus, -- järelikult -- ei midagi kohustuslikku.
Võimalikkus ei ole aga sama, mis võimalikuks saanu, -- puhas
aktuaalsus. Seega: "Kõik on lubatud, miski ei ole
keelatud" -- väljendamas lõhestatud maailmapilti, segadusest
teadvelolu, -- kui ei ole " kindlaid eelistusi" ,
hinnangulist hierarhiat, tähendab "kõige võimalikkus"
tegevusest loobumist, -- "tahet mitte tahta"... --
Siit vajadus taas leida kaotatud ühtne, terviklik
maailmapilt, -- purustada piirid üksiknähtusteks killunenud
maailmade vahel, -- leida uuest algne ühtsus -- 'müüt'...
--
Müüt, kui terviklik maailmapilt, mis võimaldab
terviklikkumat nägemise viisi, -- 'müüt' saab nõnda olla
vaid, -- alati vääramatult kehtiv.
Kehtivus on ainult "müüdi-sisene", kuid
võib nõnda ka "kõikke hõlmata". Müüte võib
olla paljusid ja ometi kehtib neist iga-üks kui ainus, on
autonoomne ja eristatud, -- välistades kõik alternatiivid.
Veelgi
enam, -- juba teiste müütide olemasolu võimalus õõnestab
ühe kehtivust, -- nõnda on tulemuseks pidev konflikt --
'sõda'-- see on 'võimutahte' ilmnemise vorm, --
Wille zur Macht...
B. Mussolini: "Me oleme loonud oma müüdi.
Müüt on usk, kirg, passioon. Pole tarvilik, kas ta saab
reaalsuseks."
Decadence'i
iseloomustamaks, et elu ei asu enam tervikus, see on sekundaarsete
detailide ülemvõim, -- pluralism, -- teatud "ülerafineerituse"
jaoks see lausa barbaarne.
--
See on kui sõna ülemvõim lause suhtes, aatomite anarhia.
Maailm kui tervik on kosmos, mütoloogiline 'Weltbild'
on suhtestatud kosmosega, hõlmab seda kosmogoonilises
kirjelduses.
Müüt
kirjeldab nõnda tervikut, millesse inimene on kunagi kuulunud;
-- kosmeon (kr.
k.) =
ehitama, korrastama, ehtima -- see on korrapärasus maa peal,
taeva all, kosmoses. Tervik.
Mütoloogiline maailm on kui universumi hõlmavalt
korrastav ühtsus, -- kaootiline paljusus on ühtsusesse tagasi
pööratud. Müütilise maailmapildi vastu on suunatud
agnostikute väide: maailma kui tervikut ei saa tunnetada, --
sellega on õeldud aga ainult, -- tahetakse elada pigem
'väiksemas maailmas'...
Ka müütiline kujutelm piirnes tunnetamatusega aga
erinevalt agnostitsistlikust kristlusest, -- seletamatus,
mõistetamatus olid selle kirjelduse raamid, või siis
täpsemini: need olid sellele 'aluseks'.
-- Müüt rajanes algsel Kaosel, kogu korrastatus,
kogu müütiline maailma seletamise viis oli rajatud
vastukaaluks algseimale hirmu-äratavale kaootilisusele.
Olemuse
mõistmine on võimalik vaid terviku seisukohalt, hajutatud
vaatepunktide paljusus ei võimalda terviklikumat vaatamise
viisi. Ülim pluralism võib muutuda "lihtsalt tüütavaks",
-- väljendades säärast maailma kogemise viisi, kus puudub
'hierarhiline suhtestatus', -- korrastatus, millest kõneleb --
Fr.
Nietzsche 'Rang
-Ordnung',
-- 'hierarhia', mis on omane "vaimudele ja tähtedele".
'Hierarhia' tähendab siin nii väärtuste kui ka
üldiseima nö. - "astmelise korrastuse" loomist.
M. Heidegger: "Piiritlust lausuv mõtlemine,
mis piiritleb olemist".
Erinevalt ortodoksetest usunditest, õpetustest ja
doktriinidest on nietzscheliku "remütologiseeritd"
maailma väärtustava korrastatuse loojaks inimene ise, st. --
ei väideta hierarhiat peituvat nt. " olemises endas"
või "olemuslikkuses" (-- nõnda nt. "Jumalik
kord", vms.)
'Rang-Ordnungi'
hierarhia
loob inimene kui "kaose skematiseerija", -- rõhutades
tinglikku, nö. -- " peale-asetava" akti tähtsust
sealjuures. Inimesest saab ,
-- 'teadlikult' oma väärtuste
looja. -- Nõnda ei ole seejuures enam mingitki "eksimise
võimalust", kui sellistki...
Säärane 'astmestik' lubab hindama/väärtustama
hakata, mis omakorda võimaldab tegutsemist, üldises mõttes
ja deviisil: "vahetu efektiivsus“. -- Milleks "valida
vahendeid" kui "ise endale seatuid piiranguid"?!
Kriitikaks puudub igasugune võimalus kuna kõik
aksioloogilise olemise epiteedid on samuti vaid nö. --
"tingliku tähenduse omistamise" küsimus pelgalt. Samuti,
-- ei mingit "ühist keelt" väitlemiseks; monoloogid,
mis asuvad nö. -- "lõikumatutel tasapindadel".
-- Hinnangulisus kehtib müüdi-sisese skeemi järgi
viimseni, kuna "hindamise mõõdupuud" on samavõrd
"tinglikud" nii-öelda. Müüdi siseselt võib tähendada
see nö. -- "tinglikus" või " omistamine" aga
nt. "Jumalikku seadust", -- millega on viidatud
abstraktsele absoluudile, -- saavutamaks aga vägagi konkreetset
legitiimsust.
"Kehtimise" ja "kehtestamise"
vaheline eraldusjoon on tõmmatud "hoolikalt
ebamäärasena"... Müüdi ilmnemise vorm ei pea olema
sõnas vahendatud, -- võib olla ka nagu muusika ja maali
'vaikiv sõna'.
Mütoloogiline loom oli selline, kellest muistsed
inimesed kahtlemata teadsid, et seda olemas ei ole, -- ja ometi
olid greifid, kentaurid ja sfinksid oma grotesksel moel
'olemas', -- see on mütoloogiline reaalsus, mis järgib iseoma
seaduspärasusi.
Sarnaselt kehtib ka müütiline maailmapilt, selles vahendatud
tõed ja väärtused, -- kehtib --
als ob –
"otse-kui"... Kõrgemad väärtused, mis on loodud
kehtimaks 'otse-kui kõrgemad väärtused'... -- see on müüdi
'tinglik' kehtivus.
Mis on sama-aegselt nii "tinglik" kui
ka "viimseni tõsikindel", -- st. -- tinglik, kuivõrd
on tegemist " loodud väärtustega", -- ja samas ka
viimseni 'tõene', veelgi enam, see on kogu 'tõde'! -- Ainus
"hindamise mõõdupuu" ühe maailmapildi sees.
Fr. Nietzsche "Rõõmsast tedusest"
tsiteerituna: "Et üksik asetab endale o m a väärtused
ja tuletab neist oma reeglid, rõõmud ja õigused, -- seda on
senini peetud kõige hullemaks inimlikuks eksituseks ja
ketserluseks: need harvad, kes nõnda julgenud tundnud
vajadust õigustada seda endigi silmis ja reeglina just
nõnda: "mitte mina! vaid mingi j u m a l minu kaudu!"
(„Fr. Nietzsche: „Die fröhliche Wissenschaft“, # 143)
-- 'Jumalate loomise' imeline kunst, või küsimus
hoopis sellest, -- "kuidas jumalaid sai palju" -- st
-- polüteism. Seda juhul kui inimene on asetanud ennast oma
maailma "keskmesse" ja et vältida selle asetusega
kaasuvat "kogu maailma raskust", -- nihutab -- selle
" raskuspunkti" oma jumalale. -- "Mitte mina!"
-- kogu korrastav legitiimsus "enda kanda võtta" oleks
liiga raske, vähemalt -- liiga tülikas ülesanne,-- vajaks see
roll ju vähemalt osa jumalatele omistatud epiteetidest:
kõiketeadmist, kõikvõimsust, rohkelt vaba aega, jne. -- Mis
kõik pärsiks tuntavalt teotsemist vahetu efektiivsuse
alusel.
"Mõrvatud jumal" tähistamas maailma, mil
ei ole enam 'keset', -- seisundit, mida kirjeldamaks võiks
siinkohal abiks võtta metafoorse kujundina -- 'triiviv laev',
mille ankrukett on katkenud, -- mis liigub korraga igasse
suunda, -- seistes nõnda kui paigal, -- kuna kõik 'suunad' on
kaotanud neile omistatud tähenduse, -- ekslemine ääretus
'tühjuses', ilma sihi või otstarbeta, -- olles siiski veel, --
iroonia mõttes! -- säilitanud mingi "teadlikuse Endast",
koormava sellise ja loodetavasti, -- võimalikult lühiajalise.
--'Saavutus', mis võib osutuda "liiga suureks"...
Selle mõistmiseksi on vaja veel aega, nagu on vaja aega ka
välgu ja tähtede valgusel kohale jõudmiseks. -- 'Requim
aeternam deo'...
Mütoloogiline maailmapilt on emotsinaalsem, see on
haarav, sest on 'lummav' ja ulatuslikum, kehtib, sest on
'kehtima seatud'... -- "Tagasipöördumine müüdi juurde"
tähendab avaramat, seletamatut ja ka -- 'ohtlikumat' maailma,
-- 'kehtestatu' on seda ikka, "turvaline ja läbiproovitud",
tühine ja lame on vaid see, mis juba kehtima seatud, millega
ei ole "kohanetud", või nietzschelikumalt: mida ei
ole veel 'kohandatud'...
See on tagasipöördumine vahetuma ja intensiivsema
kogemuse juurde, -- otsekui -- varaseima lapse-ea kirjeldamatu
'värvikirkuse', elamuste kõikkehaarava intensiivsuse juurde.
Müüt ei selgita mitte niivõrd asjade ja
nähtuste "toimemehanisme" kuivõrd anab neile
'põhjused' ja eriti just, -- 'eesmärgi'. -- Säärasena midagi,
mis on "rakendatav" ennekõike just subjektiivses
plaanis.
Ka Platoni järgi teatuid kogemuse valdkondi ei
saa mõista ratsionaalse meetodi abil, sest need nõuavad just
vastupidist teadmise liiki, mida saab määratleda vaid
mütoloogilisena. (Nt. Timaios: 19d).
Müütiline lähenemine on vastanduv ratsionaalsele
mõtlemisele, -- see on irratsionaalsusesse ulatuv 'mütoloogiline
teadmine', mis ei hooli "tõestamisest" vaid
kehtestub "tõena mida ei saa kritiseerida", mis on
aga vaid "nii-öelda religioon".
Peamine, mis eristab müüdi kehtestamist uskumustele
omasest lähenemisest, seisneb tinglikuse rõhutamises ,
teadlikkuses, mis kui 'unenäoline teadlikus'.
Fr. Nietzsche "Rõõmsa teaduse" 54.
aforism väljendab seda teadlikkust kõige täpsemini: olla
teadlik sellest, et nähakse und .../.../ -- ja jätkata selle
unenägemise sees, olla selleks 'sunnitud'...“, -- sest sellest
unest ei ole ärkamist, enam...
Ja ometi, -- teadlikus sellest tähendab -- 'see' ei
ole enam "sama uni", kui see tõik teadvustada. Kui
"tõelisest maailmast saab luiskelugu" ei saa
sellest enam saada midagi "tõelisemat",-- see peaks
kõlama kui pöördumatu teisenemine...
-- Kas sellega püstitatakse või kummutatakse
ideaal? -- Loomaks üht uut ideaali, tuleb tühistada kõik
senised. -- Mõistujutt näivuse näivusest oleks nõnda kui kõik
mis jääb...
Fr.
Nietzsche: "Kes keeldub millestki viimseni ja kauaks, see
võib hiljem, juhuslikult seda taas kohates, mida kunagi
eitas, arvata end seda otsekui -- taas leidnud olevat..."
('Die
Fröhliche Wissenschaft' (165.))
--
Leida siis teadlikus 'näivusest', ärgata ikka samas unenäos,
ikka samas 'kohas', kohata "uut" ja tunda selles
ära kõik juba olnu, mis tuleb üha uuesti jäädes samaks,
-- 'ewige
Wiederkehr des Gleichen'... -- 'Murrangu-punkt'
saamise loos, -- millega ei "tehta erandeid": "Mitte
vaid inimene, ka 'üle-inimene' tuleb alati tagasi!" (Aus
dem Nachlass 1882/85 -74);
-- ja jääb üha samaks...
--- Mida tähendab siis 'näivus'?! -- Ei
mingit "olemuslikkust" millele vastandada "näivust",
kui leida need tähistamas ühte ja sama. Näivus on kõik,
mis on, miks mitte 'nimetada' seda siis 'tõeluseks',
olemuslikuks, vms. Kütkestav iroonia! -- minna ringi ja jõuda
tagasi samasse kohta, mis ei ole aga 'samaks jäänud'...?
Fr. Nietzsche: 'La gaia sienza' --
"Tänuvõlg kunstile. Kui poleks säärast näivuse
palvelemise viisi: oleks see üldine vale ja väär, mis
teaduse antus, et võlts on teadvalt tunnetava olemise eeldus
– talumatu. /.../ Kunst näivuse h e a tahtena" („Die
fröhliche Wissenschaft“, 2Bd. /107.)
No comments:
Post a Comment