(01.1998.)
N
a g a r d z u n a loogika.
Filosoofia
kohaks ajaloo raamides on olla mitmeti-tõlgitsetud. Ühelt poolt
filosoofiat minevikus kui ei olekski olnud, seda ei saa avastada
arheoloogilisel kaevandamisel, klassifitseerida ja vitriini taha
vaatamiseks välja panna.
Teisalt
võib, ja mitte kuigivõrd liialeminevalt – iga minevikust
väljakaevatud kivi asetada oma kohale hiigelhoones, milleks on
olnud mõtte- ehk 'ideede ajalugu'.
Avastamise
lugu selles vallas pole mitte vähem oluline, kui selles esimeses,
mis silmaga nähtav ja käega kombitav on. Ümber-sõnudes: see on
siis kui -- 'arche'i,
algseimate ja põhilisemate aluste avanemine ja seda enamasti just
loogilisel'
teel,
-- 'Logos'e
"ilmnemise vormis".
Vaimne
"arheo-loogia" uurib seda tabamatut "side-ainet",
seda 'liimi',
mis kunaski hoidis koos iga kivi mineviku ainelistes ehitistes,
ideesid
kui vundamenti millele kõik need kunatised reaalsuse, tänased
'mälestus'-- märgi
--kandjad
rajanesid.
Lähenemisi
kokku-puutudes kunatise india mõtte-viisga on esimeseks, üldisemaks
ja iseloomustavamaks märk-sõnaks erilisus, seda selle sõna õige
erilises mõttes.
Mõtlemine
selle alustelt eesmärkideni on eriline, kokkulangevat Õhtumaisega
näha võib osutada enam tõlgitsemiseks kui tõlkimiseks.
Samas nö.-"kokku-langevat", siiski on tuua, milleks aga on
eelnevalt vaja "kokku-leppida" ühised üldiseimad
kriteeriumid ja metodloogilised lähtepunktid, kui inimtunnetusele
üldised, (pea loodus-seadustena omased) "põhi-tõed".
Ühe
võimaluse selleks annabki loogika,
mõistes selle all üldiseimaid seadus-pärasusi mõistusliku
teadmise allikaist ja teadmise tõesuse tingimustest.
Säärastelt
kaalutlustelt lähtudes saigi teemaks valitud Nagardzuna
(u.2.saj.
p.Kr.) käsitlus, kuna nimetatud mõtleja puhul on üheks
rõhu-asetuseks kindlasti just loogiline tõdemuse liik. Samas on
sama autori puhul, välditud nö.-"pelgalt loogikute"
peamist "eksimust vaimu vastu“, mis oleks "loogika
loogika enda pärast", mil kalduvus muganduda sisutuks
verbaalseks zongleerimiseks.
Võib
nimelt väita, et Nagardzuna käsitluses oli loogika küll
'vahendiks'
aga mitte 'ees-märgiks'.
Nagardzuna
kui budistliku (mahajaana) filosoofilise koolkonna (maadhjamika)
rajaja sihiks võis olla nt. järgitava õpetuse tõesuse
kinnitamine ja alternatiivsete tõdemuste kummutamine. Sel puhul on
loogika ideaalseks 'techne'ks,
millele apelleerida, kuna see "ühiseks keeleks" vahel
vastandlikegi käsitlusviiside vahel.
Esimesi
märke india loogika tekkimisest on leitud juba 3.saj. e.Kr. --
varabudistlikest sanskritikeelsetest käsikirjadest, hiljem
(peamiselt 1.-8.saj.p.Kr.) arendatud edasi nt. hinduistlikus njaja
kk.-s ja mahajaana-budistlike kk. Loogikute poolt, kellede varasemaks
ja tuntumaks esindajaks Nagardzuna ongi. Üheltki nimetatult autorilt
ei ole aga konkreetseid teoseid säilinud, katked Nagardzuna
ütelustest pärinevad hiliseimaist budistlikest tekstidest,
valdavalt nende hiina-keelsetest tõlgetest, (nt. Prajnaparamita,
Nagardzuna.)
Hilisemad
budistlikud loogikud (nt.Dignaga, Asanga, Vasubandhu ja Dharmakirti
(5.-7. saj. p. Kr.)) lähtusid loogika arendamisel just Nagardzuna
ratsionalistlikust lähenemise viisist.
Nagardzuna
käsitluse mõistmiseks tuleb rõhutada selle seotust budistliku
arusaamaga ümbritsevast ja selle subjektiivsest tõdelemisest.
Nagardzuna loogiline dialektika lähtub mahajaana budismi
kotseptsioonist, mille kohaselt maailma põhiliseks omaduseks on
"kõigest
tühi olla".
Vormel: "kõik on tühi", laseb endast tuletada kaks
peamist järeldust. -- Esimene ja ilmsem kehtib peamiselt
nö.-"rakenduslikus plaanis", -- kui "kõik on tühi",
siis järelikult ka "tühine", st.- maailm on näivus
(maaja), ilmnemise vorm, mil puudub igasugune tõeline või
olemuslikum sisu. Aksioloogilises mõttes on see negatiivsete
hinnangute rakendamine kül kehtiv aga haaravam on selle tõdemuse
teine pool – nimelt, midagi mida võiks tõlkida 'Tühjus'ena
(sunya-vada) ja milles peitubki tõeline (v. valgustunud) tunnetus.
'Tühjus'
on miski ilmnemise moodus, mis ei "asetse" ei olemise ega
ka mitte selle hüpoteetilise vaste, -- mitte-olemise "sees",
vaid paikneks kui mõlema vastand-pooluse "vahel", seega
siis, rangelt võttes "ei -kusagil".
Sellest,
vaid paradoksaalsel moel kirjeldatatavast "asukohast"
tuleneb ka Nagardzuna poolt aluse pandud koolkonna nimetus, --
"kesk-tee" (maadhjamika) -- oleva ja mitte-oleva "vahel".
Säärase
arusaama käsitlemiseks tuleb avada seejuures kasutatud mõisteid.
Peamiseks ja kõikke-hõlmavamaks mõisteks on 'dharma',
mis sisuliselt tõlkimatu, võib tähendada kõike "asjast",
"omadusest", "olukorrast" kuni "õpetuse"
ja "seaduseni“. Ehk lühidalt: dharma on -- kõik
, mis on.
Mõiste
tähistab mitmuses, -- mis on, on dharmad
ja
sihiks on seatud neist "vabanemine", mis ongi nirvaana.
Mille saavutanu (bodhisattva) on kui keegi kes "ei seisa ei
nähtumuses, ega aistitavas, ei mõistes ega vormis, ei seisa
olemises." (Prajnaparamita 37.)
Mis sisuliselt tähendab kõigist iseloomulikest kriteeriumitest
"vabastatud"-olemist, olemist selle mitte-olemisena.
Dharmadest vabanemise loogiline konstruktsioon on ilmne, -- mida ikka
ei ole (isegi "mitte-olevana") -- seda ei ole. Aga, et
selle ilmsuses ikka piisavalt veenduda, on vaja veidi põhjendusi
lisaks.
Peamiseks
ja radikaalsemaks momendiks Nagardzuna käsitluses ongi õpetus
mõistetega opereeriva mõtlemise irreaalsusest, mõistuslikud
mõisted ei ole mitte mingi olemusliku tähenduse kandjad vaid
pelgad "kirja-märgid" (nimitta).
Säärane
arusaam vastab mahajaana budismi ühele peamisele teesile, mille
järgi dharmad on irreaalsed, kogu maailm on irreaalne (sunjata).
(Seevastu hinajaana budismi tõlgendus tunnistab dharmade nii
materiaalset kui ka psüühilist reaalsust.)
Tähenduseta mõistetega opereerimisele vastandab Nagardzuna nn.
"absoluutse intuitiivse teadmise", kaemusliku, mõtlemise
välise tunnetuse mingist ebamääraseks jäävast, küll vahetust
aga seevastu vahendamatust teadmisest.
Paradoksaalne üteluste vorm on mõeldud kui selleks, et saavutada
mingit kujutlevatat psüholoogilist seisundit, mille puhul siis
metodoloogiliseks vahendiks teatud nö.- "eitamisi lausumise
vorm", mis ei lase mingi kindla seisukoha või konkreetse
vaatenurga juurde jääda.
Selle
saavutamiseks rakendab Nagardzuna siin dialektilist tetravalentset
loogikat. So.- vastandite eraldi esiletoomine, seejärel nende
vastakuti seadmine ja viimaks nende mõlema eitamine, missugune
põhiskeem on esitatud ka nt. Aristotelese süllogismides.
Nt.--
1. "miski on" 2. "ei ole (midagi)" 3. "miski
on, samas kui seda pole" 4. "miski pole ei oma olemises
ega ka mitte-olemises".
Nagardzuna
puhul jääb kehtima viimane, seda oma tühistavuse määra poolest.
Sõna "miski" võib vabalt asendada teiste samavõrd
tähendusetute sõna-märkidega nagu nt. "olemus", "tõde",
vms.
Samas
nähtub aga siit, et seda siiski ei või asendada sääraste, --
samuti pelgalt 'osutavate' -- sõna-märkidega nagu nt. nirvaana või
valgustus. Ehk, seda siiski tehes -- "osutataks
mööda".
Teisiti
öeldes, seejuures samastataks "nirvaana" nt. "tõega",
sisuliselt ka tühistades sellega esimesega "ebamääraselt
osutatu". "Nirvaana" ju kui vaid negatsioonide läbi
viidatav, ilma tegeliku olemiseta (või samuti ka "mitte-olemista"),
ilma kõigi iseloomustavate omadusteta (aga samas ka ilma nende
"puudumiseta"), haaramatu, tunnetamatu, "miski"-
"mitte-miski", kuskil "seal", -- "olemise
ja mitte-olemise vahe-peal
....
"
Osutatav
jääb nõnda varjatuks, 'looritatuks',
on kui 'tühjus'
sõnade
taga ja mõeldava maailma haarde-ulatusest väljas-pool. Ja samas,
paradoksaalsel moel, on see ka intuitiivne "absoluutne
teadmine".
Paradoksaalse
tõdeluse läbi Nagardzuna otsekui – lahkuks loogika (alles nüüd)
"kitsaks-jäänud piiridest" teisele tasa-pinnale, mida
võiks tingimisi tähistada nimetajaga nagu --'meta-loogika'
.
Meta-loogika
on kui 'Logos'e
kõneluse kuulamine, kuuldamatu 'kõne-tuse'
keskel
viibimine, üle-olev tunnetuse Akt,
milles Sõna
saab alati kui esmakordselt kuuldavaks.
Aset-leidnu
on aga sõnul-sõnamatu, vaid (ehk) viitamisi osutatav kui
teadlikuse "asu-koha" 'nihe-stamine'
teadlikkuse sees. (Õhtmail on "seda" mõnel puhul ka
'hüppeks'
tavatsetud kutsuda.)
Meta-staatusesse
kuulub "kõnetuse kuuldavõtmine" aga sellepärast, et see
vaid viitamisi piiritletav tasa-pinnatus ei kuuluks kui enam
"harjumuspärase" nelja-mõõtmelise aeg-ruumi sisse,
st.- kui see on "tõde" (nt. subjektiivses ja rakenduslikus
plaanis), ei ole see enam "tõde maailmas", vaid
(traditsiooniliselt väljastades) – so. 'Tõde', selle sõna
"kõrgemas mõttes".
Viimase
kohaseks näitlikustamiseks sobib aga "definatsioon", --
Tõde, -- just see ongi
'näivus'.
Või: 'Tühjus',
--
st. - kõik see, mis selle "sisse mõeldakse",
kaasa-arvatud selle täielik eitus ja seejärel -- mõlema eelmise
väitmise iga-külgne tühistamine, jne. ad
absurdum.
Need
"kaks tõde", mis teineteist vastastikku tühistavad
kuuluvad Nagardzuna "metaloogilises" tõdeluses aga, --
vastandite kombel -- lahtamatult ühte.
"Nirvaana"
on sõltuv (nö.) neist mõlemast, sest alles siis, kui miski on
eristunud "valena", saab miski "tõena"
esile-kerkida.
Nõndasama: alles 'tühjus', asjade ja nähtumuste taga on see, mis
asjadele nende näivalt-tegeliku olemise annab, 'tühjus' ülima
vastandina piiritleb näivuseotsekui, -- suletud ringi kujulist
valda. Kujuteldav, kui hüpoteetiline "tühi ruum", mis,
väljaspool näivalt olevat irreaalset "reaalsust".
Nagardzuna järgi, -- vaid siis kui näha kõiki dharmasid
'tühjusest' esile-kerkimas on võimalik nirvaana, Buddha õpetust
järgida, jms.
Või
on siin tegemist hoopis erineva "näivuse määraga"? Nt.
- budistlik olemise kohta käiv peamine määratelm, -- "kannatus",
oleks kui "rohkem näivus", kui sellest vabanemine, sest
samuti kuivõrd "on olemas" näivus "on" ka
kannatus, st.- seda ei saa olla (loogiliselt!). Aga, vastupidisel
juhul, maailma-sidusa tõepildi seest kiigates, -- ei ole näivust,
kõik on ülimalt tõepärane (eriti see, mida saab katsuda), kõige
raskesti tähendusest koormatult, saab inimlikult omasest
"vaevlemisest" otse ülim reaalsus, millest sellisel puhul
kohe kuidagi ei ole võimalik "vabaneda".
Seetõttu
on Siddharta Buddha ennekõike orienteeritud auditooriumile, kes pole
veel pihta saanud, et reaalsus, see on ennekõike -- 'ainult
mõte'.
Traditsioonis
vahendatud sõnastuses: "Maailm on kannatus /nii-siis/ tulge
minu juurde, kes te olete vaevatud... /aga/ järgides õilsat
8.-osalist teed, võite sellest vabaneda... / ja mina annan teile
hingamise... // -- ja ennekõike, -- mõtetele uue suuna...
Ja
(vahelduse mõttes) võiks üldse proovida mitte "mõelda",
ehk – "mõelda mitte-mõtlemisest" ja vaadata, mis siis
juhtub...?
Küsimus
aga, mis on selle (oletatavasti) "mitte-mõeldu" olemuseks,
kas see on nt. näivus või reaalsus, pole elementaarsegi loogika
järgi enam "mõtekas" küsimus, kuna selles, mis
verbaalselt tähistatud kui "mitte-mõte" pole ei
olemuslikkust, ei näivust, ega olemist ja mitte-olemist.
Nagardzuna
arutluse laadi puhul näib kehtivat nõudmine ei kunaski mingile vaid
üheselt mõistetavale positsioonile asuda.
Vastupidi:
kõik ütelused ülimalt paradoksaalses esituses, igale väitmisele
samas toodud seda tühistav contra, -- mitte midagi ei ole
"tõestatud", põhjendatud – "mis on põhjendatud,
see on just põhjendamata". (Prajnaparamita 149).
See
on kui säärane mõtlemise viis, mis suunatud end aina
ümberlükkavalt ületama, -- mõtlemise viis mõtlemise
tühistamiseks.
Tühistamaks
kogu mõeldav, jõudmaks kirjeldamatu ja "välja-mõeldamatu"
seisundini.
Mis
'see' aga on, -- jääb alati rangelt lahtiseks jäetud. Selle miski
"olemusse" näib kuuluvat, et see vaid kaudselt viidatav
ja osutatav, ei kuulu kunaski aga nö.--
"enesest-mõistetava-väljendamise" hulka.
Nagardzuna:
"Haaramatut haarav, saab ise haaramatuks, pole enam märgistavalt
haaratav." (Prajnaparamita38).
Kasutust-leidnud
kirjandus:
--
faktilist infot teatmeteostest, tsitaadid ja autoriteet K.
Jaspers'i teosest: "Die Grossen Philosophen",
Zürich'88, sealt: "Nagardzuna", S.: 934-957.
No comments:
Post a Comment