(11.1997.)
Mõiste
ulatusest
Kui ilmamaa oleks oleks antud pinnasena millest
asjaolusid käsitleval teadustel tuleb lähtuda, mida
filosoofia kui teadus peab selgitavalt avama ja põhjendavalt
toetama,-- on selge, et vajatakse selleks esmalt mõningaid
mõisteid.1
Lähte-pinnaseks filosoofia (ja mitte ainult
sellele) Teadusele on mõisteline maailm, mille tõsikindlus on
traditsioonis omandanud iseseisvalt oleva sfääri ulatuse.
Mõisteline maailm oleks kui võrdväärne reaalseks
tunnistatu kõrval, mis järgib iseoma seadus-pärasusi, allub
seda konstitueerivatele reeglitele, areneb ajas, ühtlustub ja
mitmekesistub samas -- nõnda liikudes oma teadmata sihi
suunas.
Alustava küsimärgistusena võiks Kanti'le
"tagasi-osutava" viitamisega tõstatada "Prolegomena"
nõudmise "teaduse kindluse" järele, -- et kas
suudab metafüüsika (spekulatiivne filosoofia) omandada teaduse
väitmistele omase kaalukuse. Kas metafüüsika võib
"põhjendada“, evida absoluutset tõsi-kindlust, saada
teisendatud "teaduseks"? -- Ja teisalt: või on
tegemist põhjendamata, -- ehk -- ajaloolisest suvast johtunud
"hetke-vajadusega"?
Kanti jaoks oli selle alustava küsimuse ülesse
-seadmine kogu edasisele küsimisele eelduseks. Järgnevatel
aastasadadel lähtuti paljuski just Kanti loodud olukorrast,
tema "tingimisi vastuseks seatust" -- sellele
alustavale kahtlemisele -- Metafüüsika võib olla teadus...
-- ainult teatud tingimustel...
Ehk siis võib teadusena vastuseid kehtima seada
ainult sellel tingimusel kui teadus on mingilgi kombel
"ülemaks seatud" ja filosoofiat vastavalt kohandatud
selles distsipliinis kehtivatele nõudmistele.
Selle nõudmise pretensioonilisus on kooskõlas
selle kummalisusega ja ilmselt ka ajastu üldise arussamaga
tõsususele vastavast -- sest ennekõike elas Kant just
teaduse " suureliseks muutumise" ajal.
KUI aga see eeldus oli väär -- ?-- täpsemini
tähistatult -- kui lähte-eeldus oli 'sobimatu´...?
Kas on õigustatud püüdlus teha
filosoofiast/metafüüsikast teadust, kas on see üldse
võimalik?
Näivalt küsitleski Kant just viimases
sõnastamise vormis -- "kas see on võimalik" -- aga
otsekui -- ei peatunud selles punktis kuigi pikalt, --
filosoofia asi nõudis ajamist, oli vaja ennistada
spekulatiivseks alandatud filosoofiale legitiimsuse kaalukus --
milleks siis eeskujuks teaduse-oraakli auväärne positsioon.
Ometi on kahe nõnda eristatud -- diskursuse
vahel olulisi erisusi. Filosoofia opereerib mõistetega, loob
mõistelise maailma. Teadused, seevastu, nt. loogika-teadus --
pigem propositsioonide ehk tõeste või väärade lausetega.
Loogika, nõnda nagu muudki teadused ei vaja ülepea --
filosoofilisi mõisteid,--ei "mõista" neid ja taandab
filosoofia pelgaks "maailma-pildiks", seisukoha-võtuks.
(Nõnda-võetult: 20.saj. Analüütiline kk. otseselt seotud
Kanti püstitatud nõudmisega, -- filosoofia kui loogiliste
propositsioonide omavahelised seosed ja süntaksi-reeglid).
Selleks, et teha filosoofiast teadust, tuleb
loobuda filosoofiale omasemaist küljest, st. -- põhimõttelist
seisukoha, -- ehk tasandi -- muutmist, millega võrreldes
konkreetsed mehhanismid seejuures, (keelekasutuse ühtlustamine,
kriteeriumte ja hindamis-süsteemi ülevõtmine) on vaid
kõrvalise tähtsusega.
Kant näeb oma "filosoofia-teadusest"
isegi eeliseid johtumas, -- nimelt võib tema arvates saada
metafüüsikast esimene "lõpetatud teadus", --
absoluutse tõe mõõdupuu, mis näitab selgelt ära -- kuis
"asjad on". Inim-tunnetus oleks kui suletud ring või
kui koobas ehk laborünt, milles usinad uurjad mõistuse
'lumen naturae' tungalde valguses üha edasi tungivad, kuni
jõuavad oma teel eikuhugi, -- samasse kohta kust alustati
selleks, et rahulolevana nentida, -- nähtud on kõike ,mis
näha oli.
Kant
otsesõnu: " ...kindel usk selisesse määratletud ja
suletud teadmisse toob endaga kaasa erilise võlu, rääkimata
juba kasulikkusest "....2
--
konteksti-väliselt annaks säärane väitmine alust kahtlustada
lausa küünilisuses!
Kant siiski mitte ei eira (emotsionaalsemalt:
reeda!) filosoofilist küsimuse asetust, vaid lähtub sellest
eeskujulikul kombel ja veelgi enam, -- üritab selle
distsipliini piire avardada, nõnda midagi õige konstruktiivset
tänaselgi päeval.
Filosoofia
tegeleb mõistetega, millede analüütiline-sünteetiline
eritlus jääb igati aine raamide sisse. Erisus tekib koos
nõudmisega teaduse järele, millesse mõiste liigendus
suhtestub pelga lähte-materjalina, millest "tuleb teadus
valmis ehitada".3
Kant pani sellele ülessandele aluse näidates, et
filosoofilised mõisted vältimatult liituvad "elulise"
kogemusega, -- kogu võimaliku kogemuse funktsioonidena nähtud
aprioorsete propositsioonide või hinnangute vahendusel.
Igasugune
kogemus on seotud subjekti mõistega , Kanti tehtud eristus
tähendab seda ,et nõnda mõistetud subjekt ei ole enam ei
solipsistlik ega empiiriline vaid transendentaalne.
Filosoofiline
mõiste (erinevalt nt. loogilisest propositsioonist) peab nõnda
"kuuluma " subjektile. Kant näitab4,
et on ainult näivus omistada substantsiaalset kehtivust
mingile "hulgale" (tervikule, üldisele) -- ehk oletada
selle objektiivset tõepära, otsekui oleks "absoluutne
subjekt ise "
kogemuses objektiivselt antud. Et seda mõistena määratleda,
peaks sääraselt tõlgendatud subjekt olema millegi
predikaadiks, mis omakorda samuti millegi eelduseks jne., jne.
Diskursiivse eritluse raamides jääb aga
vastuoluna (nende "raamide" sees) kõlama nõudmine
määratletud ja objektiivselt kehtiva universumi järele ja
kui ehitada see koloss üles "uskumise õrnale alusele".
Siiski
jääb tunnetamatuks nö.-"subjekt kõige alguses"
(ehk "pärissubjekt". (Ding als sich)). -- Eeldamisi
tagasi-viidatav "substantsiaalne
ise", mis
Kanti transendentaalse tõlgitsuse järgi pelgalt
"osutatavaks " ka jääb. Nõnda oleks "absoluutne
subjekt" väljaspool objektiivset tunnetust, kehtiks
pelga mõistelise ideena ja omaks vaid tingliku tähendussisu.
Üle kogemuse piiride avardatud subjekti mõiste ahvatleb
mõistust "transendentse rakenduse teele", ületades
kaemuslikult tunnetatava piirid jõutakse "kontrollimatuse
valda", kus puhtad " mõistuseolemused",
noumenid, haaramatutes
sfäärides ringlevad igavesti kui Plotinose "surematud
ideed" kunaski.
Mõtlemise algusesse on nõnda seatud küsimärk,
ehk "mõtlemise ahela" esimesed lülid on
oletatavasti oleva ebakindlas staatuses, mistõttu teadus (või
filosoofia säärasena) on kui ebakindlale pinnasele rajatud
hiigelhoone, kusjuures, -- teaduslik mõtlemine on alati
teadlik oma aluste ebakindlusest.
So.
-- 'ratio'
põhjendamine irreaalse kaudu, -- või pigem, -- ratsionaalsuse
'tühistamine'
?
Filosoofia
seevastu opreerib endi loodud mõistetega nö. --
"immanentsel tasandil". See on kui mõtlevale
subjektile avatud "teadlikuse väli" (mängu-maa) --
säärasena paikka-pandult hõlmab see kogu võimalikkuse, kus
imaginaarselt aluseks võetud "keskmisest
punktist"
saab midagi, mis määratleb kõik selle kujuteldava immanentse
sfäärilisuse sees ja mis, -- kaudsemalt -- paneb paika ka
selle, kuhu saab tõmmatud seda sfäärilisust piiritlev
"ringi-joon".
Üldiseimaks, -- kontrollimatuks, seega kehtivaks --
aluseks süsteemile, seda konstitueerivaks pinnaseks sobibki
kõige enam miski tunnetamatu "asi ise-eneses"
(--mõistetavuses). Võttes selle haaramatu miski edasise
"asja-ajamise" aluseks õnnestub selle kavala nükke
abil elimineerida öönestav ebakindlus "seal alguses".
Seda saavutamaks piisab täiesti kui
"tunnetamatule" nimi panna, teha sellest filosoofiline
mõiste, -- "Ding als sich". Substantsi mõiste osutamas
tunnetatava "põhja-laele", filosoofia lõikumine
Kaosega.
Seevastu, -- filosoofia vahendatud "vahetus
olemises" ei ole võimalik mõistmises näha välja-poole
tingimisi piiritletud sfääri.
Ehk
siis, -- tavaliselt arvatakse just see võimalik olevat, mis
on aga piiritletust iseloomustavaks omaduseks, -- arvata suuta
piiride taha näha. See on kui
"ringile joone ümber tõmbamine"...
Just
seetõttu nimetaski Kant oma filosoofiat transendentaalseks ja
mitte transendentseks. Kogu võimaliku kogemuse "immanentse
välja" subjekt, asuks kui imaginaarse "ringi-joone"
sees, mis ometi pretendeerib hõlmama asoluutselt kõike
(objektiivset tõepära) -- ja seda nii "sees kui
väljaspool" seda kujuteldavat ringi.
Kant kutsub hoiduma "ebaselgest mõtlemisest",
öeldes, et ei saa midagi tõsikindlat väita transendentse
kui "väljaspool oleva" kohta (ka seda viimast
näiteks). Transendentsed Ideed on Kanti jaoks kui selle
imaginaarse immanentse sfääri 'horisont'.5
Filosoofia ja teaduse lahutatus ja nende
kokkusobitamise katsete kehtivus on suures osas ilmselt
nö.-- "eelistamise küsimus". Samuti sõltumas
sellest mida üritatakse sel teel saavutada või tõestada.
Mõiste
"ulatuvusest" on piirtletud eristatud dia-logoste
sisse. Ei saa teha filosoofiast teadust (ja vastupidi) ilma,
et sellega piirataks. Kumbki diskursus on enne-kõike "
enese-küllane“. Filosoofilise mõiste samastamine
propotsionaalsete otsustuste/vaatlusandmetega on nivelleerumise
protsess loogika -teaduse armust pelga "maailmavaatelise
seisukohavõtu" alandavasse staatusesse.
Deleuze-Guattari järgi on filosoofia (vaieldav)
eelis selle eri-omases pindlikuses, suutmises hõlmata enamat,
just filosoofiale omases adiskursiivsuses peitub selle
'tõhusus', -- so. suutlikus laveerida ühtsustades erinevate, --
vastandlikegi tasandite vahel (e. immanentsel tasandil). Säärasena
midagi, mis vastu-kaaluks spetsialiseerituseks killunenud
ühekülgsusele. (Kui teadus, siis vaid -- Teadus.)
Nõnda
Deleuze või Guattari: Filosoofia mõiste on kui üldiseim
vormi- mõju, ei kunaski aga (sõna mistahes mõttes) aga
teaduses käibiv fraas e. funktsionaalne propositsioon. Ehk
lühidalt: "mõisted esinevad vaid filosoofia immanentsel
tasa-pinnal ning teaduslikud funktsioonid ja loogilised
propositsioonid on alati midagi muud kui /filos./ mõisted".6
Seetõttu võib filosoofia kõneleda teadusest
vaid viitamisi osutades, kusjuureski säilida võib kahtlus
kõnetusest, kõne kostumatusest, selle sumbunud kõlast, --
reflektiivselt tagasi-peegelduvast paratamatusest. Teisalt ei
tarvitseks vahest ülepea "olemuslikustada" nõudmisi
teaduslikkuse järele filosoofia aja-loos. Küsimus võib olla
lihtsalt 'moe- vooludest'... -- Või isegi -- filosoofia veel
kirjutamata ajaloost?
116.
08. 2019. -- See on üks väga ammune
kirjutis, see ülaltoodud, kirjutatud kunagi nii ammu nagu novembris
1997. Kuid sai otsutatud see avaldada oma 4 Google Incorporation
blogides. -- Miks? -- Sest vahest leidub huvilisi lugejaid ja
kommenteerijaid? -- See oli siis kunagi ammu esimene kirjutis
Immanuel KANTi kohta üldse. Varem ei olnud siis, nooremas eas,
midagi I. Kanti kohta kirjutanud. See pealkirjastus oli siis „Mõiste
olemusest“, nimelt arvan, et Immanuel KANT on olnud üks kõige
targematest inimestest, kes on üldse elanud ja mõisteline
määratlemine on Kanti tunnetusteoreetilisele (epistemoloogilisele)
mõtlemisele vägagi omane. (Väidetakse, et iga filosoofia peale I.
Kanti on oma põhiolemuselt kantiaanlik. JA kogu eesti keele ajaloos
on tõlgitud vaid üks I. Kanti teos eesti keelde, „Prologemena“,
mis oli kirjutatud peamiselt 18 sajandi lõpu isikutele, kes sellest
keerulisest I. Kanti filosoofiast nagu ei midagi aru ei saanud. Kuid
ei tasu häbeneda, ka inglise keelde tõlgiti I. Kanti kogulooming
ligi 100 aastat hiljem. JA eesti keelde seninigi vaid ainult
„Prologemena“. Ligi sajandeid hiljem...? Kuid kunagi plaanin
tõlkida (soome keelest) veel mõne Kanti teose, vaid selleks, et
neid oma blogides avaldada...?) -- Miks? -- Sest arvan, et Immanuel
Kant on kõige targem inimene kes kunagi on elanud...? Selle Inimese
Filosoofiline Mõtlemine, kui seda mõista, on kui keerukas
polüfoonilne sümfooniline muusika. Kui seda mõista...? AGA:
kõikmõeldavad kommentaarid ja täiendus-ettepanekud ja vähegi
mõtetsatud kriitika on vägagi oodatud minu täiesti kehtivale
e-maili aadressile nagu: madisliibek@gmail.com
2
I. Kant "Prolegomena", Tln '82, lk. 147
3
I. Kant "Prolegomena", lk.149
4
Näiteks : "Prolegomena", lk. 104-106
5
G. Deleuze & F. Guattari: "Qu'est-ce que la
philosophie?", lk.54
6
Deleuze & Guattari: "Mikä filosofia on ?",
Gaudeamus '93, lk.149
No comments:
Post a Comment